Wigilia nietradycyjna

1. Data: 2000-12-13 01:04:33

Temat: Wigilia nietradycyjna
Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

W naszym domu w Santa Barbara siada sie do stolu w Wigilie, (Amerykanie
obchodza 25 grudnia), ale ze wzgledu na fakt, ze wiekszosc uczestnikow
to Amerykanie, ta nasza biesiada nie jest tradycyjnie polska,
bezmiesna. Kto nie chce jest miesa, i chce poscic, to opuszcza niektore
dania (acha, akurat!)
Mam przed soba menu z naszej Wigili w 1998 roku, na ktorej bylo 10 osob.
Podaje to oczywiscie jako ciekawostke.

Zupa grzybowa z uszkami
losos w ciescie
pieczona szynka z Wirgini, spiralnie krojona
wedzony indyk
sos
nadzienie
kulebiak
pieczone yamy
marchewka z glazura
ziemniaki pure
zurawiny z mandarynkami

ciasteczka
sernik
ptysie
Chapoutier Chateneuf de Pape '87
kawa i herbata

Magdalena Bassett

1. Data: 2000-12-13 14:04:46

Temat: Re: Wigilia nietradycyjna
Od: "Magdalena Busk" <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

"Magdalena Bassett" <m...@w...net> skrev i meddelandet
> [...]
> to Amerykanie, ta nasza biesiada nie jest tradycyjnie polska,
> bezmiesna. Kto nie chce jest miesa, i chce poscic, to opuszcza niektore

Ja tez robie podwojna Wigilie. Jestem jeszcze chyba na tym etapie, ze mieso
by mi przez usta nie przeszlo, ale za pare lat, kto wie?

Z polskich potraw sa:
sledzie w oleju, z cebula
zupa grzybowa
smazone grzyby
bigos
kompot z suszonych owocow
keks
(szwedzki karp byl u nas tylko raz, bo sie nie nadawal do jedzenia!)
W tym roku zamiast zupy brzybowej bedzie barszcz, z uszkami (dzieki Wam,
oczywiscie)

Potrawy szwedzkie:
szynka pieczona
male paroweczki
zeberka
szpinak
crustader (pieczarki w sosie, zapiekane w specjalnych foremkach z ciasta)
sledzie z occie, w roznych wersjach
tomtegröt (kaszka ryzowa dla Mikolaja, ze mlekiem i cynamonem)
Ris ala Malta (ryz okragloziarnisty, ze smietana, cukrem i mandarynkami)
glögg (napoj o niskiej zawartosci alkoholu, z przyprawami, rozgrzewajacy)
do picia napoj (Svagdricka), podobny w smaku do piwa oraz charakterystyczny
Julmust

Na deser pepparkakor + tort, ktory dostajemy zawsze od sasiadki :-)
Na reszte ciast nie starcza juz miejsca ;-)

pozdrawiam, magda

1. Data: 2000-12-13 14:19:55

Od: "asia" <j...@h...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Busk <m...@h...com> wrote in message

> [...]
rozgrzewajacy)
> do picia napoj (Svagdricka), podobny w smaku do piwa oraz
Napisz cos wiecej o tych potrawach! Jak je przygotowujesz ? Czy kaszke dla
Mikolaja jecie wszyscy w czasie Swiat czy stawiacie w jakims okreslonym
miejscu "zeby Mikolaj sobie zjadl"? Przypomina mi to zostawianie
krasnoludkom mleka w spodeczkach przed domem
asia.

1. Data: 2000-12-13 16:55:54

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Busk wrote:
> crustader (pieczarki w sosie, zapiekane w specjalnych foremkach z ciasta)

Dzieki za wymienienie Twojego menu - nie czuje sie juz tak strasznie
winna, ze odbieglam tak daleko od tradycji.
Przy okazji, czy moglabys podac przepis na te pieczarki i opisac
naczynia, w jakich sa pieczone?

Przypomnialo mi sie , ze jak bylam mala, Dziadek Kazimierz zabieral mnie
na wyprawy ze soba (Kaziu, uwazaj, zeby sie nie przeziebila). Jedna z
moich ukochanszych wypraw byla wyprawa na plebanie do znajomego ksiedza,
z ktorym Dziadek gral w brydza, a mnie pozwalano w tym czasie isc do
piwnic kosciola, gdzie tenze ksiadz mial hodowle pieczarek. Tam wolno mi
bylo wziac koszyk, i zebrac najladniesze grzyby, jakie moglam znalezc.
Rosly one w plaskich skrzyniach na polkach zrobionych ze starych
metalowych pietrowych lozek. Pamietam, ze wspinalam sie po bokach lozka,
zeby dosiegnac na wyzsza polke, wiec musialam byc dosc mala. Babcia
robila pyszna zupe z tych pieczarek, zawsze odstepujac czesc Cioci
Frani, ktora mieszkala przez sciane. Ciocia Frania zaciagala swoja zupe
zoltkiem, a Babcia smietana, i zawsze sie spieraly, ktorej zupa jest
lepsza. Ludzie mieli wtedy wiecej czasu.
Zal mi, ze nie moge sie cofnac do tych dni, choc na chwile.
Magdalena Bassett

1. Data: 2000-12-13 18:06:21

Od: Krysia Thompson <k...@f...unn.ac.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 13 Dec 2000 14:04:46 GMT, "Magdalena Busk"
<m...@h...com> wrote:

> [...]
>
>Na deser pepparkakor + tort, ktory dostajemy zawsze od sasiadki :-)
>Na reszte ciast nie starcza juz miejsca ;-)

"Na RESZTE" nie starcza miejsca?? O rany, ja pecznieje czytajac
powyzszy jadlospis!! Ale brzmi smakowicie!

Ja robie Wigilie polska, a moze jednak nie tylko... dzieci zawsze
byly psy francuskie i pamietam taka jedna Wigilie, podczas ktorej
ani jedno ani drugie nie ruszylo niczego, procz chleba i
kartofli.... no tak....zaczelam alternatywna Wigilie dla dzieci -
zupka jarzynowa, rybie paluszki....
teraz moje mlodsze dziecko robi TAKIE pierogi i uszka, ze mam
labe!

Dzien Bozego Narodzenia jest angielski i musze zaczynac od rana,
zeby sie wyrobic....popijanie sherry w trakcie robot kuchennych
na pewno opoznia obiad ("Czy ktos widzial niebieski garnek? Kto
ukradl duza lyzke? do cholery ciezkiej, gdzie jest scierka,
przyznac sie!!!"). 12 lat temu przywiozlam WSZYSTKO na ten
angielski obiad. Z wyjatkiem kartofli, soli i wody!

Krysia
K.T. - starannie opakowana

http://www.newsfeeds.com - The #1 Newsgroup Service in the World!
-----== Over 80,000 Newsgroups - 16 Different Servers! =-----

1. Data: 2000-12-13 18:37:31

Od: "Ania Derejska" <a...@v...ca> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Na deser pepparkakor + tort, ktory dostajemy zawsze od sasiadki :-)
> Na reszte ciast nie starcza juz miejsca ;-)

Oh mon Dieu !!!!
Kto to wszystko zje ?? :)))
Ania

1. Data: 2000-12-18 13:21:46

Od: <i...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

12 lat temu przywiozlam WSZYSTKO na ten
> angielski obiad. Z wyjatkiem kartofli, soli i wody!

czy przywiozlas z Polski indyka, borowki ... ?;-)

iza

1. Data: 2000-12-19 09:26:31

Od: Krysia Thompson <k...@f...unn.ac.uk> szukaj wiadomości tego autora

On 18 Dec 2000 14:21:46 +0100, <i...@y...com> wrote:

> 12 lat temu przywiozlam WSZYSTKO na ten
>>
>czy przywiozlas z Polski indyka, borowki ... ?;-)
>
>iza
przywiozlam DO Polski: indyka - potwora. Jechal zamrozony i
cholernik by dalej oszroniony w srodku w Wigilie (wtedy
zamieszkal w kuchni ;o)) ), borowki (wlasnej roboty),
sausagemeat (wnetrze angielskich kielbasek), kielbaski,
boczek/bekon, kilka nadziwek do ptaka (w torebkach - suche),
brukselke (!!), pasternak, bread sauce (sos z chleba), sos do
pieczeni w proszku, , Christmas pudding (kompletny z galazka
holly - nie wiem, jak to po polsku), cukrem pudrem, maslem i
brandy (na maslo koniakowe), mince pies - takie male babeczki z
wnetrzem gl. rodzynkowo-podobnym, Christmas crackers (to juz nie
do jedzenia, a do rozrywania z hukiem).

Jechalismy wtedy autem, wiec mozna bylo sobie pozwolic na
extrawagancje, teraz lecimy, poza tym w Polsce mozna wszystko
kupic i slysze od umyslnych, ze 2 biusty indycze czekaja!

Krysia (przylatujemy juz pojutrze i nie moge sie doczekac!)

1. Data: 2000-12-19 12:44:14

Od: Krystyna Chiger <k...@m...ci.uw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson napisala:
(...)

> Christmas pudding (kompletny z galazka
> holly - nie wiem, jak to po polsku),

Chyba ostrokrzew.

Krycha (z kaczorem w lodówce)

1. Data: 2000-12-19 14:55:44

Od: Krysia Thompson <k...@f...unn.ac.uk> szukaj wiadomości tego autora

>Chyba ostrokrzew.
>
>Krycha (z kaczorem w lodówce)

dzieki od jednej Krychy dla drugiej za tlumaczenie

K.
K.T. - starannie opakowana

http://www.newsfeeds.com - The #1 Newsgroup Service in the World!
-----== Over 80,000 Newsgroups - 16 Different Servers! =-----