Re: Wyciskarka wolnoobrotowa

Data: 2016-07-22 17:14:14
Temat: Re: Wyciskarka wolnoobrotowa
Od: Animka <a...@t...wp.pl>

W dniu 2016-07-21 o 11:35, Trefniś pisze:

> (...)

> Jeśli chodzi o oszczędność gazu, należy bezwzględnie stosować taki
> palnik, którego płomienie pozostają w obrysie garnka. Inaczej płomień
> będzie ogrzewał także powietrze wokół garnka, zamiast dna garnka.
> Nagminnie wybierane są stanowczo za duże palniki, przyjrzyjcie się..

Mam dwa duże garnki i nawet największy palnik jest dla tych garnków
znikomy. Niestety, ale nie pozbędę się ich, bo są najlepsze do gotowania
bigosu, zup czy np. czegoś co ciągle kipi.

> Ale należy też pamiętać o innym niebezpieczeństwie. Jeśli zastosujemy
> zbyt mały palnik, spalanie gazu odbywa się przy deficycie tlenu. Duży
> garnek utrudnia dostęp świeżego powietrza do płomienia. Wtedy powstaje
> niebezpieczny tlenek węgla.
Trzeba i tak okno w kuchni otwierać, bo para leci.
> W dobie pralek automatycznych zatrucie CO od zwykłego gotowania może
> wydać się mało prawdopodobne i wydumane. Ale znam opowiadania
> starszych osób, które "gotowanie prania" wspominają jako całodzienny
> ból głowy, bo takie gotowanie w wielkim garze na małym palnikach
> (nawet, jeśli stosowano dwa lub trzy) trwało godziny. Mądre osoby
> wypraszały z domu całą rodzinę, otwierały szeroko okna, ale np. w
> zimie też prać trzeba.

Pamiętam. Nawet pieluchy były takie, które trzeba było gotować. Nie bylo
pampersów.

--
animka