Re: Zawał serca.

From: "Ewa" <e...@p...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Zawał serca.
Date: Tue, 28 Sep 2004 19:08:00 +0200

> Dlaczego pacjent z podejrzeniem zawału, który został przywieziony przez
> karetkę na sygnale (w której nie działały żadne urządzenia prawdopodobnie
> powodu dziur na drodze) z dużymi bólami w klatce piersiowej, wysokim
> ciśnieniem i bólami szczękowymi został po 2 godzinach zwolniony do domu
> tylko po badaniu EKG, które prawdopodobnie nie wykazało zawału i dostał
> ochronę w postaci tabletek. Bóle trwały cala noc, rano zaczęły się mocne
> wymioty i był bardzo osłabiony. Został przewieziony do lekarza rodzinnego,
> który po ponownym EKG wykluczył zawal i odesłał pacjenta na badania
> [...]

Przede wszystkim skladam kondolencje. To moze ja zabiore glos jako lekarz.
To co mnie uderzylo w postepowaniu lekarskim to wykluczenie zawalu tylko na
podstawie ekg. Dziwne ze w szpitalu na izbie przyjec nie pobrano krwi na
enzymy zawalowe. Zawal rozpoznaje sie na podstawie tzw. trojkata:
1.objawy kliniczne,
2.charakterystyczne zmiany w ekg,
3.enzymy zawalowe.
Do rozpoznania zawalu wystarcza 2 z 3 czyli: objawy + ekg, ekg+ enzymy lub
enzymy+ objawy. Zawal prawej komory jest trudny do zdiagnozowania, to fakt,
nie daje tak charakterystycznych zmian w ekg jak lewokomorowy, same objawy
jakie mial moga swiadczyc o roznych chorobach, ale dlaczego nie pobrano
enzymow?Dziwne....Jakos mi sie nie chce w to wierzyc. A jesli enzymy na
kardiologii mial pobrane, a przypuszczam ze musial miec (sprawdz w historii
choroby-CPK, Troponina, CKMB), to dlaczego wykluczono zawal?byly w normie?
Mogl tez miec zawal niepelnoscienny, ale mimo wszystko enzymy powinny pojsc
w gore. Wszystko jakos to sie nie trzyma kupy.Moze przypadek byl
rzeczywiscie trudny do zdiagnozowania, tak tez bywa, szczegolnie ze to prawa
komora, smiertelnosc okolozawalowa jest znaczna, czasem nawet mimo
prawidlowego leczenia tak sie po prostu dzieje. Za duzo tu znakow zapytania.
Mysle ze zanim zlozysz sprawe do sadu powinienes porozmawiac z lekarzem i
zapytac dokladnie o wszystko, czasem nie jest to wszystko w medycynie tak
oczywiste jak 2x2=4, sa czasem trudne niejdenoznaczne przypadki, choroba-jak
to mowia-ksiazek nie czyta. Tym niemniej dziwnie to wszystko wyglada i mysle
ze sprawa wymaga wyjasnienia.
ewa