Re: Zdrowe obiady

Data: 2011-01-11 19:14:44
Temat: Re: Zdrowe obiady
Od: Ikselka <i...@g...pl>

Dnia Tue, 11 Jan 2011 15:09:08 +0100, Marchewka napisał(a):

> (...)dosypuje
> do niej (zeby zdrowiej bylo :-)) przed blenderowaniem popping
> amarantusowy oraz platki gryczane(...)

Czy zdrowiej - kwestia dyskusyjna, jesli logicznie powiązać ze sobą
następujące informacje:

"(...)ekspandowanie i ekstruzja to jedne z najbardziej nowoczesnych metod
stosowanych w przetwórstwie produktów zbożowych. Obecnie techniki te
wykorzystuje się również do produkcji wielu wyrobów określanych jako
żywność funkcjonalna czy wygodna. Procesy termoplastycznej obróbki surowców
są bardzo korzystne, ponieważ zapewniają odpowiednią jakość uzyskanych
produktów oraz nadają im korzystne walory smakowozapachowe. ekspandowanie
Ekspandowanie to proces polegający na gwałtownym rozprężaniu uprzednio
rozgrzanego i będącego pod wysokim ciśnieniem materiału w chwili
momentalnego przejścia do ciśnienia atmosferycznego(...)"
http://www.sigma-not.pl/publikacja-41876-ekspandowan
e-i-ekstrudowane-wyroby-zbozowe---definicje-podstawo
we-i-mozliwosci-zastosowan-2063-przeglad-zbozowo-mly
narski-2009-3.html

oraz:

"Liczne badania naukowe wykazały, że akryloamid ma działanie kancerogenne
(rakotwórcze), neurotoksyczne (toksyczne oddziaływanie na komórki nerwowe)
i genotoksyczne (inaczej- mutagenne, zmiany w ilości lub budowie materiału
genetycznego komórki lub organizmu). Międzynarodowa Agencja Badań nad
Rakiem zakwalifikowała ten związek jako potencjalnie rakotwórczy już w 1994
roku. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) narażenie na akryloamid w
ilości 1ug/kg masy ciała w ciągu całego życia, może spowodować nowe
przypadki raka różnych organów u 70- 450/100 000 osób.
Akryloamid powstaje w żywności podczas przetwarzania produktów
wysokowęglowodanowych w wysokiej temperaturze (temp. > 1200C). O jego
obecności może świadczyć przyjemny zapach i smak przyrumienionych
produktów. Przeciętna zawartość akryloamidu w żywności, jak wynika z badań
prowadzonych w Europie, waha się w granicach od 30ug/kg do ponad 3500ug/kg
produktu. Najwyższą zawartość stwierdzano w produktach z ziemniaków: we
frytkach (od 50 do 2600ug/kg) i chipsach (od 50 do 2400ug/kg), w produktach
zbożowych ( chleb, chleb chrupki, musli, płatki śniadaniowe) waha się w
szerokim zakresie od 10 do 1150 ug/kg. Istotnym źródłem akryloamidu może
być też kawa, w której przeciętna zawartość waha się w zakresie od około
200 do 400 ug/kg produktu.
Po raz pierwszy monitoring zawartości akryloamidu w żywności w Polsce
przeprowadzono w 2004r. poddając badaniom chipsy ziemniaczane. Stwierdzono
wówczas wysokie i znacznie zróżnicowane jego zawartości, od około 400 ug/kg
aż do ponad 3500 ug/kg produktu. W 2006r. przeprowadzono kolejne badania
monitoringowe zawartości akryloamidu wybranych przetworów zbożowych.
Najwyższą przeciętną jego zawartość stwierdzono w krakersach- 859 ug/kg,
następnie w pieczywie chrupkim- 429 ug/kg, płatkach kukurydzianych - 327
ug/kg, paluszkach - 283 ug/kg i ciasteczkach -133 ug/kg. Najmniej
akryloamidu zawierały płatki owsiane- 23 ug/kg
Z uwagi na zagrożenia jakie niesie ten związek, Komisja Europejska uznała,
że zaistniała pilna konieczność przeprowadzenia badań odnośnie zawartości
akryloamidu w żywności na terenie całej Wspólnoty Europejskiej. Dnia 3 maja
2007r. weszło w życie Zalecenie Komisji Europejskiej w tej sprawie. Polska
została zobowiązana do badania minimum po 140 próbek rocznie w latach
2007-2009. Państwowa Inspekcja Sanitarna w województwie lubuskim została
zobowiązana do pobrania do badań łącznie 42 próbek rożnych produktów.
Badania monitoringowe prowadzone są przez Instytut Żywności i Żywienia w
Warszawie. Monitorowanie poziomów akryloamidu pozwoli na określenie
zawartości AA w produktach spożywczych, będących znaczącym źródłem tego
związku w diecie, oszacowanie przeciętnego dziennego pobrania AA z dietą,
ocenę ryzyka zagrożenia zdrowia wynikającego z pobrania AA z żywnością i na
opracowanie maksymalnego dopuszczalnego poziomu akryloamidu w żywności.
Aktualnie bowiem, brak jest określenia takich poziomów. Wg Światowej
Organizacji Zdrowia (WHO) dzienne pobranie AA ze wszystkich źródeł nie
powinno być wyższe od 10 ug/kg m. c. (dla małych dzieci dawka ta będzie
oczywiście nawet kilkakrotnie mniejsza).
Wynika z tego, że osoba dorosła o wadze 70kg może w ciągu dnia pobrać bez
zagrożenia dla zdrowia 700 ug akryloamidu. Zakładając, że paczka chipsów
ziemniaczanych waży przeciętnie 200g obliczono, iż wraz chipsami o
najwyższej zawartości tej substancji wprowadzamy do organizmu aż 700 ug
akryloamidu, osiągając górny pułap bezpiecznej dawki dla osoby dorosłej. A
przecież na jednej paczce chipsów się nie kończy. Oznacza to, że
zdecydowanie powinniśmy ograniczać spożycie takich produktów. Jedynym
środkiem spożywczym, dla którego określono dopuszczalny maksymalny poziom
AA jest woda przeznaczona do spożycia przez ludzi. Rozporządzenie Ministra
Zdrowia z dnia 29 marca 2007r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do
spożycia przez ludzi dopuszcza zawartość AA w ilości 0,1 ug w 1 litrze
wody."
http://www.wsse.gorzow.pl/?mod=news&cID=307

Jednak ludzie myślą:

"A więc wafle ryżowe czy amarantus ekspandowany też pewnie są szkodliwe bo
do produkcji używa sie pewnie dużej temperatury... więc pozostaje nam
gotowanie ryżu zamiast takich wafli i gotowanie amarantusa... co zresztą
taniej wychodzi, ale roboty dużo... "