Re: Żeby nie było niczego

Newsgroups: pl.rec.ogrody
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Żeby nie było niczego
Date: Mon, 3 Jul 2017 19:31:48 +0200

s...@g...com napisał:

> Specjalnie kiedys pytalem u holendra czy moze bez pytania
> ciąc swoje drzewo. Popatrzył na mnie dziwnie i powiedział:
> A jednak u was tam troche zamordyzmu zostało...
[...]
> Wlazłem sobie na google maps, zerknąłem w taka holandie i
> niemcy U nich działki budowlane nie mają nasadzonych drzew.

Takim dzinym materii poplątaniem zwykle kończy się każda próba
pochwały głupoty. Holender nie ma problemu ze ścięciem drzewa
przy własnym domu, bo koło jego domu drzewa nie rosną. A u nas
rosną. Więc nie możemy się na Holendra oglądać, musimy zdać się
na siebie.

-- Na co drzewo z lasu wozić, jak pod chato rośnie, mówi i pokazuje
rąko klona, ot, smurgiel jeden, ołatki jego ciągajo i wykręca sie
od drogi.

-- No no, zasrańcu, klona ty sie nie czepiaj, mowie, siadaj. Bierz
lejcy! Daje lejcy smurglowi, niech bawi sie kierowaniem, małe strasznie
lubio lejcy, zaraz rozsiada sie na rozworce, furmanuje. Ja na tyliku
siedze, plecami do konia i patrze sobie na chate, jak zostaje sie za
nami. Klon nad chato sie rozcapierzył, wielki, teraz sie prześwieca bo
bez liści, ale wiosno, jak zazielenić je to dom przykrywa gałęziami niby
czapo, okna zatula, aż w izbach ciemnieje. A w odziomku pogrubiał, że
rękami sie jego i nie obejmie, i rośnie, co rok grubszy, podwalinę od
dołu wysadzona. Tego klona ni masz prawa tknąć, zasrańcu, choćby palić
słomo przyszło, mówie, on mój brat!

Kiedyś ładu strzegło poszanowanie tradycji. Albo po prosu lęk, gdy chłop
był całkiem ciemny. Dzisiaj wiele z tego nie zostało -- każdemu się wydaje,
że mu wszystko wolno. Stąd konieczność silnego regulowania przez prawo
wielu sfer życia, które dawniej obywały się bez tego.

Gdy miasto się rozwija, potrzebuje nowej dzielnicy mieszkaniowej i to
w miejscu, które do tej pory tonęło w zieleni ogrodów, to ja nie widzę
problemu. Drzew szkoda, ale miasto i ludzie mają swoje prawa. Wszystkiego
się nie wytnie, stworzy się nową siatką ulic, domy stana pomiędzy
starodrzewam i wszyscy będą zadowoleni. Tu mówimy o innych sytuacjach.
Jest spokojna dzielnica z domami pośród drzew na dużych działkach (tak,
w Polsce działki są przeważnie duże, a zabudowa rzadka! -- to wynika
z historii i istniejących tu przed wiekami praw lokacyjnych). Aż tu
nagle jakiś buc odkrywa w sobie żyłke biznesmena, rżnie wszystko jak
leci nie oglądając się na sąsiadów. A na "uwolnionym" placu buduje dom
z dwudziestoma "apartamentami" a wokół trzydzieści miejsc parkingowych.
Coś takiego budzi słuszny sprzeciw. Holender by nieinaczej zareagował.

--
Jarek