Żurrrrr

11. Data: 2009-02-12 14:53:51

Temat: Re: Żurrrrr
Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 12 Lut, 13:07, Jan Werbiński <j...@j...com>
wrote:
> Jak zakwasić mąkę na żurek? Wszędzie znajduję przepisy z użyciem gotowego,
> naładowanego konserwantami żurku w proszku.
>
> --
> Jan Werbiński       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
> Prywatnahttp://www.janwer.com/
> Nasza siechttp://www.fredry.net/

Przestań oglądać obraz z pluskwy i przyjdź osobiście, a nauczę ciebie
wszystkiego za frico... I obalimy gasiorek z moją ambrozją...

12. Data: 2009-02-12 15:03:14

Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

wiadomościnews:gn15te$9d9$1@opal.icpnet.pl...

> Ale po co mam chodzić po sklepach, jeżeli wszystkie składniki mam w domu w
> ilościach wystarczających na obiad  dla 1000 osób???
> Nie wydaje Ci się to bez sensu???
>
> Zakwas do chleba robię bez problemu. Pytanie teraz jak kwasić mąkę na żurek?
>
> --
> Jan Werbiński       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
> Prywatnahttp://www.janwer.com/
> Nasza siechttp://www.fredry.net/

Ludzie z nizin (niziołki - np z Bił_go_raj_a) używają do żuru mąki
żytniej, Ja - góral, wolę owies - żurek nie jest gorzkawy.
Jeżeli twój zakwas pachnie kwaśnym mlekiem (fermentacja mlekowa -
wystarczy wymieszać go z odrobiną wody i wlać odcedzony na wrzątek -
to będzie to żur. Żur powstaje z fermentacji mlekowej (bakterie) jak
chleb, kiszona kapusta, ogórki i buraki na barszcz. Fermentacje inne
to alkoholowa (piwo - wino, z drożdży) lub octowa (z alkoholu,
bakterie)...
Pisz do mnie (bez niespodzianek) a odpowiem na wszystkie problemy, w
końcu to jesteśmy śwagry, a to jak rodzina... :-))))))

13. Data: 2009-02-12 15:23:43

Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 12 Lut, 14:40, Theli <p...@w...pl> wrote:

> Nie, a czemu ma byc? Wyjscie do sklepu w sprzyjajacych warunkach to 5
> minut, a na zakwas trzeba kilka dni poczekac.
> No, ale ja nigdy nie robilam zurku dla 1000 osob, na 2 kilka razy do
> roku szkoda by mi bylo calego zachodu z samodzielnym robieniem zakwasu.
>
> th
>
> --http://theli.fotosik.pl/albumy/534167.html

Nie masz racji - w sezonie jesienno zimowo wiosennym - żur można
gotować co drugi - trzeci dzień. Kwas mlekowy jest substancją
energetyczną naturalną - daje siłę i ciepło. Trzeba tylko uzupełniać
menu o wapń i magnez. Wapń z twarogu - doskonały dodatek do żuru
oprócz jajek na twardo, kiełbasy, chrzanu, boczku wędzonego, stopionej
słoniny i skwarek, domowej szynki czy pieczeni wkrojonej (jak do
bigosu), majeranku. Magnez - niestety tylko z preparatów aptecznych -
Polska ma gleby ubogie w magnez. A palacze i kofeiniści (kawa) muszą
go i tak...
Pozostaje podawanie - z chlebem lub ziemniakami, albo zupa
ziemniaczana (skład taki) zalana żurem - rodzaj zalewajki - pychotka.
Prawdziwa zalewajka to dudki czyli lekkie (płucka wołowe lub wieprzowe
- ugotowane i pokrojone w kostkę i wrzucone do żuru ugotowanego na
rosole z dudków (vide zupa ziemniaczana) - to jest TO !!!
Podstawowe przyprawy to czosnek, majeranek i standardowe: dwa
liście laurowe (bobkowe), 3-4 ziarna ziela angielskiego (piment),
tyleż pieprzu czarnego - ze dwa ziarna jałowca i bardzo maleńka
szczypta tymianku (na końcu noża).
Do zalewajki nie dajemy twarogu, płucka powinny wystarczyć. To
samo, gdy nie ma płucek można zrobić na wywarze z białej (surowej)
kiełbasy lub kiełbasy krakowskiej zaparzanej (też biała, a nawet
bielsza)...
Dodatek dobrej gęstej śmietany zawsze chętnie widziany,
zwłaszcza, że śmietana może być regulatorem kwasowosci żuru, barszczu
białego jak i zalewajki - kwaśna do dokwaszenia, słodka do złamania
kwasowosci nadmiernie ukiszonego żuru...

14. Data: 2009-02-12 15:36:45

Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 12 Lut, 14:59, "Barto" <b...@w...pl> wrote:
> Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@j...com> napisał w
> wiadomościnews:gn13us$a71$1@nemesis.news.neostrada.p
l...

> [...]
>
> Natomiast tu:http://home.arcor.de/zjazd05/swietaWielkanocne/Ku
chnia/index.html#Zurjest
> przepis na żur z mąki pszennej, ale myślę, że z powodzeniem można użyć do
> tego celu mąki żytniej.
> Kwaszenie żuru
> Przygotować litr letniej przegotowanej wody, 20 dkg pszennej mąki razowej,
> ząbek czosnku, skórkę razowego chleba, trochę cukru i soli. Mąkę wsypać do
> kamiennego garnka, zalać wodą, wymieszać, dodać roztarty czosnek, odrobinę
> soli i cukru oraz skórkę z razowego chleba. Garnek przykryć płótnem lub

Dodam mój przepis - jeżeli mamy w domu młynek do ziarna suchego lub
zgniatarkę do robienia płatków np. Kitchen Aid kupujemy owies i
mielemy w młynku, lub robimy płatki, z braku innego kupujemy platki
owsiane zwykłe lub lepiej górskie, nasypujemy do słoika litrowego
jedną trzecią wysokości, dodajemy łyżkę mąki pszennej i zalewamy
ciepłą przegotowaną wodą lub zimną, ale z filtra RO i stawiamy na noc
na kaloryfer, lub w innym ciepłym miejscu. Po zauważeniu fermentacji
mieszamy i słoik dajemy w zimne miejsce, nawet do chłodziarki. Po dwu
- czterech dniach sprawdzamy zapach (kwaśne mleko, bez szpatu
octowego) i smak - przyjemny kwaśny możemy nastawić wodę w garnku i po
jej zagotowaniu z przyprawami wlewamy przecedzony zakwas - reszta
wraca do słoika, mieszamy ją z płatkami owsianymi i jedną, dwiema
łyżkami maki pszennej i zalewamy wodą na kolejny źur, ale tym razem
nie dajemy na kaloryfer.

15. Data: 2009-02-12 16:16:59

Od: J-23 <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

wrote:
> [...]
> naładowanego konserwantami żurku w proszku.
>
> --
> Jan Werbiński       O0oo....._[:]) bul, bul, bul

Ale, jakimi konserwantami jest "naladowany" zur w proszku?

J-23 Flegiell von Trop

16. Data: 2009-02-14 11:11:19

Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 12 Lut, 16:36, Panslavista <p...@g...com> wrote:

> [...]
> łyżkami maki pszennej i zalewamy wodą na kolejny źur, ale tym razem
> nie dajemy na kaloryfer.- Ukryj cytowany tekst -

Mój wyszedł dobry, podglądacze.

17. Data: 2009-02-14 13:35:20

Od: "Anka P." <t...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jan Werbiński pisze:
> Czy można użyć zakwasu chlebowego?

W przepisach zazwyczaj mówi się o dodawaniu skórki razowca, żeby
pobudzić zakwas na żur do pracy. Ja zamiast tego z powodzeniem daje
łyżkę zakwasu chlebowego, który trzymam w lodówce.
Żur wychodzi rewelacyjny. Zawsze przed zakiszeniem podpytuję rodzinę,
kto chce i nastawiam półhurtowe ilości.

Anka P.

18. Data: 2009-02-14 16:55:27

Od: "Walkie!" <w...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

Jan Werbiński pisze:

> Zakwas do chleba robię bez problemu. Pytanie teraz jak kwasić mąkę na
> żurek?

użyj tego samego zakwasu, moi rodzice używają tego samego do
wypieku chleba co i do zupki.

--
Justyna "walkie" Oracz

19. Data: 2009-02-15 10:03:29

Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 14 Lut, 17:55, "Walkie!" <w...@w...com> wrote:

> użyj tego samego zakwasu, moi rodzice używają tego samego do
> wypieku chleba co i do zupki.
>
> --
>   Justyna "walkie" Oracz

Hm, ale to fermentacja na kwas mlekowy a nie na alkohol...

20. Data: 2009-02-15 11:56:41

Od: "Walkie!" <w...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista pisze:

> Hm, ale to fermentacja na kwas mlekowy a nie na alkohol...
zgadza się.

--
Justyna "walkie" Oracz

czekolada gorzka 99%