Data: 2003-10-29 15:11:17
Temat: Re: abstrakt - konkret było:# talia
Od: "ksRobak" <e...@g...pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Użytkownik "enni" <e...@g...pl>
news:bnofvp$8tc$1@inews.gazeta.pl...
> Użytkownik "ksRobak" <e...@g...pl>
> news:bnnv8n$105$1@inews.gazeta.pl...
>> Użytkownik "Misia" <v...@g...pl>
>> news:bnmm0n$coq$1@inews.gazeta.pl...
>>> Użytkownik "ksRobak" <e...@g...pl>
>>> news:bnk0t3$e91$1@inews.gazeta.pl...
>>>> Jednakże interpretacja nie zależy od sposobu zapisu. :-(
>>> Zalezy, Drogi Robaczku :)
>>> Maly fragmencik:
>>> "a czas
>>> przyczajony poza mną do skoku
>>> trzyma w wąsach źdźbło
>>> dzień dzisiejszy"
>>>
>>> A teraz tak:
>>>
>>> "a czas
>>> przyczajony poza mną do skoku
>>> trzyma w wąsach źdźbło
>>>
>>> dzień dzisiejszy"
>>>
>>> Widzisz roznice?
>> Wykazałaś, że istnieje (można stworzyć) - różny sposób zapisu
>> tego samego tekstu. Różnicę WIDZĘ :-)
>> Teraz poprosimy wybraną grupę by osoby wyrecytowały teksty
>> j.w. To będzie interpretacja!!!
>> Gdy napisałem:
>> "Jednakże interpretacja nie zależy od sposobu zapisu. :-( "
>> mam dokładnie na myśli, że różnicę widać lecz nie słychać ;)))
>> Różny sposób zapisu może być jedynie "wskazaniem", sugestią
>> - jednakże interpretacja zależy wyłącznie od odtwórcy. :-)
>> \|/ re:
> W zapisie wiersza zakodowana jest myśl, emocje, refleksje,
> wyznanie, czyli owe wskazanie sugestii. Jest on bardzo ważny,
> gdy szukamy hipotezy interpretacyjnej, czyli inaczej: tego, co
> poeta miał na myśli i rekonstruujemy, odtwarzamy.
> Czyli w "Stepach akermańskich" widzę , odbierając okiem i
> uchem, dramat wygnańca.
>
> Nie przeżyję go jednak tak samo, mogę tylko wczuć się. Zgodnie
> z moim widzeniem rzeczywistości odczytuję więc sobie nową
> myśl poprzez siebie, ponieważ poezja ma moc tworzenia na
> nowo -rekreowania ( co za słowo ). Nowe uczucie podaje się za
> tamto poety. Tu rytm czy zapis grają mniejszą rolę.
> enni
Tak. ;)
A szczególnie to widać w zapisie nutowym - gdzie choć nie pada
na ogół żadne słowo za wyjątkiem tytułu utworu lub określeń
technicznych (legatto, pianissimo itp)
To przecież w zależności od interpretacji - dany utwór będzie
wzbudzał: "myśl, emocje, refleksje, wyznanie, czyli owe wskazanie
sugestii kompozytora (autora zapisu) - a jakże różne? ;)))
Proponowany przez Misię wiersz można wyrecytować,
przeczytać na głos, zinterpretować: wesoło smutno, szybko, wolno,
z zachowaniem rytmu i bez - z pełną gamą własnych emocji
przenoszonych na tekst które wtórnie odtworzą się u słuchacza
jako konglomerat emocji własnych i odtwórcy/interpretatora.
Dlatego tak ważne jest przygotowanie słuchacza do odbioru
poezji poprzez stworzenie właściwego klimatu. (np. okoliczności
powstania wiersza) :-)
PS. Osobnym tematem jest zapis interpretacji (głuchy telefon)
Często jedynym możliwym sposobem jest taśma magnetofonowa.
\|/ re:
|