Re: chili con carne

Data: 2005-02-17 20:49:01
Temat: Re: chili con carne
Od: "eM eL" <badbatz99@hotmailCUT_THIS_OUT.com>

"Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> wrote in message
news:3484611204$20050217210744@ewcia.kloups...
> Je daje glos... wlasnie sie przymierzam do chili, i zbieram przepisy i
> bezposrednie doswiaczenia w tej materii

Sluze:
Ten przepis jest taki bardziej "domowy" - jeden z kilku ktory sie u mnie w domu
robi - ale jest tyle przepisow na te potrawe co kucharzacych. Ten przepis nie zawiera

kminu rzymskiego ("cumin") ale mozna dodac lyzeczke i zmniejszyc nieco ilosc oregano.

Rzecz gustu. Potrawa znakomita na zimniejsze dni.

1 kg chudego wolowego, takiego gulaszowego
albo b. grubo zemlec albo - lepiej - drobno posiekac.

3 duze zabki czosnku drobno posiekane albo przez praske
2 pedy zielonego selera drobno pokrojone
2 duze cebule (zolte) drobno posiekane
2 lyzki stolowe czaerwonego proszku chili (najpierw dodac 1 lyzke i pozniej doprawic
do smaku reszta) Moze byc "ancho" czy "chipotle" chili, albo to co zprzedaja jako
"red chili powder."
1 lyzka stolowa suszonego oregano
1/2 lyzeczki pieprzu kajenskiego (najpierw dodac 1/4 lyzeczki i pozniej doprawic do
smaku reszta)
1 duza puszka (ok 800-900g) obranych pomidorow z sosem
1 duza zielona papryka, bez nasiennika, drobno posiekana.
2 plaskie lyzki stolowe kakao (daje specyficzny smak!)
1 lyzka cukru brazowego
4 cale gozdziki
2 lyzki stolowe octu (bialego)
sol i czarny pieprz do smaku
2 listki laurowe
duza garsc posiekanego cilantro (zielona kolendra) - same liscie, nie uzywac lodyg,
do posypania
troche kwasnej gestej smietany do podawania.

ok 500 g fasoli - najlepiej jak jest to fasola czerwona "nerkowa", najlepiej z
puszki (bo szybciej) a jak nie z puszki to ugotowana "al dente." Jesli z puszki to
nalezy je nieco oplukac.
szklanka wody albo - lepiej - kurzego chudego rosolku. (Jak wyparuje to dodac
wiecej.)

W duzym rondlu z pokrywka szybko obsmazyc mieso (bez tluszczu) az zrobi sie brazowe,
mieso wyjac lyzka dziurawa i w tym samym rondlu obsmazyc cebule i nac selera oraz
dodac listki laurowe az cebula bedzie szklista (uwazac aby nie przypalic.) Pod
koniec smazenia dodac czosnek oraz cukier i podsmazyc przez 1-2 minuty ciagle
mieszajac. Z powrotem wlozyc mieso do rondla z cebula, dodac proszek chili, pieprz
kajenski i oregano, zalac szklanka wody albo rosolku i zagotowac. Zmniejszyc
plomien, gotowac pod przykryciem przez 15 minut po czym dodac fasole, pomidory (z
sosem), kakao, ocet, gozdziki troche soli i pieprzu, dobrze wymieszac i gotowac na
malym ogniu "az bedzie prawie dobre" - ok godziny. Na 15 minut przed koncem
sprobowac i ew. dodac wiecej proszku chili i/albo pieprzu kajenskiego, oraz dodac
drobno pokrojona zielona papryke. I juz...
Podawac w glebokich talerzach posypane zielona kolendra i "chlapnac" odrobine kwasnej

smietany na srodek, z plackami tortilla albo grzankami (na boku.) Mozna tez wlozyc
lyzke sypkiego ryzu na spod talerza przed nalaniem chili. Zimne piwko albo czarwone
winko idzie z tym wspaniale a na konice mozna strzelic kielonek tequila :-)))

Resztki mozna uzyc np. do polania pieczonego ziemniaka posypanego zoltym serem.