Re: cholesterolu czesc dalsza

From: "Mariusz Maksiński" <m...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: cholesterolu czesc dalsza
Date: Sat, 14 Sep 2002 13:21:19 +0200

Użytkownik "Kropelka" <k...@n...serwery.pl> napisał w wiadomości
news:altm0e$8ha$1@news.tpi.pl...

> Uzytkownik "Klasyk" <k...@f...onet.pl> napisal w wiadomosci

> A jak inaczej mozna robic badania? Pozatym nie mam rano potrzeby jedzenia.
> Do tego ob wyszlo mi 72 ale to chyba inna sprawa. Ogolnie badania byly
> robione w kierunku choroby reumatycznej. A tylko przy okazji zrobilam
> cholesterol tak dla kontroli. I milo sie zdziwilam ze LDL sie obnizylo???
> Aktywnosci fizycznej w moim przypadku za duzo nie bylo. Jedynie zmiana
> diety. Na poczatku bylo bieganie ale przez niesamowity bol stawow musialam
> zaprzestac.
> [...]

Dzięki radykalnej zmianie diety ( owoce , warzywa....) i ograniczeniu
spożywania pokarmu - odrazu widać efekty w badaniach laboratoryjnych. Poziom
"dobrego, antymiażdzycowego" cholesterolu HDL wzrósł a spadł poziom
cholesterolu frakcji LDL "miażdzycogennego". Jedynie wzrósł poziom
cholesterolu całkowitego i poziom trójglicerydów.
Stężenie cholesterolu całkowitego w surowicy jest wypadkową metabolizmu
lipoprotein, odpowiadających za jego transport pomiedzy wątrobą - gdzie jest
syntetyzowany endogennie /do produkcji hormonów sterydowych, kwasów
żółciowych/, a jelitami, gdzie jest wchłaniany z pokarmu - cholesterol
egzogenny - pokarmowy. Więc mimo ograniczenia cholesterolu pokarmowego (
egzogennego), wzrost może być spowodowany zwiększoną produkcją cholesterolu
endogennego. Nie bez znaczenia ma też wskaźnik BMI (Body Mass Index)
znajdujący sie na pograniczu "nadwagi" i "otyłośći" wynoszący w tym
przypadku 29 kg/m2. (norma <25, nadwaga: powyżej 25 do 29, otyłość:> 30).
Równierz TG uwalniane z komórek tłuszczowych ( w których są magazynowane)
przyczyniają sie do ich wzrostu w surowicy.
Jedyny sposób na poprawe, to ograniczenie spożywania tłuszczy, cukrów,
racjonalna dieta - spadek masy ciała i dużo ruchu (ćwiczenia). :)
Mariusz Maksiński - Analityk medyczny.