Strona główna Grupy pl.soc.dzieci.starsze co Wy na to... Re: co Wy na to...

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: co Wy na to...

« poprzedni post następny post »
Data: 2005-09-09 12:46:01
Temat: Re: co Wy na to...
Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>
Pokaż wszystkie nagłówki

W dniu Fri, 9 Sep 2005 14:27:32 +0200, osoba określana zwykle jako
Roman G. pozwoliła sobie popełnić co następuje:
>> Brawo. Właśnie napisałeś, że statut szkoły jest ustawą.
>Nie napisałem. Świadomie zastosowałem skrót myślowy, bo nie chciałem się
>wgłębiać w analizy prawne. Ale jeśli muszę...
>
>W szkole uprawnienia nauczyciela co do ograniczeń ucznia w jego sposobach
>korzystania z prawa do wolności wynikają jak najbardziej z zapisów
>ustawowych: art. 4 ustawy o systemie oświaty i art. 6 Karty nauczyciela,
>gdzie ustawodawca daje nauczycielowi uprawnienia 'wychowawcze', jak również
>art. 12 ust. 2 Karty nauczyciela, gdzie daje mu bardzo daleko idącą swobodę
>w doborze metod wychowawczych. Tak więc nawet niepotrzebne są zapisy w
>statucie placówki, aby nauczyciel miał prawo wymagać od ucznia
>odpowiedniego wyglądu.

Pokaż gdzie explicite ustawa ogranicza prawa ucznia.

>Jeśli jednak istnieją zapisy w statucie, wynikają one też z ustawy - o
>systemie oświaty. To ona daje ministrowi edukacji delegację do wydania
>rozporządzenia w sprawie ramowych statutów, które to rozporządzenie
>precyzuje, iż statut szkoły ma zawierać "prawa i obowiązki" uczniów.
>Uchwała rady pedagogicznej dotycząca zawarcia w statucie wymogów co do
>stroju i wyglądu ucznia mieści się w ramach ustawowych delegacji szkoły do
>'wychowania', spełnia więc kryteria legalności.

Nie. Ponieważ ograniczenie wolności, o którym dyskutowaliśmy może zostać
wprowadzone tylko poprzez akt prawny o randze ustawy. Nie przez akt
prawny delegowany z ustawy.

>> Nie wspomnę już o tym, że zakaz malowania paznokci jest konieczny dla
>> porządku publicznego, ochrony zdrowia i moralności publicznej (co by to
>> nie było; zupełnie jak ze sprawiedliwością społeczną).
>Twoje rozumowanie to typowy przykład złego, zbyt dosłownego rozumienia
>Konstytucji.

Wiesz, ta konstytucja w ogóle jest zła. To raz.
A dwa, to konstytucja powinna być dosłowna. To akt prawny a nie
"Cierpienia młodego Wertera".

>Ograniczeniem w zakresie korzystania przez ucznia z jego konstytucyjnych
>praw i wolności w rozumieniu art. 31 ust. 3 jest już sam fakt _ustawowego_
>nadania nauczycielom uprawnień (czy raczej obowiązków) do 'wychowania' i
>'opieki'. Wszystkie decyzje nauczyciela, które wypełnianiu tej ustawoej
>powinności służą i są w zgodzie z pedagogiką, są legalne - nawet jeśli
>kontratypowo wkraczają w sferę praw ucznia, nawet jeśli ograniczają ucznia
>w korzystaniu z jego praw. Na terenie szkoły uczeń może korzystać z
>wolności tylko na zasadach określonych przez prawo szkolne i przez jego
>bieżących opiekunów (nauczycieli).

Żebyś się przypadkiem nie zdziwił.

>Nauczyciel nie musi za każdym razem wykazać, iż zabronił na przykład jeść
>Jasiowi bułkę na lekcji, bo było to w rozumieniu konstytucyjnym konieczne
>dla ochrony porządku publicznego, zdrowia, moralności publicznej itp. Te
>konstytucyjne kryteria legły bowiem u podstaw samego ustawowego _nadania_
>nauczycielom prawa do sprawowania opieki wychowawczej nad uczniami (tzw.
>władztwo pedagogiczne). Natomiast same zasady sprawowania tej opieki
>uregulowane są przepisami niższego rzędu oraz ustaleniami pedagogiki.

Owszem, nie. Możesz kazać Jasiowi przestać jeść bułkę i możesz mu za
niezastosowanie się do tego wstawić uwagę, dwóję, czy co tam jest
przewidziane. Ale nie możesz mu zabrać tej bułki.

>> W ustawie jest napisane, że można ograniczać swobody? Pokaż w którym
>> miejscu.
>Art. 4 ustawy o systemie oświaty,

Jestem po prostu zdruzgotany. "nauczyciel [...] ma obowiązek kierowania
się dobrem uczniów[...]" to ustawowe ograniczenie praw ucznia?

>art. 12 ust. 2 ustawy Karta nauczyciela

To samo zastrzeżenie co powyżej.

>(to w sensie administracyjnoprawnym), jak również art. 354 § 1 ustawy
>Kodeks cywilny (bo mamy też tu do czynienia z cywilnoprawnym zobowiązaniem
>szkoły wobec ogółu rodziców uczniów do sprawowania nad nimi opieki
>normalnie przyjętymi w społeczeństwie metodami).

Że co? Szkoła jest dłużnikiem rodziców? Muszę przyznać, że coraz
ciekawsze rzeczy wypisujesz.


>> Rozporządzenie nie może ograniczać swobód.
>Ustawa ogranicza. Rzoporządzenie tylko precyzuje, co ma zawierać statut
>szkoły.

Ale ustawa właśnie nie ogranicza. Więc tym bardziej rozporządzenie nie
może.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ Jeśli to był najlepszy film SF, to Emmanuel-
.\....@e...eu.org.\.\. le była najlepszym filmem obyczajowym(Jacek
\.http://epsilon.eu.org/\.\ Popławski o Matriksie)
.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
09.09 Roman G.
09.09 misiczka
09.09 Mariusz Kruk
09.09 złośliwa
09.09 Nixe
09.09 Roman G.
09.09 Roman G.
09.09 Basia Z.
09.09 Roman G.
09.09 złośliwa
09.09 Asias
09.09 Asias
09.09 Asias
09.09 Asias
09.09 Roman G.
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
Statystyki inicjacji seksualnej
Poszukuje tytułu książki
Jak wyobrazacie sobie otwarcie przedszkoli i klas I - III ?
Dobre rady i sprytne sposoby przydatne dla dzieci, młodzieży i dorosłych
Znalazłam kanał na YouTube dla dzieci i nie tylko i poszukuję podobnych
Syndrom Dudusia u dzisiejszej młodzieży
Coś się komuś pomyliło.
Prymitywne Piractwo Prawne
U Was też tak jest?
Szóstki
testując trzecioklasistów - OBUT 2014
Tylko odbić się od dna...
www.vampisoft.com - serwis dla dzieci
opiekun medyczny
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem