kiszenie żuru

1. Data: 2005-04-13 23:23:40

Temat: kiszenie żuru
Od: "_za_2_30_" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy do kiszenia zuru konieczna jest skorka razowca????

pozdrawiam
_za_2_30_

1. Data: 2005-04-14 06:20:25

Temat: Re: kiszenie żuru
Od: BasiaBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik _za_2_30_ napisał:
> Czy do kiszenia zuru konieczna jest skorka razowca????

Nie.
--
pa, Basiabjk

1. Data: 2005-04-14 10:56:52

Od: "Kyllyan" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie jest konieczna. Natomiast dobrze wiedzieć, że mąka żytnia zdecydowanie
lepiej się kisi niż pszenna. Ja zawsze mam w lodówce kulę ukiszonego
żytniego ciasta, które używam jako starter do kiszenia żuru, czy barszczu
buraczanego. Dodaję go też do ciasta chlebowego.

--
Sławomir J Marusiński
Gdańsk

1. Data: 2005-04-14 15:59:05

Od: "_za_2_30_" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> żytniego ciasta, które używam jako starter do kiszenia żuru, czy barszczu
> buraczanego. Dodaję go też do ciasta chlebowego.

Robie wlasnie z zytniej razowej
A jeszcze mi pytanko jedno w trakcie wyszlo...
Czy to trzeba mieszac czasem?

A jak sie kisi ciasto?

pozdrawiam
_za_2_30_

1. Data: 2005-04-14 18:34:05

Od: "Kyllyan" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A jak się kisi ciasto?

wklejam przepis, który gdzieś znalazłem:

Weź razową mąkę z żyta, mieloną na sposób tradycyjny (czyli bez
wcześniejszego odłuszczania ziarna)
we młynie wodnym o żarnach z kamienia. Mąkę taką kupisz bez problemu w
sklepach z tzw. zdrową żywnością.
Weź duży garnek metalowy lub kamienny, albo inne naczynie, i wsyp do niego
mąkę. Dolej do niej nieco wody
i ugniataj ręką, aż będzie jednolicie wymieszana z wodą. Odpowiednia ilość
wody jest taka, aby cała mąka
została zwilżona, lecz nic ponadto. Przykryj garnek pokrywką, lnianym
płótnem, lub jakkolwiek inaczej,
i odstaw w ciepłe miejsce o temperaturze powyżej 20 stopni C. Przemieszaj
zawartość garnka każdego ranka
i wieczora w ciągu trzech dób. Jeśli w pomieszczeniu jest więcej niż 24 -25
stopni C., to odpowiedni efekt
można osiągnąć już po dwóch. Zwróć uwagę na zapach wydobywający się z
naczynia. Jeśli jest on intensywnie
kwaskowato - mysi, to znaczy, że pierwszy etap fermentacji jest już
zakończony. Otrzymany zakwas żytni
można zużyć do zrobienia żuru, napoju kwasu chlebowego, lub do upieczenia
chleba,

--
Sławomir J Marusiński
Gdańsk