kolektor sloneczny - kupowac czy nie?

41. Data: 2006-02-14 07:55:48

Temat: Re: kolektor sloneczny - kupowac czy nie?
Od: "Pooh" <news@_nospam_pooh.priv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin P." <m...@i...pl> napisał w wiadomości
news:dsrrta$kuu$1@news.onet.pl...
> przecieć napisałeś wyrażnie wyżej że ciepła woda produkowana przez solara
To nie ja pisałem.

> tylko 180 dni w roku, jak więc oszczędności na ciepłej wodzie mogą być
> przez 360 dni ?? przecież solar nie wyprodukuje ciepłej wody w styczniu
> czy gródniu.
A to zależy - były w styczniu takie dni, że pewnie by sobie poradził - wiem
jak miałem ciepło w pokoju gdzie wpada dużo słońca.
A co do dni mało słonecznych to zagrzać może nie zagrzeje, ale może wstępnie
podgrzać (mówie tu o instalacji gdzie jest boiler pionow z dwiema
wężownicami - górna od pieca, dolna od kolektora). Wtedy prądem / kotlem (na
co by on nie był) tylko dogrzewasz wstępnie podgrzaną wodę a nie grzejesz
jej "od zera".

> drugie kaloryfer pomalowany na czarno można umieścić w ramie ocieplonej
> styropianem od spodu i oszklonej od góry.
Tak też robiłem kiedy się w taki kaloryferowy kolektor bawiłem (opis
konstrukcji gdzieś w tym wątku).

--
Pozdrawiam Niech Twój komputer
Pooh zrobi wreszcie coś pożytecznego!

42. Data: 2006-02-14 08:40:11

Od: Michał Sobkowski <m...@f...adres.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2/14/2006 8:51 AM, Pooh napisał(a):

> Sprawdziłem wczoraj co tam jest na tej naklejce napisane i wygląda to tak:
> samoczynny spatek temperatury [delta]t < 1,1 K/h
:-)
Ale to też przecież zależy od temperatury wyjściowej i temperatury
otoczenia. Bez podania tych parametrów w/w wielkość nic nie mówi.

Michał
--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/

43. Data: 2006-02-14 09:20:41

Od: "Pooh" <news@_nospam_pooh.priv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "McBeth" <m...@p...pl> napisał w wiadomości
> Jesli wiec
> masz wyniki pomiarow, to bardzo chetnie im sie przyjrze.
No dobra!
Nagrzałem wieczorem wodę (kotłem), zamknąłem dopływ ciepła do zasobnika i
oto co zarejestrowałem.
Zbiornik wygląda tak: http://tinyurl.com/9qk2u (200 l)
Temperatura mierzona jest na wysokości górnej i dolnej wężownicy. Dolna
wężownica jest niepodłączona (kiedyś będzie kolektor), górna jest podłączona
do kotła.
http://www.home.pooh.priv.pl/tmp/boiler.png
temperatura otoczenia:
http://www.home.pooh.priv.pl/tmp/boiler.txt

Normalnie woda zimna doprowadzana do zbiornika ma ok 10 st. C. Tutaj widać,
że była już wstępnie o kilka stopni podgrzana. Należy zauważyć, że woda
zgromadzona u góry zbiornika oddaje część ciepła tej u dołu, więc spadek
pomarańczowej linii to nie są tylko straty ciepła, bo część tego ciepła
jednak w zbiorniku została.
Na wykresie widać, że ok. 8:30 był mały pobór wody (pewnie jakieś małe
umycie rąk) o 8:00 był już jakiś większy pobór.

44. Data: 2006-02-14 10:45:17

Od: "Marcin P." <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Z tego wykresu nic nie wynika, pytanie brzmiało ile można zaoszczędzić
montując solar.

Z moich wyliczeń wynika że przez ok 180 dni w roku kiedy sprawność solara
jest wystarczająca dla grzania wody można zaoszczędzić przynajmniej 300 zł.
Dodając do tego straty można wnioskować że całkowity koszt elektrycznego
podgrzania wody to przynajmniej 400 zł. Po dziesięciu latach będzie 4 tyś zł
i to jest chyba kwota jakiej nie można przekroczyć przy projektowaniu
solara.

Można tez przyjąć że ktoś oszczędza ciepła wodę albo ma inne sposoby grzania
o wiele tańsze, np podgrzewa wodę kominkiem, a drewno ma za darmo. Można tez
przyjąć że ktoś podgrzewa wodę elektrycznym przepływowym ogrzewaczem czyli
nie ma żadnych strat na magazynowanie. Inny może zamontować bojler w
łazience i traktować stygnący bojler jako kaloryfer dla łazienki.

45. Data: 2006-02-14 10:49:43

Od: "Marcin P." <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A to zależy - były w styczniu takie dni,

średnio rocznie w styczniu jest 10 godzin słonecznych, daj sobie spokój z
wyliczeniami solarów dla stycznia czy grudnia, 180 dni w roku to maksimum
skuteczności

46. Data: 2006-02-14 10:52:31

Od: "Pooh" <news@_nospam_pooh.priv.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Z tego wykresu nic nie wynika, pytanie brzmiało ile można zaoszczędzić
>montując solar.
Kolega prosił, a miałem możliwość zrobić więc zrobiłem.

47. Data: 2006-02-14 12:03:57

Od: "McBeth" <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Na wykresie widać, że ok. 8:30 był mały pobór wody (pewnie jakieś małe
> umycie rąk) o 8:00 był już jakiś większy pobór.

Dzięki za pomiary. Daje to pewien obraz tego, co sie dzieje z temperatura.
Jak widac rzeczywiscie spadek wynosi ok 1K/h. Moznaby stad np. policzyc ile
oszczednosci daloby dolozenie izolacji termicznej i np. zredukowanie spadku
do 0.5K/h. Wyrazny spadek temp. w wyniku mieszania wynika chyba z tego, ze z
tylko gorna polowe bojlera a dolna, calkiem spora objetosc wychladza ja przy
braku dopływu ciepla. W moim przypadku zakladam podgrzewanie wody w II
taryfie el., wiec wlasciwosci termoizolacyjne bojlera sa b. wazne.

Pzdr.

Adam

48. Data: 2006-02-14 18:10:21

Temat: Odp: kolektor sloneczny - kupowac czy nie?
Od: "Renart F." <h...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marcin P. <m...@i...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:dsrrta$kuu$...@n...onet.pl...
?? przecież solar nie wyprodukuje ciepłej wody w styczniu czy
> gródniu.

Produkuje, produkuje.
Koniec stycznia, temp. w ciągu dnia (strona północna) - 22 st. C, pełne
słońce, Tarnów, ok godz. 14 na kolektorach dochodzi do 65 st. C, 300 litrów
w zasobniku podgrzane do 48 st. C.!!
Wyłączyłem na chwilę pompę obiegową, kolektory osiągają temp. ponad 100
st. C !!!

--
pozdr.
Renart

49. Data: 2006-02-14 19:05:47

Od: "Pooh" <news@_nospam_pooh.priv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Renart F." <h...@a...pl> napisał w wiadomości
> Koniec stycznia, temp. w ciągu dnia (strona północna) - 22 st. C, pełne
> słońce, Tarnów, ok godz. 14 na kolektorach dochodzi do 65 st. C, 300
> litrów
> w zasobniku podgrzane do 48 st. C.!!
Ile m2 masz tego na dachu?

50. Data: 2006-02-14 19:39:37