Piec gazowy dwufunkcyjny - jaka temperatura wody

1. Data: 2006-02-12 20:19:44

Temat: Piec gazowy dwufunkcyjny - jaka temperatura wody
Od: Pawel Lorek <P...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Od okolo 2 tyg. mam zainstalowany dwufunkcyjny piec gazowy. Wszystko dziala
w porzadku. Temperature wody do c.o. mam obecnie ustawiona na 60 stopni. Do
pieca podlaczony jest zewnetrzny regulator temperatury, calosc dziala tak,
ze jak jest nizsza niz ustawiona w regulatorze (w dzien 20 st) to zalacza
sie zalacza piec, grzeje wode nigdy nie przekraczajac ustawionych w piecu
60 stopni, az temperatura w pokoju bedzie jak trzeba.

Moje pytanie jest nastepujace - jakie ustawienie temp. wody w piecu jest
optymalne? Dodam, iz sama instalacja procz pieca jest stara - sa to zeliwne
kaloryfery w starym budownictwie.

Pozdrawiam,

Pawel (p...@w...omega.pl)

2. Data: 2006-02-12 21:07:59

Od: "Piotr_boncza" <o...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Pawel Lorek" <P...@o...pl> napisal w wiadomosci

> [...]
>
> Moje pytanie jest nastepujace - jakie ustawienie temp. wody w piecu jest
> optymalne? Dodam, iz sama instalacja procz pieca jest stara - sa to

Dobre i istotne pytanie. Musisz poeksperymentowac. Problem polega na tym, ze
przy nizszej temperaturze ustawionej na kotle rosnie sprawnosc. Komfort
cieplny i przegrzanie mieszkania bedza mniejsze. Niestety, moze dojsc do
sytuacji w której temperatura ustawiona na kotle bedzie zbyt niska.
Sterownik daje sygnal do grzania. Kociol sie wlacza, nagrzewa wode do
nastawionej temperatury (np 50'). Ta temperatura nie wystarcza, zeby
grzejniki nagrzaly mieszkanie do temperatury na sterowniku (20'). W efekcie
kociol pracuje caly czas zuzywajac wiecej gazu. Temperatura jaka ustawiasz
na kotle jest funkcja temperatury zewnetrznej. Gdy cieplej wystarcza 40-50'
gdy zimniej moze wymagac 70'. Te temperatury zaleza bezposrednio od mocy
(wielkosci) grzejników.
Czy na pozostalych grzenikach (w pomieszczeniach nie sterowanych
regulatorem) masz zawory z glowicami termostatycznymi? To, ze sa to starego
typu grzejniki nie jest zadna wada. Glowice spowoduja, ze tam temperatura
sie ustabilizuje i koszty grzania spadna.

pozdrawiam Piotr

3. Data: 2006-02-12 21:44:30

Od: Pawel Lorek <P...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr_boncza wrote:

> [...]
> starego typu grzejniki nie jest zadna wada. Glowice spowoduja, ze tam
> temperatura sie ustabilizuje i koszty grzania spadna.

Dzieki za odpowiedz.
Nie mam na zadnych kaloryferach zaworow (bylo tak: stara instalacja z piecem
jednofunkcyjnym + junkers, ktory sie nagle zepsul i od razu nie kupujac
nowego junkersa [pod ta nazwa mam na mysli ogrzewcz do wody uzytkowej]
zamontowalismy piec dwufunkcyjny, ale juz nie zdazylismy wymienic
kaloryferow na nowe, co uczynimy w lecie),
Obecne ustawione 60 stopni na piecu wystarcza (jak temp. w pomieszczeniu
spada ponizej 20 to piec grzeje wode do 60 i w miare szybko jest 20 w
pokoju). Chodzilo mi o to, czy np. ustawienie na 70 stopni (lub wiecej)
zmniejszy zuzycie gazu? Rozumiem, ze w pomieszczeniach bedzie nadal ok. 20
st (o co dba ten regulator) tylko inaczej sie nagrzewa (szybciej). Zatem te
20 st mozna osiagnac na rozne sposoby, ino nie wiem ktory najtanszy :)
Rozumiem z listu, ze im mniejsza temp. wody tym taniej wychodzi ogrzewanie,
tak? Zatem poeksperymentowanie mialoby polegac na obnizaniu temp. i badaniu
"czy wystarczy" do ogrzania pomieszczenia do 20 st? Ale z drugiej strony -
wiadomo, ze bedzie to trwac dluzej, skad mam wiedziec czy bedzie taniej
(mniejszy gaz, ale jednak dluzej). Widac, ze problem bardziej skomplikowany
niz mi sie na pocz. zdawalo :)

Pozdrawiam,
Pawel (p...@w...omega.pl)

4. Data: 2006-02-12 23:37:11

Od: "Arbiter" <n...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pawel Lorek" <P...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> te 20 st mozna osiagnac na rozne sposoby, ino nie wiem ktory najtanszy :)

jest to zagadnienie optymalizacji, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi
dla każdego systemu. Musisz potestować u siebie

> [...]
> bedzie taniej (mniejszy gaz, ale jednak dluzej). Widac, ze problem
> bardziej skomplikowany niz mi sie na pocz. zdawalo :)

Prosty problem nie jest. Utrzymanie wyższej temperatury na kotle to większa
dawka gazu. Większa, ale krócej. Sprawnosc całego układu - pieca,
grzejników itp może być różna dla różnych systemów. Moim zdaniem nie warto
grzać np 90st na kotle, ani też 40 stopni. Dla gazu 65 powinno być ok.
Posiadasz stare grzejniki i dużo wody w obiegu - co za tym idzie,
bezwładnosć układu będzie spora - przy temperaturze mniejszej na kotle
powinno to zagwarantować dobra stabilnosć cieplną w pomieszczeniu.

jesli chodzi o CWU, to około 50 jest ok - tutaj IMHO nie ma sensu więcej
grzac

5. Data: 2006-02-13 21:57:15

Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jednoznacznej odpowiedzi nie ma, ale wazne jest jaki masz kociol, czy ma
modulowany palnik? Jezeli nie ma modulacji to po osiagnieciu zadanej na
kotle temperatury palnik sie wylaczy, zeby nie grzac wiecej wody, pomimo,
ze regulator pokojowy daje sygnal, zeby grzac. Czeste wlaczanie i
wylaczanie nie jest tez zbyt korzystne, bo przy wlaczaniu troche gazu
"idzie w komin". Jak masz modulowany palnik to elektronika tak steruje,
zeby zminimalizowac wylaczenia i jak juz temperatura dochodzi do zadanej
na kotle to ogranicza moc. Zagadnienie jest dosc skomplikowane i
najlepiej eksperymentalnie ustalic temperature na kotle. :-)
Mierz codziennie wyniki zuzycia gazu, zapisuj w exelu, wyciagaj wnioski.
Jak masz kociol kondensacyjny wtedy im temp. zasilania c.o. nizsza tym
lepiej (zjawisko kondensacji wystepuje ponizej 57*C na powrocie).

6. Data: 2006-02-14 14:58:52

Od: "Krasnal \(Zabrze\)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Moje pytanie jest nastepujace - jakie ustawienie temp. wody w piecu jest
> optymalne? Dodam, iz sama instalacja procz pieca jest stara - sa to

Moim zdaniem duzo zalezy tez od pieca.
Jesli ma modulowany plomien to powinienies ustawic na prawie max'a o piec
sam sobie zadba o to, zeby temperatura wody w instalacji byla optymalna.
Tak mówie, bo tak mi instalator powiedzial :) i cos tam czytalem w
instrukcji instalacyjnej i uruchomieniowej do pieca (Vaillant 2-funkcyjny z
zamknieta komora)

Krasnal, GG#1103

7. Data: 2006-02-14 22:29:32

Od: Pawel <p...@w...omega.pl> szukaj wiadomości tego autora

nom wrote:

> [...]
> Jak masz kociol kondensacyjny wtedy im temp. zasilania c.o. nizsza tym
> lepiej (zjawisko kondensacji wystepuje ponizej 57*C na powrocie).

Jest to IMMERGAS Nike Star 23kw, czyli niekondensacyjny z otwartą komorą
spalania, palnik jest modulowany, tylko ustawiam na LCD temperature
(zarowno c.o. jak i c.u. i u nas z cisnieniem roznie czasami b. male a
czaasami normalne, a ustawiona temperatura wody c.u. jest utrzymywana
dzieki wlasnie modulacji),

Wiem, ze mozna testowac wpisujac do excela dzienne zuzycie gazu przy roznych
ustawianiach, ale nia mam czasu na takie zabawy - dlatego wlasnie napisalem
posta z tym pytaniem :)

Pozdrawiam,

Pawel (p...@w...omega.pl

8. Data: 2006-02-16 15:17:36

Od: "Piotr_boncza" <o...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wiadomo, ze bedzie to trwac dluzej, skad mam wiedziec czy bedzie taniej

Kto powiedział, że życie ma być łatwe. Myślę, że różnice będą w granicach
błędu pomiarowego :-)
Między innymi takie kłopoty powodują, że spodobała mi się Beretta. W kilku
kotłach, teraz nie pamiętam których, mają ciekawy patent.
Polega na tym, że gdy po ustalonym czasie kocioł nie nagrzeje pomieszczenia
do zadanej temperatury kocioł samodzielnie podwyższa temperaturę w obiegu.
Czyli nastawiłeś 45' kocioł grzeje do 45 ale ciągle za zimno. Wówczas
ustawia powiedzmy 50 i czeka, jak za mało to jeszcze raz w górę.

pozdrawiam Piotr

kolektor sloneczny - kupowac czy nie?
Pralka Candy i halasliwy beben
Czym wyczyścić mosiężne klamki?