Re: kompostownik, parę pytań

Data: 2012-04-15 16:42:06
Temat: Re: kompostownik, parę pytań
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

Pan Tadeusz Smal napisał:

> :)
>
> To tylko niuans postrzegania:
> świeżo ścięte drzewo jest już tylko drewnem
> a jak świeżo skoszona trawa jest sianem

Pozwolę sobie zauważyć, że miła wymiana poglądów i doświadczeń,
jaka tu się wywiązała, nie wzięła na cel kwestii nazewniczych,
lecz przymioty jakie to te zerżnęte źdźbła mają. Na pierwszy plan
postawiony został zapach. Ja mogę przystać na to, że trawsko zaraz
po skoszeniu staje się od razu sianem, jeśli tego wymaga naukowe
podejście do spraw łąkarsko-trawnikowych. Czy zatem siano zawsze
pachnie sianem? Ano widać, że nie. Tak jak drewno nie musi pachnieć
drewnem, a wanilia wanilią. Mnie świażo skoszona trawa pachnie
arbuzem. Nie zawsze, ale czasem. I nie chodzi tylko o te przypadki,
gdy pachnie spaloną benzyną i olejem. Zapach siana pojawia się
później. Pojawia się szybko, a zanika wolno. Wiele zależy właśnie
od niuansów postrzegania -- czy trafiło ono od razu na kompost,
czy przeleżało do przednówka w stodole, by stamtąd mogła je pożreć
krowa, czy też trafiło na długie lata do siennika. Zawsze to jednak
jest jakiś zapach siana. Teraz się dowiedziałem, ze niektórym siano
może pachnieć zgniłymi jajami. No tyz piknie -- cóż więcej mogę na
to powiedzieć.

> :)
> Jeżeli chodzi o mnie to na dzdzownicach zależy mi równie jak
> na kompoście i dlatego pryzmy z kompostem sa podlewane 2-3 razy
> w tygodniu
> :)

Zwyczaj zalewania robaka dwa, a nawet i trzy razy w tygodniu, jest
szeroko rozpowszechniony. Ale i to każdy, jak widać, robi na swój
sposób.

Jarek

--
Niech się na tym sianie