logika sernika, czyli o istocie bytu

1. Data: 2004-07-12 11:49:51

Temat: logika sernika, czyli o istocie bytu
Od: "eM" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

Wlasciwie to mialo byc pytanie o sernik wiedenski, ale chyba bedzie
bardziej z pogranicza filozofii i finansow: albo niedokladnie szukam,
albo z glodu dwoi mi sie przed oczami, bo nie moge znalezc przepisu na
sernik wiedenski, zeby nie mial w skladnikach 10 lub wiecej jajek [nooo
dooobra, troche przesadzam ;-), powiedzmy mniej niz cztery].

Czy to jest warunek konieczny udanego sernika?

A po drugie, to jakie sa wyznaczniki sernika wiedenskiego? - znaczy
oszukiwac chce, byle co i tanio upiec i przed rodzine meza jako
tradycyjny "prosto z Wiednia" na stol postawic ;-)
- pieczony, ale bez kruchego spodu [to z lektury slownika PWN]
- z rodzynkami
- z polewa czekoladowa
- no bo przeciez nie z prawdziwego Wiednia ;-)

Zaistnienie ktorych z powyzszych warunkow uznac mozna za wystarczajace?

Pozdrawiam,
eM, w fartuchu filozoficznym

PS. Zeby nie zanudzac Szanownych Grupowiczow kolejnym watkiem o
serniku wiedenskim, zdecydownie oswiadczam, ze post dotyczy "bytu" i
"wyznaczników", a nie przepisu, co jak sie upre, to go sobie sama
znajde :-). Chociaz jesli ktos takowy ma i poleca, to nie pogardze :-)

1. Data: 2004-07-12 12:29:58

Temat: Re: logika sernika, czyli o istocie bytu
Od: "m." <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "eM" <...@...c> napisał w wiadomości
> [...]
> - no bo przeciez nie z prawdziwego Wiednia ;-)
>
> Zaistnienie ktorych z powyzszych warunkow uznac mozna za wystarczajace?

Nie wiem czy to co ja zazwyczaj robie i jadam mozna uznac za wiedenski
sernik, ale lubie go i poza makowcem tylko to potrafie z pieczonych ciast.
No i robie zawsze bez spodu, bo nie moge takiej zwyklej maki. Skladniki:
4 jaja (niestety - nie znam przepisu gdzie mniej niz 4)
1 czubata lyzka maki ziemniaczanej
1 szklanka cukru
cukier waniliowy
6 lyzek masla
bakalie (u mnie tylko rodzynki sparzone)
aromat waniliowy/migdalowy - ale 1/2 bo bedzie za wyraziste w smaku
ewentualnie - budyn waniliowy - wtedy jest bardziej mokry
zamiast maki mozna dodac ugotowanego/ugotowane ziemniaki (podobno)

Zakladam ze jak zrobic wiesz, jakby co moge dopisac co i jak. Co do wierzchu
sernika - u mnie nie ma nic: ani polewy, ani lukru, ani cukru pudru. o
prostu nie przepadam za zbyt slodkim ciastem i nawet cukru daje mniej niz w
przepisie. Nie smaruje tez przed bieczeniem bialkiem, bo potem wychodzi taka
skorupa, blee.

powodzenia w pieczeniu.

m. - obzarta, bo weekend grillowy byl bardzo

1. Data: 2004-07-12 12:37:23

Od: "Dyzia" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

A ile sera do tego ? :D

1. Data: 2004-07-12 12:38:38

Od: "Małgorzatka+" <nick(bez+)@interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "eM" <...@...c> napisał:

> albo z glodu dwoi mi sie przed oczami, bo nie moge znalezc przepisu na
> sernik wiedenski, zeby nie mial w skladnikach 10 lub wiecej jajek [nooo
> dooobra, troche przesadzam ;-), powiedzmy mniej niz cztery].

No faktycznie - mam 5 przepisów na sernik i w każdym min. 6 jaj (no, z
wyjątkiem sernika na zimno z galaretką i owocami, ale nie o taki przecież
chodzi).
Jednakże gdybyś jednak się zdecydowała na te 6 jaj (choc IMHO jak dasz 4 to
nie powinno być tragedii) to podeślę sprawdzony przepis na prosty i smaczny
sernik z serii - zmieszac wszystko i do pieca ;-) Tylko nie mam pojecia czy
on bedzie "wiedeński", ale jest bez spodu, z rodzynkami i można go
potraktować polewą, więc spełnia Twoje kryteria :-)
Małgorzatka

1. Data: 2004-07-12 12:47:15

Od: "m." <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dyzia" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> A ile sera do tego ? :D

ups - zbyt duza ilosc jedzenia negatywnie wplywa na zdolnosc myslenia; sera
1/2 kg i to jakiegos dobrego :))

m.

1. Data: 2004-07-12 13:02:12

Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> ups - zbyt duza ilosc jedzenia negatywnie wplywa na zdolnosc myslenia; sera
> 1/2 kg i to jakiegos dobrego :))
>
> m.
Koniecznie tłustego, ponieważ taki twaróg jest mniej kwaśny. Areta

1. Data: 2004-07-12 17:12:04

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <ccttsu$rnu$1@news.onet.pl>, "eM" <...@...c> wrote:

> [...]
> dooobra, troche przesadzam ;-), powiedzmy mniej niz cztery].
>
> Czy to jest warunek konieczny udanego sernika?

Myślę, że tak. W przepisach mojej Mamy (niestety nie ma tam serniak
wiedeńskiego) jest 12 żółtek i 5-6 białek na kilo sera.

> A po drugie, to jakie sa wyznaczniki sernika wiedenskiego? - znaczy
> oszukiwac chce, byle co i tanio upiec i przed rodzine meza jako
> tradycyjny "prosto z Wiednia" na stol postawic ;-)

Naprawdę chcesz oszczędzać na jajkach? Ile to kosztuje 10 jajek? 5 zł?

> - pieczony, ale bez kruchego spodu [to z lektury slownika PWN]

Warunek konieczny, ale nie wystarczający.

> - z rodzynkami

Na pewno tak.

> - z polewa czekoladowa

Zapewne.

> - no bo przeciez nie z prawdziwego Wiednia ;-)

A to niekoniecznie.

Władysław

--
Always look on the bright side of death

1. Data: 2004-07-12 19:05:50

Od: "Basiek" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy to jest warunek konieczny udanego sernika?

Chyba niekoniecznie, poniewaz ja zawsze robie sernik z przepisu mojej Babci
i jest pyszny - rodzina (i nie tylko) zawsze sie na niego rzuca.
Nie podejrzewam jednak, by mial on cos wspolnego z sernikiem wiedenskim :)

Masa:
1 kg sera tłustego
1 całe jajko
2 żółtka
niecałe 2 szklanki cukru
łyżka masła
pełna łyżka mąki wrocławskiej lub poznańskiej
skórka pomarańczowa
rodzynki
+ ewentualnie odsączone wiśnie

Jajka utrzeć z cukrem dodać ser i masło (bardzo miękkie, aby się
rozcierało).
Spód kruchy - jak na babeczki lub szarlotkę.

Pozdrawiam.
Basiek.

1. Data: 2004-07-12 23:26:20

Od: "eM eL" <b...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

eM <...@...c> napisał(a):

> [...]
> sernik wiedenski, zeby nie mial w skladnikach 10 lub wiecej jajek [nooo
> dooobra, troche przesadzam ;-), powiedzmy mniej niz cztery].

Malo jajek? Moze byc 1 na ciasto i 2 na nadzienie i jedno nadobowiazkowe do
ew. posmarowania gory..?

Sernik Wiedenski - z polewa czekoladowa, waniliowa, etc. - to bardzo polska
rzecz, jako ze "we Widniu" zwykle nie ma on polewy, tylko
przypieczona "gore" i dopiero klada cos tam na to przed podaniem, zwykle
owoce. Chiodzi o topfensahnetorte, ja?
Jesli tak, to moze Cie natchnie cus takiego. Nie ukrywam, ze dobre i
proste :-)))

Ciasto - spod i gora
2 szklanki maki
1 szklanka nieslonego masla
1 jajko
1 lyzka rumu
2 lyzki kwasniej smietany
1/4 szklanki cukru

Nadzienie
3 lyzki masla
2 zoltka
2 bialka
1 lyzka cukru waniliowego (jak kto lubi to wiecej...)
1/4 szklanki cukru
1/3 szklanki rodzynek
1/4 startej skorki cytrynowej
350 g sera bialego, niezbyt kwasnego, przepuszczonego przez maszynke
1/4 szklanki smietany

Czesto dobrze jest dodac do nadzienia listek zelatyny (albo jedna
lyzeczka.) Wtedy nalezy zelatyne rozpuscic w lyzce wody i wymieszac z
nadzieniem.

Wykonczenie (nadobowiazkowe)
cukier puder
jajko
dzem np. morelowy, ananasowy, etc.
owoce sezonowe

Spod i gora:
Maslo ubic na krem , po czym wymieszac ubite malso, cale jajko, rum smietane
i cukier, i dobrze wyrobic. Przykryc i dac ciastu odpoczac przez 30 minut.
Rozwalkowac na dwa protokaty (o wymiarach blachy - jesli potrzeba to ladnie
odciac brzegi nozem) o grubosci mniej wiecej 3-4 mm i upiec w 150C przez ok
10-15 minut (w zaleznosci od grubosci) az ciasto bedzie lekko brazowe.
Wyjac i ostudzic.

Nadzienie
Maslo ubic na krem. Zoltka ukrecic z odrobina cukru. Bialka ubic na
piane. Dokladnie wymieszac maslo, ser, zoltka, cukier, cukier waniliowy,
rodzynki, skorke z cytryny i smietane, po czym wmieszac ubite bialka.

"Spod" sernika wlozyc do bardzo lekko natluszczonej blachy (teflon
najlepszy, bo nie trzeba tluszczu) , nalozyc nadzienie i przykryc "gora."
Gore mozna posmarowac lekko rozbeltanym jajkiem. Piec w ok. 165C przez 15
minut az gora lekko zbrazowieje. Wyjac, ostudzic, posypac cukrem pudrem
(klasyka) albo polozyc jakies miekkie owoce, np. posmarowac gore dzemem
morelowym i udekorowac czarnymi jagodami i poziomkami.

1. Data: 2004-07-13 12:52:40

Od: "eM" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

"Wladyslaw Los" odpowiedzial rozsadnie i na temat, wiec tylko sie z nim
zgodze:

> Naprawdę chcesz oszczędzać na jajkach? Ile to kosztuje 10 jajek? 5
> zł?

Masz racje. Pewnie mi - na jakims poswiadomym poziomie kucharskiego
instynktu - nie o jakies obiektywne finanse chodzi, ale o zwykla
psychologie matematyczną: 10 jajek kosztuje wiecej niz 4, mimo ze nadal
kosztuje niewiele ;-). A z tych szesciu jajek, co by mi zostaly, to
wiesz , ile mozna zrobic? :-)))

Serdecznie pozdrawiam,
eM

makaron na spagetti
Weekend
Ryby
Może NTG, ale na pewno związane z kuchnią :-)
Czy kupujecie w W-wie bez strachy mięsko na tatara