Re: parzenie herbaty

Data: 2007-08-10 19:07:59
Temat: Re: parzenie herbaty
Od: Als <1...@1...pl>

Dnia Fri, 10 Aug 2007 10:33:50 +0200, JanuszWo napisał(a):

> Moja wiedza o herbacie pochodzi z internetu.
> http://www.eherbata.pl/parzenieherbaty
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Herbata
> tam 5 minut to minimum
>
> Mój zaparzacz to takie coś
> http://www.dobrygust.pl/produkt,sitko_z_zaparzaczem,
888_0001,5,5
> Wyjmować z tego liście? I co? Rozkładać do przesuszenia ;-) Parzyć
> zaraz drugi i trzeci raz?
> A może myślisz, że mój zaparzacz to taki dzbaneczek z sitkiem w środku?
>
> Pozdrawiam - JanuszWo

Sorki, zaszło tzw. nieporozumienie - chodziło mi o to, że powinieneś wyjąć
liście z naparu po upływie planowanego czasu parzenia. Ja mam kubek
porcelanowy z wkładką do zaparzania i pokrywką. Wrzucam herbaty do wkładki,
parzę i po prostu wyjmuję wkładkę z naparu, odstawiam na talerzyk i czeka
sobie na następne parzenie.

Jeśli chodzi o czas parzenia - nie cierpię "mocnej" zielonej herbaty, jest
dla mnie zaprzeczeniem idei tego napoju, dlatego parzę maximum 3 minuty.
Najlepiej sam zrób kilka prób, posmakuj "siekiery" i takiej 3-minutowej i
zobacz, co ci bardziej odpowiada.

Co do szkodliwości - we wszystkim zalecany jest umiar (i chyba każda
filozofia Wschodu, nieważne czy chodzi o parzenie herbaty, jedzenie,
wysiłek fizyczny itd. zaleca właśnie przede wszystkim umiar).

Jeszcze uzupełnienie odnośnie parzenia - chiński przepis:

Chińczycy - zgodnie z ich narodowym zwyczajem - zaparzają herbatę nie w
czajniczku, lecz w specjalnej czarce z przykrywką, tzw. haiwanie o
pojemności 150-200 ml. Haiwan jest naczyniem o specjalnym rozszerzającym
sie ku górze kształcie, zaś przykrywa znajduje się poniżej górnej krawędzi
czarki - tak, że prawie dotyka powierzchni naparu.
Do czarki wsypuje się 4 g suchej herbaty i zalwa się wrzątkiem w 1/2, 2/3
lub 3/4 pojemności naczynia. Po wypiciu 3/4 zawartości haiwana pozostałość
zalewa się ponownie wrzącą wodą. Herbatę o wysokiej jakości można zalewać
2- 3- lub 4-krotnie. Czas parzenia nie przekracza zazwyczaj 2 minut,
chociaż dla niektórych gatunków herbaty może trwać dłużej - maksymalnie 3-4
minuty. Z haiwana herbatę nalewa się do filiżanki przez szczelinę między
naczyniem i przykrywką, a więc w ten sposób, aby nie ulatywał aromat.

--
Pozdrawiam, Als (w mailu nie mam żadnej jedynki)

Ty to wiesz, jak zepsuć człowiekowi dobry zły humor [Garfield]