Re: rocznica - co podać?

From: "Asia Slocka" <a...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: rocznica - co podać?
Date: Mon, 21 Jan 2002 13:28:52 +0100
Sender: [imhbl2 mail.onet.pl]@pa180.biezanow.sdi.tpnet.pl

Użytkownik "Margolka Sularczyk"
> Chodzily sluchy, ze extra-vergine sie nie rozgrzewa, albowiem wydziela zle
> bardzo dla organizmu zwiazki.
Właśnie wszędzie czytam inaczej, ale specjalistą nie jestem.
Mniej więcej coś takiego:
"Oleje roslinne zawieraja tluszcze nienasycone. Maja one korzystny wplyw na
zdrowie w odroznieniu od tluszczow nasyconych(zwierzecych) Jest jedno ale. W
trakcie obrobki cieplnej tluszcze nienasycone utleniaja sie i powstaja
szkodliwe nadtlenki,ktore moga bardziej zaszkodzic od tluszczow zwierzecych.
Na szczescie podatnosc na utlenienie zalezy od tego czy sa to tluszcze jedno
czy wielonienasycone, Tluszcze jednonienasycone utleniaja sie duzo trudniej
i lepiej znosza temperature.
Oliwa z oliwek oraz olej rzepakowy maja najwiecej tluszczow
jednonienasyconych i dlatego sa najlepszymi tluszczami do smazenia. Nie
wyklucz to ich zastosowania jako olejow surowych, sa rowniez bardzo dobre.
Natomiast oleje arachidowy,slonecznikowy,itp sa tluszczmi wielonienasyconymi
i ich smazenie tworzy z nich "trucizny". Sa cennym uzupelnieniem diety w
postaci surowej."
I potem od naszej MagdyB: "Jeszcze moje 3 grosze na temat smazenia na
oliwie. Ktos tu wspomnial, ze smarzenie na oliwie z oliwek to profanacja!
Ale sie usmialam. Kilkaset lat Rzymu - smazenie na oliwie. Kilkaset lat
Wloch smazenie na oliwie. Kilka tysiecy lat Grecji - smazenie na oliwie.
Itd."

>I smazymy na zwyklej, a extra do extra salatek
> zostawiamy.
> Myle sie??
> PS. Nawet jesli sie myle, to tak taniej i tego sie bedziem trzymac na
wieki
> wiekow ;)
Pewnie że taniej:-) Ale jeżeli już nie na co dzień to od święta można sobie
pozwolić
na odrobinę luksusu:-) Smak jest nie do podrobienia:-)

Asia Słocka