Re: wcale nie OT / długie, ważne i niepokojące

Data: 2002-05-25 16:33:27
Temat: Re: wcale nie OT / długie, ważne i niepokojące
Od: waldemar z domu <w...@t...de>

> Jestem pod wrazeniem, szacuneczek! To jak, szkodza te mikrofale czy nie?
> Ja tez jestem z wyksztalcenia inzynierem, co prawda nie elektronikiem.
> Jednak pomimo racjonalnego i sceptycznego podchodzenia do takich

1. mikrofale, czy wogóle fale elektromagnetyczne mają wpływ na organizm
ludzki. Krew jest ferromagnetykiem, w większości organów jest mniej lub
więcej żelaza. Jak mniej, to anemia, jak więcej to też niedobrze. Membrany
komórkowe komunikują się między sobą elektrochemicznie. To wszystko prawda,
tylko... Pola elektromagnetyczne, od wolnozmiennych do pól wysokiej
częstotliwości są też naturalne. Oczywiście z rozwojem telekomunikacji
bezprzewodowej (początek ponad 80 lat temu, nawiasem mówiąc) pola te
nabrały na sile i rozpowszechnieniu. Ale np. takie uderzenie pioruna w
odległości kilkudziesięciu metrów od osobnika żywego wyzwala impuls
elektromagnetyczny który tylko bomba atomowa może przerosnąć. Organizmy
żywe były od milionów lat do tego przygotowane.
Teraz szkodliwość: efekt termiczny. Efekt termiczny kuchenki mikrofalowej
jest obserwowalny w prosty sposób. Szkanka wody do kuchenki, minuta na full
i woda gorąca. Co się dzieje z tą wodą? Ano traci sole w niej rozpuszczone,
jak każda gotowana woda. Możliwe, że trochę szybciej, możliwe, że wolniej.
Zależy od składu chemicznego wody i jak sole w niej rozpuszczone zachowują
się w polu EM.
Teraz mózg: dla wolnozmiennego pola elektromagnetycznego można przyjąć, że
mózg to balon wypełniony roztworem soli fizjologicznej o pewnym stężeniu
mających pewną przewodność i permeabilitację magnetyczną. Roztwór takowy
izoluje dość dobrze przed polami w-cz, słabo przed wolnozmiennymi.
Mamy jeszcze taki śmieszny efekt zwany hot-spot. Poprzez nakładanie się fal
odbitych, ugiętych etc mamy teoretyczne prawdopodobieństwo, że takowe fale
mogą się nakładać i mamy lokalnie efakt soczewki, w bardzo małym punkcie
dużą gęstość energii. Fakt teoretycznie możliwy i przez naukowców badany,
dotyczy on jednak praktycznie tylko telefonów, nie stacji bazowych.
Przenikanie pola EM wgłąb ciała jest też prawdopodobniejsze dla obecnej
sieci GSM, dużo mniej prawdopodobne dla nowej sieci UMTS. Z punktu widzenia
widmowego, nadajnik UMTS podwyższa poziom szumu, a nie nadaje impulsowo jak
GSM.

Pozostaje jeszcze wpływ promieniowania EM na metabolizm komórkowy, w
szczególności na naruszenie bariery krew-mózg (blood-brain barrier jak to
po polsku, nie wiem). To jest ciekawa sprawa. Jeżeli to prawda, to od
początków radiokomunikacji powinno wzrosnąć prawdopodobieństwo zachorowania
na choroby z tym związane. Istnieje teoria, że np. BSE, Creutztfeld-Jakob,
kuru, znaczy choroby związane z gąbczeniem mózgu mogą być powodowane lub
przynajmniej przyspieszane przez naruszenie ww bariery. Nie spotkałem się
jak dotąd z żadną naukową rozprawą na ten temat (muszę jednak przyznać, że
nie zajmuję się tym zbyt intensywnie).

Na koniec jeszcze o tworzywach sztucznych. Kadm był kiedyś w farbach. Nie w
tworzywie sztucznym, ale np. w porcelicie, emalii czajnikowej, porcelanie.
W tworzywach sztucznych "to brzydkie" to ftalany. Trujące, powodujące
ewentualnie raka, ale do ominięcia. Po prostu nie używać miękkiego PCW.

To by było na tyle tego OT. Dzisiaj mieliśmy taco & tortillas ;-)

Waldek