Strogonof

1. Data: 2003-03-05 01:38:36

Temat: Re: Strogonof
Od: "emc" <e...@t...net> szukaj wiadomości tego autora

"Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> wrote >
> Klasyczny stroganoff to skrawki poledwicy (koniecznie) krotko usmazone
> na masle i lekko podduszone w sosie smietanowym, przyprawiony najwyzej
> szczypta pieprzu. Z czasem byl on zaostrzany i trafialy do niego rozne
> dodatki z ktorych koncentrat pomidorowy, czy korniszony (o Boze) sa
> stosunkowo swieze (mysle, ze pojawily sie gdzies w latach dwudziestych
> zeszlego wieku)i trafily tam wtedy, kirdy stroganoff z wykwintnej
> potrawy zmienil sie w goraca zakoaske z polego miesa, podawana po
> przepiciu.
>
> Wladyslaw

A ja natrafilam kiedys na taki (podobny do powyzszego) przepis
ktory polecal przyprawic mieso sosem "Kabul". Niestety nie bylo
wyjasnienia co to za sos i jak sie go robi.
Ale jedno jest pewne Stroganoff to nie jest plywajace w sosie
mieso typu "gulasz".

Pozdrawiam

Ewa (emc)

1. Data: 2003-03-05 06:07:03

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

emc <e...@t...net> wrote:

> A ja natrafilam kiedys na taki (podobny do powyzszego) przepis
> ktory polecal przyprawic mieso sosem "Kabul". Niestety nie bylo
> wyjasnienia co to za sos i jak sie go robi.

Sos Kabul wystepuje w przepisach na boeuf stroganoff w niektorych
przepisach w dziewietnastowiecznych ksiazkach kucharskich.
Byl to jakis kupny, ostry sos. Mala encyklopedia sztuki kulinarnej
podaje, ze skaldal glownie z galaretki porzeczkowej lub koncentratu
pomidorowego i musztardy, ale mysle, ze pomylilo sie im z sosem
Cumberland.

Wladyslaw

1. Data: 2003-03-05 06:47:00

Od: p...@f...pl szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 5 Mar 2003, Wladyslaw Los wrote:

> [...]
> podaje, ze skaldal glownie z galaretki porzeczkowej lub koncentratu
> pomidorowego i musztardy, ale mysle, ze pomylilo sie im z sosem

Ja a propos starych ksiazek kucharskich. Trafilam u kolegi na stosy takich
starych, z ciekawymi przepisami (jak drylowany agrest w lisciach wisni),
ale podane sa tam rozne miary, ktorych zadna miara na wspolczesne miary
przelozyc nie moge... Ile gramow ma polski funt (z okresu zaborow) tudziez
inne miary i wagi? Gdzie to moge znalezc?
Panterka

1. Data: 2003-03-05 07:54:09

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 5 Mar 2003 07:07:03 +0100, w...@t...com.pl (Wladyslaw
Los) wrote:

> [...]
>podaje, ze skaldal glownie z galaretki porzeczkowej lub koncentratu
>pomidorowego i musztardy, ale mysle, ze pomylilo sie im z sosem

znaczy 19wieczne zaslupie? jestem zszokowana ;)

Mama Borsuka
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2003-03-05 10:57:43

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> wrote:

> znaczy 19wieczne zaslupie? jestem zszokowana ;)

Monatowa np. bardzo poleca stosowanie gotwych kostek rosolowych.

Wladyslaw

1. Data: 2003-03-05 10:57:44

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

> On Wed, 5 Mar 2003, Wladyslaw Los wrote:
>

> Ja a propos starych ksiazek kucharskich. Trafilam u kolegi na stosy takich
> starych, z ciekawymi przepisami (jak drylowany agrest w lisciach wisni),

Pozazdroscic.

> ale podane sa tam rozne miary, ktorych zadna miara na wspolczesne miary
> przelozyc nie moge... Ile gramow ma polski funt (z okresu zaborow)

Pamietaj, ze w roznych zaborach stosowano rozne jednostki, a zmienailo
sie to tez z czasem. Nie ma "polskiego funta" z okresu zaborow. Funt
moze oznaczac po prostu 1/2 kg w zaborze austriackim, gdzie obowiŕzywal
system metryczny, ale funt rosyjski to ok. 400 g.

W starych polskich ksiazkach kucharskich z okresu zaborow czesto ozna
znalezc przeliczenia. Np. Monatowa podaje:

1 Klgr. zawiera 100 Dkgr.= 2 ft. 12 lutom rosyjskim
5 Dkgr.=3 1/5 luta rosyjsiego

Dla rownosci rachunku przyjmuje sie w kuchennem gospodarstwie ze
1 Klgr.= 2 1/2 funta rosyjskiego
1 Litr= 1 1/6kwarcie rosyjskiej

Czyli mozna liczyc ze 1 litr = 1 czubatej kwarcie
2 1/3 Klgr. maki= 1 garncowi rosyjskiemu

Wladyslaw

> inne miary i wagi? Gdzie to moge znalezc?

W podreczniku do nauk pomocniczych historii.

1. Data: 2003-03-05 12:47:11

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 5 Mar 2003 11:57:43 +0100, w...@t...com.pl (Wladyslaw
Los) wrote:

>Monatowa np. bardzo poleca stosowanie gotwych kostek rosolowych.
>
>Wladyslaw

maaaadra kobieta ;))))

Mama Borsuka, co posiada i ciagle je w roznych rzeczach
takiekostki knura czosnkowo-pietruszkowe...aromat czosnku
wyraznie swiezego az przygniata ;)))

Mama Borsuka
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2003-03-05 14:22:51

Od: "Art(Gruby)" <Art[Gruby]@icbleu.org> szukaj wiadomości tego autora

w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) wrote:

cut

>podaje, ze skaldal glownie z galaretki porzeczkowej lub koncentratu
>pomidorowego i musztardy, ale mysle, ze pomylilo sie im z sosem
>Cumberland.
>
>Wladyslaw

To pewnie stad te pomidory sie wziely...ktos zapomnial ze mial byc sos
i koncentrat wrzucil zeby kolor sie zgadzal...

Art(Gruby)
Abyssus abyssum invocat.

1. Data: 2003-03-06 06:31:25

Od: p...@f...pl szukaj wiadomości tego autora

> W podreczniku do nauk pomocniczych historii.
Bije sie w glowe za glupote, ze o tym wczesniej nie pomyslalam;-) Od razu
pomyslalam o Instytucie Miar i Wag:-).
Tak nawiasem - jestem nowa na tej liscie, bede sie udzielac malo, gdyz
jestem baaaardzo poczatkujaca kucharka (nie ma to jak tesciowa - zagonila
mnie do roboty i w sobote sprobuje zrobic ciasto z nadzieniem z kurczaka
<kuchnia wloska>). Jak na razie to zbieram przepisy i za dwa tygodnie
wezme sie za tort:-)))
Panterka

PIZZA CIASTO WIEM WIEM BYŁO NIE RAZ ALE...
Pieczeń rzymska
Tort kaszubski (P)
pilne- bażant
pomocy! murzynek!