Tarta - problem z ciastem

1. Data: 2006-03-18 17:29:38

Temat: Tarta - problem z ciastem
Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam problem z ciastem do tarty a dokładniej z wylepianiem nim formy.
Gdy wylepiam palcami ciasto wychodzi nierówne ale poza tym jest dobrze.
Aby mieć równe wałkuję i takim rozwałkowanym wylepiam formę ale wtedy
pojawia się inny problem. W piecu ciasto kurczy się i zjeżdża z boków. I
zamiast niecki z ciasta w którą mogę nakładać farsz mam płaski placek na
dnie formy.
Macie jakiś patent na to żeby ciasto było równe ale zachowało kształt
foremki w trakcie podpiekania?

Alek

2. Data: 2006-03-18 18:33:43

Temat: Re: Tarta - problem z ciastem
Od: "ikselka" <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Alek napisał(a):
> [...]
> dnie formy.
żeby ciasto było równe ale zachowało kształt

Kiedyś czytałam ( nie pamiętam , gdzie ) , że w tym celu należy na
czas podpiekania ( babeczek , tart ) nasypać suchego grochu lub fasoli
do zagłębienia w cieście . Nie wypróbowałam tego , ale brzmi to
przekonująco .

3. Data: 2006-03-18 18:41:47

Od: dogma <d...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Alek napisał(a):
> [...]
> dnie formy.
> Macie jakiś patent na to żeby ciasto było równe ale zachowało kształt

ja zawsze wylepiam palcami i nie walkuje i cisto wychodzi w miare rowne,
bo przeciez nikt nie bedzie z linijka sprawdzal kawalkow...
a co do formy to tez zachowuje, troszeczke odchodzi od brzegow ale
brzegi zostaja brzegami tarty, dodatkowo ciasto przed wlozeniem do
piekarnika zakluwam widelcem prawie miejsce przy miejscu...
przynajmniej bable sie nie robia...
pozdrawiam
dogma

4. Data: 2006-03-18 18:43:25

Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ikselka" <i...@w...pl> napisał w wiadomości
s.com...

> [...]
> czas podpiekania ( babeczek , tart ) nasypać suchego grochu lub fasoli
> do zagłębienia w cieście . Nie wypróbowałam tego , ale brzmi to

Ale to po to żeby się dno nie wybrzuszało. Nie zapobiegnie to skurczeniu
się ciasta.

5. Data: 2006-03-18 19:44:05

Od: t...@g...pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

Alek wrote:

>Użytkownik "ikselka" <i...@w...pl> napisał w wiadomości
ps.com...

>Ale to po to żeby się dno nie wybrzuszało. Nie zapobiegnie to skurczeniu
>się ciasta.

Zapobiegnie zapobiegnie. Bo ono sie nie kurczy, tylko maslo sie
rozpuszcza i razem z innymi skladnikami splywa na dol. Z grochem nie
splynie. Warto jeszcze wrzucic ciasto do mocno nagrzanego piekarnika,
wtedy szybciej sie upiecze, niz splynie.

Kot, co do tego celu uzywa ciecierzycy

_______
Yahoo! Messenger - NEW crystal clear PC to PC calling worldwide with voicemail
http://uk.messenger.yahoo.com

6. Data: 2006-03-18 20:24:35

Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kot" <t...@g...pl> napisał w wiadomości

> Bo ono sie nie kurczy, tylko maslo sie
> rozpuszcza i razem z innymi skladnikami splywa na dol. Z grochem nie
> splynie.

No dobrze, ale dlaczego ciasto nie wałkowane tylko wylepiane palcami się
nie kurczy / topi / obsuwa ?

> Warto jeszcze wrzucic ciasto do mocno nagrzanego piekarnika,
> wtedy szybciej sie upiecze, niz splynie.

Ja ustawiam temperaturę ok. 190°, czy to za mało?

7. Data: 2006-03-19 05:42:49

Od: m...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

Nie moge znalezc jak sie cytuje wysylajac ze strony www, wiec bez
cytatu :-)
- Dlaczego sie nie kurczy wylepiane?
Moim zdaniem dlatego, ze jesli wylepiasz palcami to nie jest to taka
rowna powierzchnia jak walkowana. Miedzy kolejnymi lepioymi kawalkami
sa przerwy.
Ja walkuje, ale pozniej nakluwam widelcem miejsce przy miejscu,
wlacznie z rowkiem i bokami. Zostawiam tez nieco wiecej ciasta poza
brzeg, w razie gdyby mialo "zjechac"
Grochu nie uzywam z lenistwa ;-)

Jesli chodzi o temperature, to pieke w 230 stopniach.
Magda

8. Data: 2006-03-19 06:10:41

Od: t...@g...pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

Alek wrote:

>Użytkownik "Kot" <t...@g...pl> napisał w wiadomości

>No dobrze, ale dlaczego ciasto nie wałkowane tylko wylepiane palcami się
>nie kurczy / topi / obsuwa ?

Tego nie wiem ;)

>Ja ustawiam temperaturę ok. 190°, czy to za mało?

Jest OK, jezeli tylko odczekasz 15-20 minut przed wlozeniem do niego
tarty, zeby NAPRAWDE mial te temperature.

Kot i sniadanie (salatka owocowa, kawa, krem karmelowy)

_______
To help you stay safe and secure online, we've developed the all new Yahoo! Security
Centre. http://uk.security.yahoo.com

9. Data: 2006-03-20 12:55:12

Od: aniared <a...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Alek napisał(a):
> Użytkownik "Kot" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
>
> No dobrze, ale dlaczego ciasto nie wałkowane tylko wylepiane palcami się
> nie kurczy / topi / obsuwa ?

Może mocniej i gęściej przyciskasz je do formy, jest więc mocniej
przyklejone.

--
Ania

http://aniared.blog.onet.pl