Wybuchowy przecier pomidorowy.

1. Data: 2008-09-16 13:08:12

Temat: Wybuchowy przecier pomidorowy.
Od: k...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Witam, podczytuję sobie tę grupę hobbystycznie ;-)
Mam zagadkę dla starych wyjadaczy domowego przetwórstwa - dlaczego psuje
mi się przecier pomidorowy? Pomidory duszę, przecieram, dodaję sól,
cukier i bazylii odrobinkę, dalej duszę, potem nalewam do butelek na
gorąco. Po pewnym czasie w zaklikniętych butelkach pojawia się pleśń,
zawartość zmienia konsystencję na powierzchniowo galaretowatą. Po
otwarciu wydziela nieprzyjemny zapach (nie zawsze), czasem otwiera się
wybuchowo, a zawartość się burzy.
Robie ketchup ta sama metodą (udusić, przetrzeć, przyprawić, dodusić
rozlać, zapomnieć) i wszystko jest OK, a przecier drugi raz robi mi
taki numer( poprzednim razem opakowania normalnie eksplodowały, tym
razem udało się zainterweniować wcześniej.
Gdzie jest błąd? Za krótkie duszenie, za młode pomidory, pędzone
pomidory, złe proporcje soli i cukru ( soli więcej się nie da, bo i tak
za słone wyszły, poprzednio robiłam bez soli w ogóle)?

Pozdrawiam
Justyna

2. Data: 2008-09-16 13:50:17

Temat: Re: Wybuchowy przecier pomidorowy.
Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

<k...@p...onet.pl> wrote in message news:gaobc9$pnt$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
> pomidory, złe proporcje soli i cukru ( soli więcej się nie da, bo i tak
> za słone wyszły, poprzednio robiłam bez soli w ogóle)?

Słoiki i zakrętki wygotować albo wydezynfekować chemicznie - np.
metabisulfat sodu itp, albo innymi środkami dezynfekującymi, możliwe, że nie
są umyte (optycznie czyste, ale resztki mogą pozostawać).
Link na środki do mycia - włoskie - doskonałe i wydajne, oraz środki
odkażające:
http://www.browamator.pl/katalog.php?pwd[6]=%2F16392
9%2F165992&sortuj=&grp=&start=&grupa_p=6&grupa_rek[6
]=&aukcja=&pwd[6]=%2F163929%2F165992%2F2134618%2
F6488933

3. Data: 2008-09-16 13:52:35

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

<k...@p...onet.pl> wrote in message news:gaobc9$pnt$1@inews.gazeta.pl...

Pasteryzować 0,5litra około 20 min od zagotowania wody, butelki 0,25 - 10
min.

4. Data: 2008-09-16 17:50:34

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 16 Sep 2008 15:52:35 +0200, Prawusek napisał(a):

> <k...@p...onet.pl> wrote in message news:gaobc9$pnt$1@inews.gazeta.pl...
>
> Pasteryzować 0,5litra około 20 min od zagotowania wody, butelki 0,25 - 10
> min.

Własnie miałam zapytać, dlaczego wątkodawczyni nie pasteryzuje przecieru.
Ketchup jest z octem, więc jest dostatecznie zakonserwowany, choć ja i ten
pasteryzuję, ale przecier to już absolutnie koniecznie.
--
"(...)Zewszad rozlegaly sie surowe upomnienia:Jestes niczym,zapomnij o
sobie,zyj innymi!Gdym moje Ja po raz czwarty napisal,poczulem sie jak

5. Data: 2008-09-16 18:19:29

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka napisał(a):

> Własnie miałam zapytać, dlaczego wątkodawczyni nie pasteryzuje
> przecieru. Ketchup jest z octem, więc jest dostatecznie
> zakonserwowany, choć ja i ten pasteryzuję, ale przecier to już
> absolutnie koniecznie.

Bo poprzednie pokolenia nalewały gorący i było dobrze. No i pokrywki
były zakliknięte, więc przetwór został uznany za poprawnie zamknięty.
Spróbuję z pasteryzowaniem zatem.

Pozdrawiam
Justyna

6. Data: 2008-09-16 19:05:21

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 16 Sep 2008 20:19:29 +0200, krys napisał(a):

> Bo poprzednie pokolenia nalewały gorący i było dobrze. No i pokrywki
> były zakliknięte, więc przetwór został uznany za poprawnie zamknięty.
> [...]

Poprawne zamknięcie (zakliknięcie) nie oznacza braku bakterii wewnątrz
opakowania, lecz tylko jego szczelność, czyli ochronę zawartości przed
napływem nowych wraz z powietrzem.
:-)

7. Data: 2008-09-16 19:11:11

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka napisał(a):

> Poprawne zamknięcie (zakliknięcie) nie oznacza braku bakterii wewnątrz
> opakowania, lecz tylko jego szczelność, czyli ochronę zawartości przed
> napływem nowych wraz z powietrzem.
> :-)

Pleśń i fermentacja to raczej nie bakterie są:-) Ale OK, spróbuje
długotrwałej pasteryzacji,
Justyna

8. Data: 2008-09-16 19:49:50

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 16 Sep 2008 21:11:11 +0200, krys napisał(a):

> Pleśń i fermentacja to raczej nie bakterie są:-) Ale OK, spróbuje
> długotrwałej pasteryzacji,
> Justyna

Fermentacja to dzieło bakterii kwasu mlekowego (produkujących kwas mlekowy)
lub bakterii masłowych (czyli produkujących w jej wyniku kwas masłowy - np.
w zepsutej kapuście kiszonej).
:-)
Ale nie tylko takie powdują psucie się zawartości - są także bakterie
gnilne np.

Pleśń ma zarodniki, które się w niesterylnym przetworze rozwijają w
grzybnię.

9. Data: 2008-09-16 20:16:14

Od: "Władysław Łoś" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <gaotbj$95u$1@inews.gazeta.pl>, krys <k...@p...onet.pl>
wrote:

> Bo poprzednie pokolenia nalewały gorący i było dobrze. No i pokrywki
> były zakliknięte,

A wygotowane?

Władysław

10. Data: 2008-09-17 11:02:06

Od: "lemonka" <...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

> Mam zagadkę dla starych wyjadaczy domowego przetwórstwa - dlaczego
psuje
> mi się przecier pomidorowy? (ciach)
> Gdzie jest błąd?

Bład tkwi w fizjologii drobnoustrojów. Generalnie mikroby dzielą się na
przetrwalnikujące i nieprzetrwalnikujące. To, co robisz z przecierem
zabija formy przetrwalnikujące i stwarza idealne warunki dla
"kiełkowania" przetrwalników. Dodatkowo niskie pH i beztlenowe warunki
są idealne dla rozwoju bakterii, głównie tych z rodzaju Bacillus.
Dlatego albo trzeba zawartość słoików zabezpieczać przed ich rozwojem
chemicznie (dodatek soli, cukru i octu w odpowiednim stężeniu), albo
termicznie (pasteryzacja słoika po zamknięciu, czasem nawet
3-stopniowa: po zamknięciu słoika, po 12 godzinach od zamknięcia i
trzecia po 24 godzinach po poprzedniej albo sterylizacja, czyli 20
minut w temp. 121st., w domu trudna do osiągnięcia nawet w szybkowarze
ciśnieniowym).

pan sraka
co z ostrężyn?
kaczka gotowana