bacalhau - suszony solony portugalski dorsz:)

1. Data: 2005-12-13 14:50:53

Temat: bacalhau - suszony solony portugalski dorsz:)
Od: "Joan" <s...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Googlalam, ale nic nie wygooglalam
Mam do przerobienia dwa kilo suszonego solonego dorsza. Znacie jakies
ciekawe, typowo portugalskie przepisy na przerobienie i zjedzenie tego?
Wszedzie pisza, ze przepisow jest ponoc tyle, ile dni w roku, ale nie moge
znalezc ani jednego konretnego:). Pomozcie, nie chce, zeby sie rybka
zmarnowala, a jak juz gotowac, to fachowo!:). Moze byc tez jakas wigilijna
potrawa, jako ze Swieta sie zblizaja, a ta mila rybka ma to do siebie, ze
moze poczekac.
Pozdrawiam,
Joan

2. Data: 2005-12-13 16:03:56

Temat: Re: bacalhau - suszony solony portugalski dorsz:)
Od: Maciek <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 13 Dec 2005 14:50:53 -0000, Joan napisał(a):

> Googlalam, ale nic nie wygooglalam
> Mam do przerobienia dwa kilo suszonego solonego dorsza. Znacie jakies
> ciekawe, typowo portugalskie przepisy na przerobienie i zjedzenie tego?

A musza byc portugalskie? Bo suszony dorsz jest doskonale znany w calym
basenie Morza Srodziemnego (a i poza nim) - w Hiszpanii OIDP pod nazwa
'bacalao', we Wloszech jako 'baccala', w Dalmacji jako 'bakalar'.

Pochwal sie przy okazji, czy udalo ci sie gdzies w Polsce toto kupic? Ja
bezskutecznie szukam juz od dawna.

Maciek
"Invent something idiot-proof,
and they will invent a better idiot"

3. Data: 2005-12-13 16:55:35

Od: "Joan" <s...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A musza byc portugalskie? Bo suszony dorsz jest doskonale znany w calym
> basenie Morza Srodziemnego (a i poza nim) - w Hiszpanii OIDP pod nazwa
> 'bacalao', we Wloszech jako 'baccala', w Dalmacji jako 'bakalar'.

Tak bardzo mi nie zalezy, zeby przepis byl koniecznie portugalski, ale tak
sobie pomyslalam, ze jak juz jestem w Portugalii, to moze warto zjesc toto
po portugalsku:). Nawet chyba juz probowalam kiedys zrobic baccale po
wlosku, ale dorsz niestety byl tylko solony, a niekoniecznie suszony i
srednio mi to wyszlo. Pamietam, ze bylo w tym mleko, pinoli no i dorsz
oczywiscie, niestety szczegolow nie pamietam.

> Pochwal sie przy okazji, czy udalo ci sie gdzies w Polsce toto kupic? Ja
> bezskutecznie szukam juz od dawna.

Nieee, dostalismy to w Portugalii i to doslownie dostalismy, kupowac to
bysmy nie kupowali, bo jakos jak widzimy stosy tej rybki w marketach i
przede wszystkim jak ja czujemy:), to jakos nam ochota na bacalhau
przechodzi:). Ale skoro juz mamy, to jakze nie skorzystac:). Z tutejszych
ksiazek kucharskich niewiele wyczytam, poniewaz nie znam portugalskiego, a
niestety jestesmy tu za krotko, zeby miec sie kogo zapytac. Glupio zaczepiac
ludzi na ulicy i wypytywac jak zrobic ichnie wizytowkowe danie:).

Pozdrawiam i bede wdzieczna za jakies sugestie:),
Joan

4. Data: 2005-12-13 17:53:57

Od: "Wojti" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Pochwal sie przy okazji, czy udalo ci sie gdzies w Polsce toto kupic? Ja
> bezskutecznie szukam juz od dawna.

W Auchan. Tylko wpierw pogadaj z kierownikiem, aby zamówił.

Pozdrawiam
Kucharz Amator
Wojti

--
"Ach Targowa, Ząbkowska, Kijowska
Ach te Szmulki, Targówek, Zacisze.

5. Data: 2005-12-13 18:19:02

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <j...@4...net>,
Maciek <d...@p...onet.pl> wrote:

> A musza byc portugalskie? Bo suszony dorsz jest doskonale znany w calym
> basenie Morza Srodziemnego (a i poza nim) - w Hiszpanii OIDP pod nazwa
> 'bacalao', we Wloszech jako 'baccala', w Dalmacji jako 'bakalar'.

W Polsce jako sztokfisz.

Władysław

6. Data: 2005-12-13 20:14:43

Od: Maciek <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 13 Dec 2005 19:19:02 +0100, Wladyslaw Los napisał(a):

> W Polsce jako sztokfisz.

Ja wiem, Wladyslawie, nawet miesiac temu pytalem o sztokfisza na tej grupie
( msg ID: 1...@4...net ), ale bez rezultatow.

W przecietnym rybnym tylko starsi sprzedawcy w ogole pamietaja co to
takiego, ale nikt nie wie gdzie kupic. Na Pomorzu pewnie byloby latwiej.

A Auchana w CKMK nie ma.

Maciek
"Oh gimme, gimme, gimme a beer after midnight"

7. Data: 2005-12-13 21:03:17

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <2c3z29yhpsi.1b70tgc2ogwg$.dlg@40tude.net>,
Maciek <d...@p...onet.pl> wrote:

> [...]

Tak czy inaczej nie jest to specyficznie śródziemnomorski produkt.
Kiedyś coś pisałem o tym tutaj:

<http://tinylink.com/?ck4hC6joTt>

Władysław

8. Data: 2005-12-13 22:02:38

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le mardi 13 décembre 2005 ? 15:50:53, dans <dnmnbg$f2p$1@news.onet.pl> vous écriviez
:

> [...]
> potrawa, jako ze Swieta sie zblizaja, a ta mila rybka ma to do siebie, ze

Czesc

Widzialam posty o sztokfiszu, ale nie skojarzylam :(

A od wielu lat sie zastanawiam jak sie nazywa po polsku solony (i w
zwiazku z tym wysuszony) dorsz. Nie tylko portugalski, oczywiscie.

Doradzam, w okolicach Swiat, potrawe zwana we Fr. "brandade". Istnieja
2 wersje :

1. Brandade ziemniaczana :

2/3 ugotowanych ziemniakow, 1/3 troche odmoczonego sztokfisza 1/10
zoltek jajecznych, pieprz, troche tymianku lub ziol prowansalskich i
czosnku, ser do zapiekania, smietana

Ziemniaki rozgniesc z reszta skladnikow (z wyjatkiem sera) posypac
serem, zapiec.

2. Brandade nie-ziemniaczane :

odmoczony sztokfisz, oliwa z oliwek extra virgin, ziemniaki w
mundurkach, czosnek, pieprz

Rozetrzec ugotowanego, goracego sztokfisza z paroma lyzkami oliwy i
zabkiem czosnku, podawac z ziemniakami w mundurkach i pieprzem.

Na koniec a?oli o ktore sie ktos ostatnio pytal :

przygotowac majonez w ktorym zoltko zostalo zastapione (malym
ugotowanym i roztartym) ziemniakiem, a olej oliwa extra virgin. W
trakcie ucierania majonezu wkrecic 8 zabkow czosnku.

Sos podawac do goracego sztokfisza (odmoczonago i ugotowanego na
parze), i do bukietu warzyw (w tym obowiazkowo zielona fasolka) i
jajka na twardo.

To by bylo na temat podstawowego przygotowywanie sztokfisza w
poludniwej Francji.

Zupelnie inna szkola jazdy jest ze sztokfiszem na francuskich
Karaibach (ale to inna bajka)

Ewcia

--
Niesz

9. Data: 2005-12-13 23:59:42

Od: Maciek <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

http://www.gotowanie.wkl.pl/przepis1460.html

http://kuchnia.serwisy.net/drukarticle.php?id=57

10. Data: 2005-12-14 00:10:31

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 13 Dec 2005 22:03:17 +0100, Wladyslaw Los
<w...@o...pl> wrote:

>Tak czy inaczej nie jest to specyficznie śródziemnomorski produkt.
>Kiedyś coś pisałem o tym tutaj:
>
><http://tinylink.com/?ck4hC6joTt>
>
>Władysław

I straszliwie smierdzacy przysmak...nie zapomne zapachu w sklepie
w Portugalii, gdzie baby grzebaly wsrod kawalow tego....ciarki to
po mnie dalej lataja. Ale glupich min patrzac nie robilam. Ani
komentarzy :P

Pierz
K.T. - starannie opakowana

olej lniany ?