Re: bacalhau - suszony solony portugalski dorsz:)

From: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: bacalhau - suszony solony portugalski dorsz:)
Date: Tue, 13 Dec 2005 23:02:38 +0100

Le mardi 13 décembre 2005 ? 15:50:53, dans <dnmnbg$f2p$1@news.onet.pl> vous écriviez
:

> Witam!
> Googlalam, ale nic nie wygooglalam
> Mam do przerobienia dwa kilo suszonego solonego dorsza. Znacie jakies
> ciekawe, typowo portugalskie przepisy na przerobienie i zjedzenie tego?
> Wszedzie pisza, ze przepisow jest ponoc tyle, ile dni w roku, ale nie moge
> znalezc ani jednego konretnego:). Pomozcie, nie chce, zeby sie rybka
> zmarnowala, a jak juz gotowac, to fachowo!:). Moze byc tez jakas wigilijna
> potrawa, jako ze Swieta sie zblizaja, a ta mila rybka ma to do siebie, ze
> moze poczekac.
> Pozdrawiam,
> [...]

Czesc

Widzialam posty o sztokfiszu, ale nie skojarzylam :(

A od wielu lat sie zastanawiam jak sie nazywa po polsku solony (i w
zwiazku z tym wysuszony) dorsz. Nie tylko portugalski, oczywiscie.

Doradzam, w okolicach Swiat, potrawe zwana we Fr. "brandade". Istnieja
2 wersje :

1. Brandade ziemniaczana :

2/3 ugotowanych ziemniakow, 1/3 troche odmoczonego sztokfisza 1/10
zoltek jajecznych, pieprz, troche tymianku lub ziol prowansalskich i
czosnku, ser do zapiekania, smietana

Ziemniaki rozgniesc z reszta skladnikow (z wyjatkiem sera) posypac
serem, zapiec.

2. Brandade nie-ziemniaczane :

odmoczony sztokfisz, oliwa z oliwek extra virgin, ziemniaki w
mundurkach, czosnek, pieprz

Rozetrzec ugotowanego, goracego sztokfisza z paroma lyzkami oliwy i
zabkiem czosnku, podawac z ziemniakami w mundurkach i pieprzem.

Na koniec a?oli o ktore sie ktos ostatnio pytal :

przygotowac majonez w ktorym zoltko zostalo zastapione (malym
ugotowanym i roztartym) ziemniakiem, a olej oliwa extra virgin. W
trakcie ucierania majonezu wkrecic 8 zabkow czosnku.

Sos podawac do goracego sztokfisza (odmoczonago i ugotowanego na
parze), i do bukietu warzyw (w tym obowiazkowo zielona fasolka) i
jajka na twardo.

To by bylo na temat podstawowego przygotowywanie sztokfisza w
poludniwej Francji.

Zupelnie inna szkola jazdy jest ze sztokfiszem na francuskich
Karaibach (ale to inna bajka)

Ewcia

--
Niesz