herbatniki

1. Data: 2005-04-25 09:09:45

Temat: herbatniki
Od: "pusiak" <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Znalazłam w starej książce kucharskiej z 1927r przepis na herbatniki:

300gr (1,5 szkl.) cukru,
1 szkl. śmietanki
400 gr kartoflanej mąki
400 gr pszennej
0,5 laski wanilji
pół łyżeczki herbacianej sody oczyszczonej
pół łyżeczki kremotartaru
Zagnieśc ciasto niech poleży 2 godziny - później wałkować, wycinać ciasteczka i
piec. Ciastka te mogą leżeć długo i nic na smaku nie tracą. Cukier rozpuścić w
śmietance.

Teraz pytanko.
Co to jest kremotartar? Czy herbaciana soda oczyszczona to ta zwykła soda
oczyszczona którą można kupić dzisiaj w sklepie?

pozdrawiam
pusiak

1. Data: 2005-04-25 10:07:33

Temat: Re: herbatniki
Od: "Hanna Burdon" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

In news:45b3.00000526.426cb3d8@newsgate.onet.pl, pusiak wrote:
> [...]
> Co to jest kremotartar? Czy herbaciana soda oczyszczona to ta zwykła
> soda oczyszczona którą można kupić dzisiaj w sklepie?

Zgaduję, że kremotartar to to samo, co "cream of tartar", czyli kamień
winny. Na zachodzie używany czasem zamiast proszku do pieczenia, podobnie
jak soda oczyszczona.

Hania

1. Data: 2005-04-25 10:12:20

Od: "pusiak" <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zgaduję, że kremotartar to to samo, co "cream of tartar", czyli kamień
> winny. Na zachodzie używany czasem zamiast proszku do pieczenia, podobnie
> jak soda oczyszczona.
>
> Hania

Rany kota! Gdzie ja kupie ten kamień winny. Może zastąpie to zwykłym proszkiem
do pieczenia?
A tak w ogole to może ktoś dysponuje jakimś przepisem na herbatniki i mógły
opodać. Porównamy i zobaczymy.

1. Data: 2005-04-25 10:21:29

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On 25 Apr 2005 11:09:45 +0200, "pusiak"

> [...]
>Co to jest kremotartar? Czy herbaciana soda oczyszczona to ta zwykła soda
>oczyszczona którą można kupić dzisiaj w sklepie?

herbaciana ma byc tylko lyzeczka, nie soda :)
a tak poza tym to ta zwykla soda

Pierz
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2005-04-25 11:08:10

Od: "pusiak" <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> herbaciana ma byc tylko lyzeczka, nie soda :)
> a tak poza tym to ta zwykla soda
>
> Pierz
> K.T. - starannie opakowana

No nie. Ale się uśmiałam z tej "herbacianej sody". A ja tyle razy zastanawiałam
sie co to takiego jest. W tej książce język jest tak starodawny, i pojawiają się
tak dziwne nazwy składników, że czasami popadam w rutyne i przestaje analizować-
stąd takie pomyłki.

Zastanawiam się jednak, czy rzeczywiście z wody, mąki, śmietany i jakiś proszków
spulchniających wychodzą herbatniki?
A w jaki sposób zrobić herbatniki maślane? Jak sama nazwa wskazuje powinny mieć
w składzie masło. Ciekawe w jakich proporcjach. Może ktoś trafił na przepis na
herbatniki maślane

Pusiak

1. Data: 2005-04-25 12:32:59

Od: Ola <a...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A tak w ogole to może ktoś dysponuje jakimś przepisem na herbatniki i mógły
> opodać. Porównamy i zobaczymy.

Ja dysponuję, ale zastrzegam, że nie robiłam ;)

25dag mąki pszennej
20dag mąki ziemniaczanej
10dag cukru
10dag margaryny
2 jaja
pół szklanki śmietany
ćwierć paczki proszku do pieczenia

Z tego zagnieść ciasto, powycinać i piec na złoty kolor (tak w wielkim
skrócie ;)). Piszą też, że można zrobić herbatniki smakowe. Do ciasta
dodaje się wtedy kakao albo wanilię (vel cukier waniliowy) albo olejek
cytrynowy lub pomarańczowy.

W tej książce są jeszcze przepisy na (cyt): "Wyciskane herbatniki",
"Herbatniki zdrowotne", "Herbatniki wyborowe". W tych ostatnich dodane jest
masło, więc może te są maślane? Tak by wychodziło.

Jak będzie potrzeba mogę podać też te przepisy.

pozdrawiam

Ola

PS Książka kucharska jest circa z lat 50. ;)

1. Data: 2005-04-25 12:43:38

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On 25 Apr 2005 13:08:10 +0200, "pusiak"

> [...]
>w składzie masło. Ciekawe w jakich proporcjach. Może ktoś trafił na przepis na

Tutejsze moga byc? Shortbread - jakas ilosc maki, pol tej ilosci
masla i pol tej ilosci - cukier, rozdrobnic, najlepiej palcami,
ale ja wole machina. posmarowac blache, wysypac miksture, ktora
powinna przypominac bulke tarta albo....kruszonke, poprzyciskac
rozno do blachy, piec w srednim piekarniku az bedzie zlote,
calosc zaznaczyc nozem - pokroic bez wyjmowania, robic to dopiero
jak wystygnie bo inaczej - murowane, ze sie rozleci.

grubosci to powinno miec ta z centymetr, moze wiecej

Pierz
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2005-04-25 16:03:52

Od: Chesky <c...@N...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson napisał(a):
> Tutejsze moga byc? Shortbread - jakas ilosc maki, pol tej ilosci

imho to sa bardziej kruche ciasteczka (bardzo dobre zreszta)
dla mnie jednak typowe herbatniki to np. 'petit-beuree' lub
klasyczne 'leibniz'.
i tak tez sie ostatnio akurat zastanawialem jak uzyskac
takie typowe herbatniki. Daleko siegac nie trza
wystarczy na poacztek przeczytac sklad na opakowaniu.
procz klasycznych maka,cukier,tluszcz, dochodzi jeszcze
mleko w proszku + srodki spulchniajace i mysle ze caly trick
w herbatnikach polega wlasnie na srodkach spulchniajacych
(i odpowiednich proporcjach pozostalych produktow).
Wystarczy zreszta wziac taki herbatnik i zwykle kruche ciastko,
odrazu widac ze harbatnik to taki puszek leciutki kruchy
nie za mocno ubity ale w jednej calosci - tu wiec duza
role musza grac srodki spulchniajace.

herbatnikowepozdrowienia.

1. Data: 2005-04-25 17:31:00

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 25 Apr 2005 18:03:52 +0200, Chesky
<c...@N...net.pl> wrote:

> [...]
>odrazu widac ze harbatnik to taki puszek leciutki kruchy
>nie za mocno ubity ale w jednej calosci - tu wiec duza

tysz prawda...a skad maja herbatniki wzory na gorze? Czy
przypadkiem nie sa pieczone w formach dwustronnych? a la gofry

Pierz
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2005-04-25 18:04:59

Od: "pusiak" <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> masło, więc może te są maślane? Tak by wychodziło.
>
> Jak będzie potrzeba mogę podać też te przepisy.

Tak. Poprosze. Jak mozesz to wpuknij. Będę wdzięczna
pozdrawiam
pusiak

> pozdrawiam

> Ola
>
> PS Książka kucharska jest circa z lat 50. ;)

ryż paraboliczny
Zaleznosc miedzy udanym ciastem a dokladnym przepisem ?
Boczek
dobra pizza
POMOCY !!! ... ciasto nalesnikowe ... nieco inne ...