klarowanie win domowych

1. Data: 2000-02-11 07:00:36

Temat: klarowanie win domowych
Od: "Piotr Zajączkowski" <P...@i...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wielokrotnie słyszałem o problemach z klarowaniem się win robionych domowym
sposobem, jednak do niedawna nie miałem z tym do czynienia. Chciałem się
dowiedzieć, czy może listowicze mają jakieś sposoby aby pozbyć się brzydkiej
"opalizacji" w winie, które teoretycznie już osiągnęło dojrzałość do
butelkowania.

Dziękuję i pozdrawiam
Piotr Zajączkowski

1. Data: 2000-02-11 08:36:52

Temat: Re: klarowanie win domowych
Od: Marek Smolinski <m...@c...uni.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Zajączkowski wrote:

> [...]
> dowiedzieć, czy może listowicze mają jakieś sposoby aby pozbyć się brzydkiej
> "opalizacji" w winie, które teoretycznie już osiągnęło dojrzałość do

Trzeba zaczac, od tego ze musisz podac z czego i jak robiles
to wino. W zaleznosci jakich owocow uzyles moze np. byc za malo
garbunikow.

Sposobow klarowania jest kilka, np saczenie,
to zalezy ile masz tego wina, kilka beczek czy jeden
balon. Mozna klarowac bialkiem z jajka (lub
tanina (gdy brak garbinikow).
Zanim zaczniesz klarowac zrob testy na malej ilosci wina,
zeby go nie popsuc.
Tak czy owak taka operacja zawsze negatywnie wplywa na smak wina.
Mozna tez klarowac innymi skladnikami np. krew.

Marek S.
----------------+
| Marek J. Smolinski E-mail: M...@C...UNI.TORUN.PL |
| OFFICE: NICHOLAS COPERNICUS UNIVERSITY DEPT. OF CHEMISTRY |
| Gagarina 7/112 87-100 TORUN POLAND PHONE NO. (+48) (056) 6114505 |
| FAX NO. (+48) (056) 542477 |
----------------+

1. Data: 2000-02-11 09:02:50

Od: "Piotr Zajączkowski" <P...@i...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzieki za informacje. Mam jeszcze prosbe o uzupelnienie ich o orientacyjne
dawki czynników klarujacych.
Moim problemem jest 15l wina z dzikiej rózy 3 miesiace po ustaniu
fermentacji cichej (2 razy zlewane znad osadu). Dokladnych proporcji owoców
, wody i cukru nie pamietam w tej chwili (mam gdzies zapisane). Po
fermentacji drozdzami Madera (SGGW) wino jest pólslodkie/slodkie. Nie
dawalem pozywki dla drozdzy.

Piotr Zajaczkowski

Użytkownik Marek Smolinski <m...@c...uni.torun.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych napisał:3...@c...uni.torun.pl...

----------------+
----------------+

1. Data: 2000-02-11 09:40:20

Od: Marek Smolinski <m...@c...uni.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Zajączkowski wrote:

> [...]
> , wody i cukru nie pamietam w tej chwili (mam gdzies zapisane). Po
> fermentacji drozdzami Madera (SGGW) wino jest pólslodkie/slodkie. Nie

Dokladne informacje, skladniki i sposoby sa w ksiazce Jana Cieslaka
"Domowy wrob win i wodek" tytulu nie jestem pewien.
Moge podac w poniedzialek.
Wracajac do wina z rozy. To waze jest czy robies owocow suszonych czy
swiezych, same skorki czy cale owoce. A jak owoce to czy jez
rozgniatales.
Ktos kiedys wspominal, ze wino z swiezych sie ciezko klaruje.
ja robie z suszonych i jest zawsze ok.

Marek

----------------+

1. Data: 2000-02-11 10:36:02

Od: "Piotr Zajączkowski" <P...@i...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> rozgniatales.
> Ktos kiedys wspominal, ze wino z swiezych sie ciezko klaruje.

Juz uzupelniam.
Wino z dzikiej rozy (Rosa canina) robilem po raz pierwszy. Uzywalem calych,
zbieranych przed przymrozkami owocow (usuwalem jedynie szypulki i
pozostalosci okwiatu).

Piotr Zajaczkowski

1. Data: 2000-02-11 12:16:19

Od: "W.Przybylski" <z...@z...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Znajomy klarował podgrzewając wino do 80 stop. C.

1. Data: 2000-02-12 15:30:43

Od: "Hans" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W.Przybylski napisał(a) w wiadomości: ...
>Znajomy klarował podgrzewając wino do 80 stop. C.

Podgrzewanie do 80 stopni nie jest klarowaniem, a pasteryzacją, którą
można wykonać na winie sklarowanym, odleżakowanym w balonie i rozlanym
do butelek. Zawsze tak robię. oprawia trwałość wina.

pozdrawiam Hans

1. Data: 2000-02-12 15:30:43

Od: "Hans" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2000-02-14 08:24:48

Od: Marek Smolinski <m...@c...uni.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hans wrote:

> Podgrzewanie do 80 stopni nie jest klarowaniem, a pasteryzacją, którą
> można wykonać na winie sklarowanym, odleżakowanym w balonie i rozlanym
> do butelek. Zawsze tak robię. oprawia trwałość wina.

Psteryzacja napewno wplywa na trwalosc wina, ale
zmienia walory smakowe na gorsze. Wino z dzikiej rozy
zawiera wiele witamin oraz inne pozyteczne zwiazki, czesc
z nich w tem 80 sie juz rozklada.

Marek

PS. Najlepszym sposobem na trwalosc, to wyprodukowac
wino o najwiekszym stezeniu alkoholu.
Wina slodkie sa trwalsze od wytrawnych.
Szczelne zamkniecie, przechowywanie w chlodnym
pomieszczeniu.

PIZZA - Przepis /sprawdzony i smaczny/
do Paula-gratin
Prosba