kto poradzi jaką sałatkę....

Data: 2002-10-12 14:33:30
Temat: kto poradzi jaką sałatkę....
Od: "Tenpa Dhargye" <T...@p...onet.pl>

Użytkownik "sMOCZYCA" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
news:ao368r$1ga$1@flis.man.torun.pl...
> można zrobić na 18-te urodziny dla siostry, przyjdzie cała
rodzina, a
> znudziła mi się tradycyjna sałatka warzywna i na taką z
kurczakiem też nie
> mogę patrzeć. Może któryś doświadczony klubowicz poda mi w
tajemnicy swój
> specjał .. będę wdzięczna bardzo!!
>

> pozdrawiam i miłego dnia życzę
> s...@g...pl

Witaj!
Oto kilka przepisów na sałatki. Nawet jeżeli któraś nie jest
na tę porę roku z racji składników to jak znalazł na
przyszłość

SAŁATKA SACHERA
Z książki R. Makłowicza "C.K. kuchnia"
- 125 g pieczonej piersi kurczaka
- 125 g gotowanej szynki
- 2 jabłka
- 250 g ziemniaków w mundurkach
- 1 ogórek konserwowy
- 5 łyżek majonezu
- 1 łyżka keczupu
- sól, biały pieprz
Jabłka i ogórki obieramy ze skórki, wszystkie stałe
składniki kroimy w kostkę. Dodajemy majonez zmieszany z
keczupem, dodajemy sól i pieprz do smaku, zostawiamy na
godzinę w lodówce.

SAŁATKA SELEROWA
C.K. kuchnia
- 25 dag selera
- 12,5 dag majonezu
- szklanka jogurtu
- 2 łyżki octu winnego
- 1 łyżeczka miodu
- strąk świeżej zielonej papryki
- strąk czerwonej papryki konserwowej
- 1 łyżka posiekanej natki pietruszki
- sól, biały pieprz
Seler obieramy, myjemy i kroimy w grubą kostkę. Dusimy do 10
minut w niewielkiej ilości osolonej wody. W salaterce
mieszamy majonez, jo-gurt, ocet i miód. Jabłka obieramy ze
skórki, kroimy w kostkę i natychmiast (aby nie sczerniały)
wkładamy do sosu w salaterce. Papryki czyścimy z nasion,
zieloną kroimy w paseczki, czerwoną w kostkę. Wraz z selerem
dodajemy je do sosu. Mieszamy, doprawiamy solą i pieprzem.
Posypujemy pietruszką i stawiamy na parę godzin do lodówki.

SAŁATKA Z WĄTRÓBEK DROBIOWYCH
C.K. kuchnia
- 70 dag wątróbek z drobiu
- 2 jabłka
- 1 szklanka majonezu
- 1 szklanka śmietanki
- 2 cytryny
- 7 jaj przepiórczych
- pół pęczka estragonu
- natka pietruszki
- cukier-puder
- keczup
- sos worcestershire
- białe wytrawne wino
- sól, pieprz
Oczyszczone wątróbki wrzucamy do osolonego wrzątku,
zagotowujemy i studzimy w zimnej wodzie. Większe odkładamy,
mniejsze przecieramy. Do osobnego naczynia wlewamy majonez,
dodajemy przetarte wątróbki, ubitą śmietankę, drobno
posiekane natkę i estragon. Doprawiamy sokiem z 1 cytryny,
cukrem pudrem i pieprzem. Całość ubijamy na gładki sos
przyprawiając sosem worcester, odrobiną keczupu i winem. W
kieliszkach koktajlowych układamy plastry jabłek oraz
pokrojone w kostkę wątróbki i zalewamy je sosem. Ozdabiamy
listkami estragonu, ugotowanymi na twardo jajami
przepiórczymi i plasterkami drugiej cytryny.

SAŁATKA A LA GUNDEL
C.K. kuchnia
- 30 dag grzybów (tylko kapelusze)
- - szklanki oliwy
- 12 dag fasolki szparagowej
- 20 dag szparagów
- 15 dag pomidorów
- 15 dag papryki
- 15 dag ogórków
- 1 główka sałaty
- sok z cytryny
- natka pietruszki
- cukier, sól, pieprz
Grzyby kroimy w plasterki, dusimy, z dodatkiem natki, na
oliwie do miękkości. Fasolkę i szparagi kroimy na kawałki
ok. 1 cm i gotujemy w osolonej i ocukrzonej wodzie. Pomidory
parzymy, obieramy ze skórki i kroimy w kostkę. Paprykę
opiekamy na patelni bez tłuszczu, czyścimy z gniazd
nasiennych i kroimy w kostkę. Ogórki kroimy w bardzo cienkie
plasterki, solimy. Z sałaty oddzielamy najładniejsze liście,
a pozostałe kroimy w wąskie paski. Wszystkie składniki
mieszamy doprawiając so-kiem z cytryny, solą i pieprzem.
Podajemy w salaterkach wyłożonych li-śćmi sałaty.

SAŁATKA Z MELONA
C.K. kuchnia
- 1 duży melon
- kubek poziomek
- 2 brzoskwinie
- szklanka śmietanki
- - szklanki rumu
- 15 dag cukru-pudru
Melon przepoławiamy, czyścimy z pestek, kroimy na plastry,
obieramy ze skórki, kroimy w kostkę, oprószamy cukrem i
polewamy rumem. Do-dajemy poziomki i obrane i pokrojone w
kostkę brzoskwinie. Sałatkę ostrożnie mieszamy, przekładamy
do salaterek, przykrywamy śmietanką ubitą na sztywno z
cukrem. Chłodzimy w lodówce.

pozostałe z innych źródeł, nie pamiętam jakich:

SAŁATKA "CEZAR"

- 2 główki sałaty lodowej
- sól
Sos:
- 1 szklanka oliwy
- 10 dag wędzonego boczku
- 3 ząbki czosnku
- 2 żółtka
- 1 puszka filetów anchois
- 3 łyżki startego parmezanu
- 3 łyżki octu winnego
- kilka łyżek białego wy-trawnego wina
- sól, pieprz
Przygotować sos: boczek pokroić w kostkę i usmażyć na
rumiano. Czo-snek obrać i zmiażdżyć. Filety anchois drobno
posiekać. Mikserem lub trzepaczką wymieszać żółtka z octem
solą i pieprzem. Nie przerywając ubijania wlewać cienkim
strumieniem oliwę. Do powstałego majonezu dodać parmezan
roztarty czosnek, anchois oraz skwarki z boczku. Sos
do-kładnie wymieszać w razie potrzeby rozcieńczyć bia-łym
winem do konsy-stencji gę-stej śmietany.
Sałatę podzielić na liście opłukać osączyć na czystej
ściereczce porwać na kawałki, lekko posolić i wymieszać.
Polać sosem i delikatnie wymie-szać dwoma widelcami.
Zamiast sałaty lodowej można użyć sałaty rzymskiej lub
świeżych liści szpinaku.

- 5 łyżek oleju
- 3 łyżki ostrej musztardy
- 3 łyżki octu winnego,
- 3 łyżki śmietany 18%
- 2 żółtka
- 1÷2 łyżki soku z cytryny
- sól, pieprz
Przygotować sos: musztardę połą-czyć z octem, olejem,
śmietaną oraz żółt-kami i starannie wymieszać. Sos dopra-wić
solą, pieprzem i sokiem z cytryny.
Ziemniaki oskrobać, umyć, ugotować w posolonym wrzątku,
odcedzić, ostudzić i pokroić w plasterki. Fasolkę szparagową
umyć, obciąć końce, a strąki przekroić na 3 części, ugotować
w posolonym oraz lekko posło-dzonym wrzątku i osączyć
Kiełbasę szynkową pokroić w paski. Cebule obrać i razem z
rzodkiewkami opłukać i pokroić w kostkę. Natkę i szczypiorek
opłukać, osuszyć i drobno posiekać. Wszystkie składniki
(oprócz szczypiorku) połączyć, zalać so-sem i wymieszać.
Przed podaniem sałatkę posypać szczypiorkiem.

SAŁATKA Z PAPRYKĄ

- 50 dag fasolki szparagowej
- 3 czerwone jabłka
- 2 czerwone cebule
- 15 dag sera (warmiński lub mazurski)
- 2 ogórki konserwowe
- 1 strąk czerwonej mary-nowanej papryki
- pieprz, sól
Sos:
- 1 szklanka majonezu
- 2 łyżki keczupu
- 1 łyżka musztardy
- 1 łyżeczka zalewy z ogórków
- pieprz, sól

Fasolkę oczyścić, umyć, pokroić na trzycentymetrowe kawałki.
Ugoto-wać w posolo-nej wodzie i osączyć. Jabłka umyć,
oczyścić z gniazd na-siennych i pokroić w grubą kostkę Ser
pokroić w paski. Cebulę obrać i posiekać. Ogórki pokroić w
drobną kostkę, a paprykę w cienkie paski. Wszystkie
składniki połączyć, przyprawić solą oraz pieprzem i
wymieszać.
Przygotować sos: wszyst-kie składniki wymieszać na gładki,
jednolity sos. Przypra-wić solą i pieprzem.
Polać sałatkę sosem.

SAŁATKA Z PARÓWKAMI

- 75 dag fasolki szparagowej
- 1 czerwone jabłko
- 15 dag śliwek węgierek
- 15 dag sera edamskiego
- 4 parówki
- 1 czerwona cebula
- 1 łyżka posiekanego ko-perku
- - szklanki majonezu
- pieprz, sól
Fasolkę oczyścić umyć i pokroić na trzycentymetrowe
kawałki. Ugoto-wać w lekko po-solonej wodzie (15 min) tak
aby fasolka by ta jędrna, osą-czyć i ostudzić. Śliwki umyć i
usunąć pestki. Jabłko umyć i oczyścić z gniazda nasienne-go.
Cebulę obrać. Owoce ce-bulę i ser pokroić w kostkę. Pa-rówki
obrać z osłonek i pokroić na plasterki grubości 5 mm.
Połączyć wszystkie składniki przyprawić solą i pieprzem
po-lać majonezem i wymieszać.
Przed podaniem sałatkę posypać koperkiem.

SAŁATKA Z WĘDZONYM DORSZEM

- 40 dag fasolki szparagowej
- 40 dag wędzonego dorsza
- 3 ziemniaki
- 2 jajka
- 1 marchewka
- 1 mały kawałek selera
- 1 czerwona cebula
- 3 ogórki konserwowe
- - pęczka szczypiorku
- sól
Sos:
- 2/3 szklanki majonezu
- 2÷3 łyżki gęstej śmietany 18%
- 1 łyżeczka musztardy
- 1 łyżeczka koncentratu pomidorowego
- - łyżeczki słodkiej papryki
- sól

Fasolkę oczyścić umyć i pokroić na trzycentymetrowe kawałki.
Ugoto-wać w posolonej wodzie, osączyć i ostudzić. Ziemniaki,
marchew i seler obrać, opłukać, ugotować i pokroić w kostkę.
Jajka ugotować na twardo ostudzić obrać i grubo posiekać.
Cebulę obrać, pokroić wraz z ogórkami w drobną kostkę.
Szczypiorek umyć, osączyć i posiekać. Rybę oczyścić ze skóry
oraz ości i rozdrobnić. Wszystkie składniki połączyć,
przyprawić solą i wymieszać.
Przygotować sos: koncen-trat pomidorowy rozetrzeć z
musztardą i papryką, wymieszać ze śmietaną oraz majone-zem
doprawić solą i wymieszać.
Polać sałatkę sosem i wy-mieszać.

SAŁATKA Z OWCZYM SEREM

- 75 dag zielonej fasolki szparagowej
- 1 czerwona cebula
- 10 dag owczego sera
- 1 ząbek czosnku
- kilka gałązek bazylii
Sos:
- 4 łyżki oleju
- 3 łyżki octu winnego
- 1 łyżeczka suszonego czą-bru
- pieprz, sól

Fasolkę oczyścić, umyć i pokroić na ka-wałki. Gotować w
posolonej wo-dzie 20 minut. Następnie osaczyć i ostudzić.
Pozosta-wić 2 łyżki wywaru.
Cebulę obrać, pokroić w drobną kost-kę, Czosnek obrać i
drobno posie-kać. Ce-bulę i czosnek połączyć z fasolką.
Przygotować sos: 2 łyżki wywaru z fa-solki, olej, ocet,
pokruszony czą-ber, pieprz i sól wymieszać w stoiku typu
twist przez potrząsanie.
Ser pokroić w kostkę. Bazylię opłukać i porozrywać listki na
dość duże kawałki. Sałatkę włożyć do salaterki, polać sosem
i posypać serem oraz bazylią.

Rafał
GG #95230
Nie jemy po to, aby żyć.