noze kuchenne

251. Data: 2017-05-06 03:48:20

Temat: Re: noze kuchenne
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Akarm" <a...@w...pl> wrote in message
news:59051978$0$15208$65785112@news.neostrada.pl...

> Tak jest!
> Z tym, że niekoniecznie... ;)
> Na przykład, dzięki dość specyficznej logice niektórych, o praniu więcej
> dyskusji będzie na grupie poświęconej kuchni, niż na (według mnie
> właściwej) pl.rec.dom.

No ale trzeba dodatkowo umieć omijać ludzi bezużytecznych :-)

A wracając do noży kuchennych to fajne FAQ znalazłem:
http://zknives.com/knives/kitchen/misc/articles/kkch
oser/kksteelp2.shtml
Ogólnie tu:
http://zknives.com/knives/kitchen/index.shtml

Z tego co tam czytam wychodzi mi, że np. noże Gerlacha o polsko-brzmiącej
nazwie "Deco Wood" które mi się podobają wyglądem :-) robione są ze stali
X50CrMoV15 która ma na zknives.com raczej przeciętną opinię... Nazwają tą
stal "German Steel" :-) Ta sama co noże jakie rekomenduje Stefan (Gude Alpha
z rączką z drzewa beczkowego).

X50CrMoV15 - German steel. Very stain resistant. Other than that not much to
speak of. The cryptic X50CrMoV15 stands for 0.5% carbon, the other 15% is
composed of 14% or 14.5% of Cr, some Mo and V. X in the name is a an
indicator for high alloy steel, 0.5% C content means, by definition
X50CrMoV15 isn't a high carbon steel, despite of some marketing claims. In
fact it has less C content compared to 440C steel. However, it's plenty
tough and resists corrosion well and it is a high alloy steel. If you don't
want to bother maintaining your knives this is a good choice. Except for the
low edge holding ability of course. In the end, you end up sharpening it a
lot more often, so low maintenance statement is really arguable. Used by
Wusthof, Victorinox and others in their high end knives. Ref - X50CrMoV15
Steel Composition. If you are interested, you can also read up on DIN And EN
Steel Standards Naming Conventions.

252. Data: 2017-05-06 03:59:48

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Trefniś" <t...@m...com> wrote in message
> Nie wiem, czy jeszcze szukasz tych noży, ale ta wiedza i tak może komuś
> się przydać.
> Podrzucam, bo dzielnie przełknąłeś moje impertynencje (IMHO lekko
> uzasadnione, ale do tego nie wracajmy!). A to dobrze rokuje na
> przyszłość :)

Czy to miała być jakaś jakaś niezbyt udana forma "przemyślałem co pisałem
wcześniej i przepraszam za swoje zachowanie"??

> Firma Gerlach jest polska i ma ponad 250 letnią historię:
> http://gerlach.pl/page/o-marce

Ciekawe czy nie będzie jak z marką Grunding...

> Podstawowym nożem w kuchni jest tzw. nóż szefa kuchni, tu masz dość tani
> ale całkiem przyzwoity z wyglądu:
>
> https://ostry-sklep.pl/gerlach-991-deco-wood-noz-sze
fa-kuchni-8-18039

> 76,50 PLN + koszta wysyłki to nie jest wysoka cena.

Cena niska. I nóż mi się bardzo podoba z wyglądu.

> Dokładnie ten nóż jest częścią zestawu w drewnianym bloku:
> https://ostry-sklep.pl/gerlach-991-deco-wood-komplet
-nozy-kuchennych-5-szt-w-bloku-10963

> Wszystkie noże są z tej samej stali.
>
> Nie jestem zwolennikiem noży w blokach, bo najczęściej są to słabe noże i
> IMHO lepiej osobiście skomponować sobie zestaw (choćby na raty).
> Zwłaszcza, że takie zestawy są stosunkowo drogie (tu 334,13 PLN). Ale tu
> przynajmniej jeden z ważniejszych noży jest chyba całkiem porządny.

Czy reszta jest nieporządna? Czym byś zastąpił mały obierak, na przykład?

> Poza tym bloki drewniane sprzyjają hodowli drobnoustrojów,
> IMHO lepiej nie trzymać noży w wylęgarni bakterii :)

Żartujesz, tak? :-) Ileż bakterii przeżyje na gładkiej, suchej powierzchni
stali z domieszką silnie trującego chromu, molibdenu czy wanadu? :-))
Pewnie tyle co ... kot na łapach przyniesie...

W każdym razie wiem, że ostre noże trzeba właśnie trzymać w bloku
a nie luzem w szufladzie, bo w szufladzie tępią się szybko obijając
o siebie ostrzami a i skaleczyć się nimi w szufladzie łatwiej... ;-)

> Te noże Gerlacha mają całkiem dobre opinie, np:
> https://forum.knives.pl/index.php?topic=149942.20
>
> W ogóle polecam ten portal i forum, zawsze można zadać pytanie.
> Tu przemyślenia jednego z "nawiedzonych" forumowiczów m. in. na temat tego
> właśnie noża szefa kuchni:
>
> http://www.adammarczak.com/blog/ostro-noze-w-kuchni/

Dzięki.

> Ach, noże mają jedną "wadę" dla niektórych - producent zaznacza wyraźnie
> "nie należy myć w zmywarce".
> Ja myślę, że to informacja "proszę nie psuć noży niewłaściwą obsługą"!
> :)

Myślę, że zmywarka może niekorzystnie wpłynąć na kolor i błysk
wykończenia drewnianej rękojeści... stali raczej nie stępi: za niska temp.

Ale ja jeszcze nie zgłupiałem aby noże prać w zmywarce... :-)

253. Data: 2017-05-06 06:45:49

Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-05-06 o 03:48, Pszemol pisze:

> [...]
> opinię... Nazwają tą stal "German Steel" :-) Ta sama co noże jakie
> rekomenduje Stefan (Gude Alpha z rączką z drzewa beczkowego).

O cechach uzytkowych noża, to materiał decyduje w ok 50%
Reszta to kwestia obróbki cieplnej.
A na podobnych forach o popularności noża/stali decyduje to, co każdy z
osobna
ceni czy potrzebuje: czy ostry, czy trwały, czy rdzewieje,
czy prosta obróbka cieplna, czy materiał dostępny itp

254. Data: 2017-05-06 13:14:40

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .05.2017 o 03:59 Pszemol <P...@p...com> pisze:

> "Trefniś" <t...@m...com> wrote in message
>
> Czy to miała być jakaś jakaś niezbyt udana forma "przemyślałem co
> pisałem wcześniej i przepraszam za swoje zachowanie"??

Wręcz przeciwnie - "jeśli nadal masz ochotę na impertynencje, zamilcz".
To ciągle obowiązuje, każdy dostaje tyle szacunku, ile go ma dla innych.

> Ciekawe czy nie będzie jak z marką Grunding...

:O
Pewnie chodzi o Grundig? Jaką tu można zobaczyć analogię do Gerlach?
Że nazwa zaczyna się od G?

fa-kuchni-8-18039

> Cena niska. I nóż mi się bardzo podoba z wyglądu.

> Czy reszta jest nieporządna? Czym byś zastąpił mały obierak, na przykład?

Wyraźnie pisałem - TEN zestaw składa się z porządnych noży, ale INNE
zestawy, innych producentów, można posądzać o wykorzystanie efektu
sprzedaży wiązanej. Tego efektu Ci nie będę tłumaczył, bo znów coś
popszemolisz.

> Żartujesz, tak? :-) Ileż bakterii przeżyje na gładkiej, suchej
> powierzchni
> stali z domieszką silnie trującego chromu, molibdenu czy wanadu? :-))
> Pewnie tyle co ... kot na łapach przyniesie...

Znów zaczynasz "pszemolenie". Niestety, tracisz mój czas.
Przeżyje siedemnaście bakterii.
Ale to najmniejszy z problemów - zabije Cię silnie trujący chrom, wanad,
czy molibden!!!

(...)

> Myślę, że zmywarka może niekorzystnie wpłynąć na kolor i błysk
> wykończenia drewnianej rękojeści... stali raczej nie stępi: za niska
> temp.

Wszystko jest kwestią "umowy"!
Wiem, że niektórzy noży nigdy nie ostrzą i zawsze mają ostre :)

Główny technolog Gerlach S.A. tłumaczy Ci, dlaczego nie należy myć noży w
zmywarce:
http://www.krainaobrusow.pl/porady/dlaczego-nie-nale
zy-myc-nozy-kuchennych-w-zmywarce.html

Ale co on tam wie, Polacy nawet noży nie potrafią przecież wyprodukować,
to lepiej kupić inne, które w zmywarce myć można :)

> Ale ja jeszcze nie zgłupiałem aby noże prać w zmywarce... :-)

Spokojnie, to i tak lepiej niż Ikselka. Ona to dopiero ma głównego
technologa Gerlacha za idiotę i brudasa!
Przynajmniej noże będą Twojej mamie dłużej służyły.

--
Trefniś

255. Data: 2017-05-06 13:53:59

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .05.2017 o 06:45 cef <c...@i...pl> pisze:

> O cechach uzytkowych noża, to materiał decyduje w ok 50%
> Reszta to kwestia obróbki cieplnej.

Obróbka cieplna owszem, ale trzeba mieć na uwadze cały proces obróbki
stali.
Bo są np. noże walcowane, kute, kute wielowarstwowe, pomińmy inne
wynalazki i noże ceramiczne.

XL-zacietrzewionym wrogom noży ząbkowanych do pieczywa polecam szczególnie
ten:

https://www.smakprostoty.pl/shippu-black-63-warstwow
y-damascenski-japonski-noz-do-pieczywa-24-cm

Ząbkowany oczywiście, czyli dla tych, co prawdziwego chleba nie widzieli.
Ze stali damasceńskiej 63-warstwowej :)

> [...]
> ceni czy potrzebuje: czy ostry, czy trwały, czy rdzewieje,
> czy prosta obróbka cieplna, czy materiał dostępny itp

Rozpatrując tylko twardość stali, niektórzy chcą mieć nóż ostry przez
długi czas, inni wolą nóż poddający się łatwemu ostrzeniu.
Noże wielowarstwowe łączą warstwy stali o różnych cechach, w poszukiwaniu
kolejnego ideału :)

A jeśli zaczniemy jeszcze rozpatrywać szczegóły budowy noża, to już można
doprowadzić do wojny.
Jak choćby tradycyjnej, między zwolennikami otwartej i zamkniętej brody :)

--
Trefniś

256. Data: 2017-05-06 16:08:15

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> Obróbka cieplna owszem, ale trzeba mieć na uwadze cały proces obróbki
> stali.
> Bo są np. noże walcowane, kute, kute wielowarstwowe, pomińmy inne
> wynalazki i noże ceramiczne.

No ale twardość stali będzie chyba decydować o szybkości tępienia się.
Jeśli mama i tak nie ostrzy sama tylko zanosi do ostrzenia to chyba nic
poniżej twardości tego "german steel" czyli X50CrMoV15 nie warto brać.
Z tej samej stali są chyba Victorinoxy, i lepsze Gerlachy z tego co czytam.
Popularna stal w naszym rejonie geograficznym, skoro i ta "beczkowa"
Alpha Stefana jest z tej samej stali...

> [...]
y-damascenski-japonski-noz-do-pieczywa-24-cm

> Ząbkowany oczywiście, czyli dla tych, co prawdziwego chleba nie widzieli.

To nóż dla ludzi co mają jakiś nożowy fetysz :-)

> [...]
> doprowadzić do wojny.
> Jak choćby tradycyjnej, między zwolennikami otwartej i zamkniętej brody :)

Nie chcemy wojny.
Chcemy dobrać rozsądne noże do codziennego używania w kuchni.
Takie które nie tępią się po kilku użyciach i nieźle trzymają się dłoni
i do tego wyglądają przyzwoicie aby się mamie spodobały :-)
Na razie używa staroci z czasów jak byliśmy mali, i noże są tak
zjechane od kilku dekad ostrzenia że szkoda gadać :-))
Pomyślałem więc, że fajnie byłoby mamę zaskoczyć takim prezentem.
Dzięki Wam za pomoc przy wyborze. Myślę, że coś razem wybierzemy.

257. Data: 2017-05-06 16:23:03

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> Wręcz przeciwnie - "jeśli nadal masz ochotę na impertynencje, zamilcz".
> To ciągle obowiązuje, każdy dostaje tyle szacunku, ile go ma dla innych.

Ale to Twoje zachowanie w tym wątku, nie moje, było naganne.
To Ty masz za co przepraszać nie ja. Przemyśl to sobie!
Najlepiej po cichu, i nie wracajmy już do tego.

> :O
> Pewnie chodzi o Grundig? Jaką tu można zobaczyć analogię do Gerlach?
> Że nazwa zaczyna się od G?

Taką, że firma zmienia właściciela parę razy w ciągu swej historii
i przechodząc z rąk do rąk wykorzystuje dobrą nazwę, znak i markę
z reputacją do swych nowych produkcji, niekoniecznie robionych
z tą samą troską o jakość czy funkcjonalność za którą dostali nagrodę
od cara. Car noży Deco Wood nie widział na oczy, ale carską koronę
mają na nich wydrukowaną :-)))

> [...]
> zestawy, innych producentów, można posądzać o wykorzystanie efektu
> sprzedaży wiązanej. Tego efektu Ci nie będę tłumaczył, bo znów coś

Przeczytaj uważnie co sam napisałeś :-)
Nie napisałeś że ten zestaw składa się z porządnych noży! Gdzie?? :-))
Może tak sobie pomyślałeś przy pisaniu, ale napisałeś coś innego...

Napisałeś że tu (w tym zestawie) przynajmniej *jeden* z ważniejszych noży
jest CHYBA całkiem porządny. Stąd moje pytanie o resztę noży, najwyraźniej
niezbyt porządnych jak ten JEDEN, czym byś ich zastąpił.
Chyba logiczne pytanie w kontekście tego co napisałeś.

Ale skoro chciałeś napisać że ten zestaw jest w porządku to ok, wycofuję
pytanie :-)

> Znów zaczynasz "pszemolenie". Niestety, tracisz mój czas.

Próbowałem żartować.
Poczucie ha ha u Ciebie dziś marne... skoro nawet odniesienia do kocich łap
nie zatrybiłeś.

258. Data: 2017-05-06 17:04:47

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .05.2017 o 16:23 Pszemol <P...@p...com> pisze:

(...)
Jeśli miałbym do wątku coś dodać, to rzeczywiście byłoby to niezbyt miłe
dla ciebie.
Bo jednak chcesz wyłącznie tracić mój czas, zatem zostawiam cię dla
Ikselki i adoratorów.

--
Trefniś

259. Data: 2017-05-06 17:14:29

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Akarm" <a...@w...pl> wrote in message

> Odnalazłem zapiski zakupu:
> nóż szefa 6.8003.19
> nóż do chleba 6.8636.21
> santoku ryflowany 6.8526.17
> 6 noży do warzyw (pakowane po dwie sztuki) 6.7833 + 6.7636 + 6.7606
>
> Z dostawą do domu zapłaciłem 221 zł.
>
> Później jeszcze dokupiłem 6 sztuk 6.7833 zdaje się po ok. 7zł, na końcówce
> wyprzedaży. Tego nigdy za wiele, najczęściej używane nożyki.

Patrzę właśnie na te Twoje noże i porównuję je z Gerlachem
(z dwoma Gerlachami: "Deco Wood 991" i "Colonial 979").
Wybrałeś, jak widzę, noże z uchwytem z czarnego plastiku.

Mi bardziej się podobają noże z drewnianym uchwytem.

Wybrałbym chyba bardziej to:
https://www.victorinox.com/us/en/Products/Cutlery/Ch
efs-Knives/Grand-Maitre-Chefs-Knife/p/7.7400.20G

lub wersja z rowkami, chyba się ten typ noża "Santoku" nazywa:
https://www.victorinox.com/us/en/Products/Cutlery/Ch
efs-Knives/Grand-Maitre-Santoku-Knife/p/7.7320.17G

No i do kompletu byłby więc ten:
https://www.victorinox.com/us/en/Products/Cutlery/Ch
efs-Knives/Grand-Maitre-Carving-Knife/p/7.7200.20G

Nie widzę jednak w podobnej serii noża "do chleba"...

Natomiast jest bardzo ciekawy nóż do filetowania łososia:
https://www.victorinox.com/us/en/Products/Cutlery/Ch
efs-Knives/Salmon-Knife/p/5.4120.30

Niestety nie mieszkam w Polsce, więc promocji nie upoluję jak Ty :-)

Wolę chyba zamówić któryś zestaw Gerlacha i wysłać mamie do domu.

Zwłaszcza że noże polskie są z tego samego rodzaju stali co te Twoje
szwajcarskie Victorinoxy i do tego są praktycznie za grosze, popatrz na te
ceny:
http://agdwarszawa.pl/p/1592/1467/noze-gerlach-979-c
olonial-zestaw-nozy-blok-wysylka-g-r-a-t-i-s--noze.h
tml
http://agdwarszawa.pl/p/1592/1471/noze-gerlach-991-d
eco-wood-zestaw-nozy-blok-wysylka-g-r-a-t-i-s--noze.
html

Pozostaje się zdecydować który zestaw Gerlacha wybrać...

Poza różnicą w wyglądzie, stal w obu zestawach jest ta sama
(X50CrMoV15) i różnią się tylko typem noża szefa kuchni.
Zestaw Deco Wood ma nóż gładki, zestaw Colonial ma rowkowany.

Nigdy nie miałem noża z tymi rowkami, ryflowanego Santoku.
Sprawdza się to w praktyce? Np do krojenia bloku żółtego sera?

Posolę sobie :-D
Szkodliwe pralki
Jaki termos obiadowy?
Co zrobić poświątecznie?