podwyższona bilirubina...

1. Data: 2004-09-18 09:31:41

Temat: podwyższona bilirubina...
Od: "karola " <s...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ostatnie badania wykazały, że mam podwyższoną bilirubinę całkowitą (2,64 gdy
norma to 0,2-1,1), natomiast bilirubina bezpośredia jest w normie.
Jakie moga byc tego przyczyny, czy można mówić w tej sytuacji o zespole
Gilberta? Pozostałe enzymy wątrobowe są w normie.
Jaki wpływ na poziom bilirubiny mają tabletki antykoncepcyjne? (przyjmuje je
od dwóch lat).Czy podwyższony poziom bilirubiny jest wskazaniem do
odstawienia pigułek?

2. Data: 2004-09-18 10:09:30

Temat: Re: podwyższona bilirubina...
Od: "Piotr" <e...@w...tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bilirubina - skąd się bierze?

To barwnik powstający przez rozkład "starej, zużytej" hemoglobiny z krwi.
Powstaje jako bilirubina niesprzężona (=pośrednia). Następnie jest
transportowana z krwią do wątroby. Tam następuje sprzęganie, powstaje bil.
sprzężona (=bezpośrednia).

w uproszczeniu: Bil. całkowita = bil. pośrednia + bil. bezpośrednia

Odnośnie zespołu Gilberta:

Należy od do grupy chorób będących wynikiem defektu enzymatycznego
(transferazy glukuronozylowej). Enzym ten odpowiada za sprzęganie bilirubiny
z kwasem glukuronowym, co pozwala na jej wydalenie z żółcią. Wynika z tego,
że w zespole tym poziom bilirubiny bezpośredniej (=sprzężonej) musi być
niski. To wyklucza możliwość, że chorujesz na zesp. Gilberta (masz
bilirubinę bezpośrednią w normie).

Do grupy tej należą trzy zespoły: Gilberta, Criglera Najjara 1 i
Cliglera-Najjara 2. Różnią się m.in wielkością niedoboru w/w enzymu. Zespół
Gilberta jest najłagodniejszą formą.

W twoim przypadku najbardziej prawdopodobną przyczyną jest hemoliza. Badanie
krwi z określeniem retikulocytów i RDW powinno wyjaśnić sprawę. Odnośnie
przyczyn hemolizy - to już zupełnie inna bajka - zapytaj lekarza.

Pozdrawiam
Piotr

3. Data: 2004-09-18 10:42:21

Od: Posesjusz <p...@w...pl_spam_> szukaj wiadomości tego autora

Witaj Piotr,

Dnia 18 września 2004 (12:09:30)
Na temat "podwyższona bilirubina..."
begin message:

> Gilberta jest najłagodniejsz? form?.

Majac zespol gilberta nalezy prowadzic jakis oszczedniejszy tryb zycia ?
Jakas specjalna diete ? Czy zespol ten ogranicza w jakis sposob wydajnosc
fizyczna czy umyslowa czlowieka ? Np. organizm szybciej sie męczy. Jak to
jest ?

Posesjusz
ICQ: 3385742

4. Data: 2004-09-18 11:37:11

Od: "Piotr" <e...@w...tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

Są dwie postaci zespołu Gilberta. Z towarzyszącą hemolizą i bez niej. W
pierwszym przypadku teoretycznie jest możliwe obniżenie tolerancji wysiłku
fizycznego, ale zwykle nie ma to klinicznego znaczenia. Co do diety, należy
unikać głodówek, gdyż nasilają hiperbilirubinemię (= zwiększają poziom
bilirubiny we krwi). Choroba nie ma żadnego wpływu na rozwój intelektualny
(w przeciwieństwie do dwóch pozostałych zespołów z tej grupy). Owszem,
należy generalnie "nieco bardziej dbać o wątrobę", ale nie jest to zalecenie
lekarskie, tylko "na chłopski rozum".

Pozdrawiam
Piotr

5. Data: 2004-09-18 12:03:50

Od: Posesjusz <p...@w...pl_spam_> szukaj wiadomości tego autora

Witaj Piotr,

> [...]
begin message:

> Należy od do grupy chorób będ?cych wynikiem defektu enzymatycznego
> (transferazy glukuronozylowej). Enzym ten odpowiada za sprzęganie bilirubiny
> z kwasem glukuronowym, co pozwala na jej wydalenie z żółci?. Wynika z tego,
> że w zespole tym poziom bilirubiny bezpo?redniej (=sprzężonej) musi być
> niski. To wyklucza możliwo?ć, że chorujesz na zesp. Gilberta (masz
> bilirubinę bezpo?redni? w normie).

> Do grupy tej należ? trzy zespoły: Gilberta, Criglera Najjara 1 i
> Cliglera-Najjara 2. Różni? się m.in wielko?ci? niedoboru w/w enzymu. Zespół

Jeszcze jedno pytanie, by wykryc zespol Gilberta jakie nalezy zrobic badania
? Na co krew przebadac ? Nie tylko wiec na bilirubine ale rowniez na ten
enzym ?

Jakie tez badania bym musial zrobic by wykluczyc Criglera Najjara 1 i 2 ?
Oraz by rozpoznac zespol Gilberta z towarzyszącą hemolizą i bez niej ?

Posesjusz
ICQ: 3385742

6. Data: 2004-09-18 13:51:43

Od: "Piotr" <e...@w...tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oczywiście są techniczne możliwości badania aktywności każdego enzymu, ale w
praktyce klinicznej zwykle się tego nie robi. Rozpoznanie zespołu Gilberta
stawia się na zasadzie wykluczenia innych przyczyn i na podstawie
charakterystycznej kombinacji wyników badań laboratoryjnych (m.in. test
obciążenia fenobarbitalem, badanie stężenia monoglukuronianu bilirubiny).
Zespoły te są rzadkie i nie ma sensu szukać ich u każdego chorego z
hiperbilirubinemią.

Żebyś to dobrze zrozumiał: Przychodzi pacjent, stwierdzasz u niego
hiperbilirubinemię. Twoim zadaniem jest znalezienie przyczyny. Opisywane
zespoły są na ostatnich miejscach na liście rzeczy o których myślisz. Jak
już niczego innego nie znajdziesz, dopiero wtedy diagnozujesz w ich
kierunku.

Rozpoznanie zespołów Cliglera-Najjara także jest możliwe na tej samej
zasadzie. Ponadto zespoły te dziedziczą się (w przeciwieństwie do Gilberta)
w ściśle określony sposób: recesywny dla typu 1 i dominujący dla typu 2.

Typowe poziomy bilirubiny w surowicy krwi:

Gilbert: 1-6 mg%
CN 1: 6-20 mg%
CN 2: 20-45mg%

Pozdrawiam
Piotr

7. Data: 2004-09-18 14:15:52

Od: Posesjusz <p...@w...pl_spam_> szukaj wiadomości tego autora

Witaj Piotr,

Dnia 18 września 2004 (15:51:43)
> [...]

> zespoły są na ostatnich miejscach na liście rzeczy o których myślisz. Jak
> już niczego innego nie znajdziesz, dopiero wtedy diagnozujesz w ich

u mnie przez pol roku szukano zoltaczek i dluugo lezalem w szpitalu :) ale
to juz dlugi czas temu, w koncu prywatnie zaczalem sie leczyc za swoje
pieniazki i tak znalazla sie madra pani doktor ktora stwierdziala ze nie
potrzebnie mnie tyle trzymali bo to zespol gilberta :)

Posesjusz
ICQ: 3385742

8. Data: 2004-09-18 14:20:56

Od: "Piotr" <e...@w...tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przypuszczam, że postępowali z Tobą prawidłowo. Tak już jest, że chorzy na
rzadkie choroby mają gorzej. A zgodnie ze sztuką lekarską najpierw należy
myśleć o przyczynach zagrażających życiu, następnie o najczęstszych, a na
końcu o rzadkich.

Pozdrawiam
Piotr

9. Data: 2004-09-18 15:43:16

Od: "karola " <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr <e...@w...tlen.pl> napisał(a):

> [...]
> krwi z określeniem retikulocytów i RDW powinno wyjaśnić sprawę. Odnośnie
> przyczyn hemolizy - to już zupełnie inna bajka - zapytaj lekarza.

Chyba jednak nie jest to taki proste, bo badania krwi są w porządku
HCT 39.7, RBC 4.51, HGB 13,7 (całkiem sporo jak na osobę, która praktycznie
nie je mięsa), WBC 7.6, MCV 30.4, MCHC 34.5 MCH 30.4, RDW 13.7 (pozostałe
wartości też są w normie).
Mam lekko żółtawe twardówki. I jak sobie przypominam, kilka lat temu podczas
analizy moczu okazało się, że urobilinogen jest wzmożony...nie wiem, czy
można to jakoś skojarzyć, bo badanie moczu było dawno temu.

A moze to moja dieta może miec wpływ na te wyniki? Odżywiam sie raczej
zdrowo, ale nie jem mięsa i praktycznie nic ciepłego..

10. Data: 2004-09-18 15:55:55

Od: "Piotr" <e...@w...tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pokręciłaś MCV. Poza tym nie ma retikulocytów (to ważne przy podejrzeniu
hemolizy).

A tak na marginesie... czego oczekujesz po tej grupie dyskusyjnej?

Pozdrawiam
Piotr

___zastrzyki domięśniowe
kregoslup