zapiekanaka ziemniaczano - cebulowa / porazka?

1. Data: 2003-03-29 16:58:01

Temat: zapiekanaka ziemniaczano - cebulowa / porazka?
Od: "Goha" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
skusilam sie dzis na wyprobowanie przepisu na ziemniaczano - cebulowa
zapiekanke, podawanego na grupie jakis czas temu. No i niestety nie jestem
zadowolona z wynikow :o(
Przepis brzmial:
<<Warstwami układasz pokroje ziemniaki (surowe), cebule i starty ser,
przedostatnia wartswa jest kwasna gesta smietana z rosołem w proszku ( na
200 gram smietany 2 łyzeczki rosołu), tak dosyc sporo tej smietany, bo to
jest najlepsze z całej zapiekanki, na to duzo startego sera i do piekarnika.
180 stopni.
Czas - 40 do 60 minut - generalnei do momentu az ser bedzie rumiany :) >>

ziemniaki pokroilam w raczej cienkie plasterki ( jakies 3-4 mm grubosci).
Mam niezbyt duze naczynie zaroodporne (poj 2 l) . ulozylam 3 warstwy
ziemniakow i odpowiednio duzo warstw miedzy nimi ;o) uzylam kwasnej
smietany szczecineckiej firmy Emilk (bo taka byla w sklepie) - jedno
opakowanie 180ml.
Zapiekalam toto przez jakies 65 minut, najpierw przez 40 pod przykryciem,
zeby mi sie od razu ser nie przypiekl, a potem bez pokrywki.
Efekt: ziemniaki byly twardawe i tylko niektore nadawaly sie do zjedzenia;
pojawilo sie sporo plynu/soku(?);
smietana byla w formie malych grudek. bez zastrzezen do zjedzenia nadawal
sie tylko ser z wierzchu :o(
generalnie nie bardzo :o(
co zrobilam nie tak?
no bo chyba nie o taki efekt chodzilo...
pozdrawiam smetnie ;o)))
Myszka

1. Data: 2003-03-29 18:57:21

Temat: Odp: zapiekanaka ziemniaczano - cebulowa / porazka?
Od: "Agata Solon" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Goha <g...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:b64ju5$svk$...@n...news.tpi.pl...
> Witam
> skusilam sie dzis na wyprobowanie przepisu na ziemniaczano - cebulowa
> zapiekanke, podawanego na grupie jakis czas temu. No i niestety nie jestem
> zadowolona z wynikow :o(

<ciach>

Generalnie to ten przepis jest, jakby tu powiedziec nie urazajac autora(ki),
taki sobie. Z tego nic rewelacyjnego wyjsc nie moglo. Jezeli w przepisie
jedynym dodatkiem smakowym jest kostka rosolowa itp, to efekt nie moze byc
specjalny. Jezeli chcesz dobra zapiekanke z ziemniakami i z cebula, to
ziemniaki najpierw podgotuj na pol-twardo, cebule udus na oliwie i uzy
jeszcze np. plastrow boczku do wylozenia naczynia. Bardzo dobrze tez calosci
robi posypywanie warstw swiezo zmielonym pieprzem. Smietane mozna sobie
darowac, zamiast rosolu z koncentratu posolic zwykla sola i polac filizanka
rosolu domowego. Do zapiekanki ziemniaczanej pasuja jeszcze pokrojone w
plasterki jajka na twardo. W wersji troche srodziemnomorskiej mozna dorzucic
warstwe pomidorow uduszonych na oliwie (moga byc puszkowe w zalewie) z
czosnkiem, oregano i bazylia.

Agata Solon, naturalna

1. Data: 2003-03-29 20:04:41

Temat: Re: zapiekanaka ziemniaczano - cebulowa / porazka?
Od: Oleńka <o...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
piekarnika.
> 180 stopni.
> Czas - 40 do 60 minut - generalnei do momentu az ser bedzie rumiany :)

Ja znam to w świetnej wersji skandynawskiej ("Przysmak Jansona") ze
śledziami - ziemniaki kroimy nożem do sera w cienkie plastry, przekładamy
warstwami śledzia, cebuli, przyprawiamy pieprzem zgniecionym w moździerzu.
Wszystko zalewamy mlekiem (nie robią się grudki).
Na wierzch daje się żółty ser (albo polewa gęstą śmietaną), po upieczeniu
można posypać natką.
W wersji urozmiaconej może znaleźć się też czerwona papryka krojona w
plastry.
Wpadki nie sa przewidziane, bo ziemniaki są cienkie i zawsze sie
"dopiekają", mleko po prostu wsiąka, a rybny aromat nadaje całości miły
charakter dania dla morskich wilków ;-)
O.

1. Data: 2003-03-29 20:07:21

Od: "Gruby" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Oleńka" <o...@b...wroc.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> "dopiekają", mleko po prostu wsiąka, a rybny aromat nadaje całości
> miły charakter dania dla morskich wilków ;-)

Brzmi zachecająco...ale ajne kłestszyn: jaki śledź ? solony, marynata, ???

--
Pozdrowienia
Chciałbym, żeby mi się tak chciało,

1. Data: 2003-03-29 20:35:06

Od: Oleńka <o...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Brzmi zachecająco...ale ajne kłestszyn: jaki śledź ? solony, marynata, ???

Solony. Ziemniaki oczywiście surowe.
Przepis napisałam "z głowy", a w jakiejś ksiązce o kuchni skandynawskiej
pewnie będzie wersja "kanoniczna". .
O.

1. Data: 2003-03-29 21:15:22

Od: "Gruby" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Solony. Ziemniaki oczywiście surowe.
> Przepis napisałam "z głowy", a w jakiejś ksiązce o kuchni
> skandynawskiej pewnie będzie wersja "kanoniczna". .
> O.

Dzieki, wypróbujemy, opiszemy...:-))

1. Data: 2003-03-30 19:15:04

Od: "elffaran" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Agata Solon" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

> jedynym dodatkiem smakowym jest kostka rosolowa itp, to efekt nie moze byc

Hmm, nie zgodze sie :). Zrobilam to wogole bez smietany i kostki rosolowej -
po dwie warstwy ziemniakow (surowych!),cebuli(surowej!), sera. Piekło się
mniej-więcej godzinę w prodizu, w odkrytym naczyniu. Zarowno ziemniaki jak i
cebula wyszly mieciutkie. Ogolnie zapiekanka calkiem, calkiem, tzn calosc
znalazla sie w moim zoladku a nie koszu na smieci. Z tymze fakt - do cebuli
i sera dosypalam swoich ulubionych przypraw (cebula z kminkiem, mysle, ze
pieprz tez by nie zaszkodzil, a ser z papryką i oregano). Naprawde
fenomenalnie proste, dosc szybkie i smaczne.

--
elffaran
***w sieci nikt nie uslyszy krzyku***

1. Data: 2003-03-30 19:18:18

Od: "Lia" <L...@u...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

" Goha " wrote:

> [...]
> pokrywki. Efekt: ziemniaki byly twardawe i tylko niektore nadawaly
> sie do zjedzenia; pojawilo sie sporo plynu/soku(?);

To przykrycie potawy to n aTwoje ryzyzko, bo ten ser i tak sie nie przypieka
dosc długo - rumienców nabiera przez ostatnie 7 - 10 minut.
Ty to dusiłas, no i wydusiłas sok - bleeeee

> smietana byla w formie malych grudek. bez zastrzezen do zjedzenia
> nadawal sie tylko ser z wierzchu :o(

Zgrudkowac tez mi sie nie grudkuje.

> no bo chyba nie o taki efekt chodzilo...
> pozdrawiam smetnie ;o)))

Przykro mi,
ale to naprawde wychodzi, czego potwierdzeniem jest kilka osob, ktore
skorzystały z przepisu i potwierdziły.

--
Lia GG 1516512 ICQ 166035154
howuser&userid=3338656

1. Data: 2003-03-30 19:19:21

Od: "Lia" <L...@u...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

" Agata Solon " wrote:

> [...]
> autora(ki), taki sobie. Z tego nic rewelacyjnego wyjsc nie moglo.
> Jezeli w przepisie jedynym dodatkiem smakowym jest kostka rosolowa

Bez urazy, ale ten rosół w proszku naprawde nadaje fajny smak smietanie, i w
konsekwencji całej potrawie, no ale o gustach sie nie dyskutuje....

1. Data: 2003-03-31 10:25:28

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Goha wrote:

> (...)
> no bo chyba nie o taki efekt chodzilo...
> pozdrawiam smetnie ;o)))

Kwas raczej przeciwdziała ugotowaniu/upieczeniu ziemniaków.
Nie używam śmietany, ale nawet gdybym używała, to dolewałabym
ja dopiero do miękkich już ziemniaków .

Krycha

Pekińska kapusta
lubczyk