Bigos

1. Data: 2001-09-18 20:10:44

Temat: Bigos
Od: "kris" <k...@t...net> szukaj wiadomości tego autora

Bede robil bigos poraz pierwszy w zyciu
Poprostu nigdy nie gotowalem tej strawy bo wydawalo mi sie ze to jest zmudne
i dlugo trwa
ale chce sprubowac czy mi cos z tego wyjdzie
Prosilbym o jakies przepisy na te potrawe i skladniki

Pozdrowienia Kris

1. Data: 2001-09-18 20:28:49

Temat: Re: Bigos
Od: "MechaGodzilla" <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "kris" <k...@t...net> napisał w wiadomości
> Bede robil ...
> Prosilbym o jakies przepisy na te potrawe i skladniki
>
> Pozdrowienia Kris

Pozwolę przytoczyć tutaj post Władysława, myśle że wyczerpujacy
z 13.08.2000

pozdrawiam
Mechcia

Bigos staropolski (bardzo dlugie)

Zniesmaczony dzisiejszym programem Maklowicza, ktory udawal, ze cos wie
o kuchni staropolskiej, postanowiwlem napisac Wam w koncu, co wiem, na
dzisiaj, o staropolskim bigosie.
Zacznijmy od litewskiego przepisu na bigos mysliwski z ksiazki Szyttlera
"Kuchnia mysliwska", Wilno 1845. Dla latwiejszej lektury, przepis
przeredagowalem, bo chociaz jezyk oryginalu jest uroczy, to rozwlekly i
trudny w lekturze:

Posiekane kwasne jablka, posiekana cebule i nieco drobnych rodzynek
smazymy na masle, gdy miekkie obsypujemy maka, mieszajac zalewamy kwasna
smietana, dodajemy szklanke wina, troche dobrego octu i troche cukru.
Gotujemy dodajac suchego bulionu [chodzi tu o taki koncentrat miesny,
jaki przygotowywalo sie kiedys w duzych gospodarstwach, W.L.], a jesli
zbyt zgestnieje, to dolewamy zwyklego bulionu.
Pieczen z sarny lub zajaca kroimy w kostke dodajemy do bigosu. Solimy i
pieprzymy, dodajemy kilka surowych zoltek rozbitych z dodatkiem wody lub
bulionu, mieszamy.
Bigos wyklada sie na polmiski, wyrownuje po wierzchu, garniruje
korniszonami, oliwkami, szyjkami rakowymi, marynowanymi borowikami,
zapieka przez kwadrans w goracym piecu.

I drugi przepis, z wg. Cwierczakiewiczowej, a wiec warszawski, z ok.
polowy XIX w.:
Utrzec czerstwego razowego chleba i zasmazyc go na masle, rozprowadzic
gotowanym bulionem do gestosci zupy. Pieczen cieleca lub wolowa
pokrajac w kostke, zagotowac w bulionie z chlebem, dodac kilka kwasnych
jablek, obranych i pokrajanych w cwiartki albo ugotowanych suszonych
sliwek bez pestek, razem z plynem w ktorym sie gotowaly, dodac lyzeczke
cukru i dobrego winnego octu do smaku.

Jak wam sie podoba? Czy zauwazyliscie, czego brak w obu przepisach?
Kapusty!

Zarowno Szyttlera jak Cwierczakiewicz podaja tez przepisy na bigos z
kapusta. Szyttler podaje go na marginesie,jako dodatek do zrazow, kaze
go robic z czerwonej kapusty, kwasnej lub surowej, ukladajac w garnku,
na zmiane warstwy kapusty, jablek, sloniny i smazonej, posypanej
pieprzem cebuli. Po napelnieniu garnka kaze szystko zalac suchym
bulionem rozpuszczonym w porterze lub, w ostatecznosci, w zwyklym piwie,
a przykrywszy slonina zapiec przez dwie godziny.
Natomiast Cwierczakiewiczowa nazywa bigos z kapusty z miesem bigosem
litewskim, przyczym podstawowy jego wariant to bigos ze swiezej kapusty,
a jego odmiana to bigos z kapusty kwasnej. Przyrzadza sie je takze
metoda wartwowa z dodatkiem jablek. (cytat: Bigos taki podaje sie na
sniadanie albo na obiad przed rosolem)
Natomiast w ksiazkach z przelomu XIX i XX wieku np. u Norkowskiej i
Monatowej, bigos zgodny jest juz z naszymi wyobrazeniami, z kwasnej
kapusty z rozmaitym miesem, bigos z kapusty swiezej to tylko wariant.

Co o tym sadze? Brak mi czasu, aby teraz sprawe doglebnie
przestudiowac, ale wydaje mi sie, ze pierwotnie bylo znane wiele odmian
bigosu. Nazywano tak potrawe z resztek pieczonego miesa, duszonego z
dodatkiem jablek lub kapusty, o slodko-kwasnym, ulubionym w
staropolskiej kuchni, smaku. Na nasze natomiast wyobrazenie
o bigosie wplynal ok. polowy XIX w. Pan Tadeusz i zawarty w nim
sugestywny opis bigosu litewskiego.
Jeszcze sprawa nazwy bigosu. Wg. wiekszosci zrodel jest to nazwa
pochodzenia niemieckiego, od "beiguss", czyli sosu, ktorym polewano
potrawy. Ja natomiast mam hipoteze, ze pochodzi to od lacinskiego
"bicoctus" -- powtornie gotowany, gdyz byl robiony z wczesniej z
upieczonego miesa i mogl byc wielokrotnie odgrzewany.

Wladyslaw

--
Wladyslaw Los

1. Data: 2001-09-18 23:08:34

Od: sadyl <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

kris wrote:

> Bede robil bigos poraz pierwszy w zyciu
> Poprostu nigdy nie gotowalem tej strawy bo wydawalo mi sie ze to jest zmudne
> i dlugo trwa
> ale chce sprubowac czy mi cos z tego wyjdzie

Sprubuj :)
Aby zrobić bigos wystarczu odrobina wyobrazni
Poza tym - faktycznie jest to zmudne i praco- i czsochłonne
Jesłli brak Ci tego - wyjdzie CI "bigos" jak w "Warsie"

sadyul

1. Data: 2001-09-19 05:55:53

Od: "Kamas" <m...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Bede robil bigos poraz pierwszy w zyciu
> Poprostu nigdy nie gotowalem tej strawy bo wydawalo mi sie ze to jest

No cóż...jeśli bigos ma być smaczny, to musi długo trwać.U mnie w domu robi
się go tak:
Kapustę pół na pół kwaśną i słodką. Mięso różne i wędliny; ma być tego tyle
co kapusty słodkiej i kiszonej razem. Sporo smalcu. ( stare polskie
przysłowie mówi że, " kapusta wtedy dobra, kiedy tłusta" ), garść suszonych
śliwek i trochę suszonych grzybów, przyprawy. ( sól, pieprz, kminek,
majeranek ). Dusić tak długo, aż bigos zbrązowieje, trwa to kilka godzin,
można to robić na raty. Aha.. kapustę kiszoną odcisnąć i wypłukać, aby bigos
nie był zbyt kwaśny, zawsze można w czasie duszenia tego odciśniętego kwasu
w razie potrzeby dolać. pod koniec duszenia często mieszać, bo ma skłonność
do przypalania się.
Smacznego.

--
pozdrawiam :-))
Sławomir Jan Marusiński

1. Data: 2001-09-19 07:28:46

Od: "MechaGodzilla" <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kamas" <m...@k...net.pl> napisał w wiadomości
> No cóż...jeśli bigos ma być smaczny, to musi długo trwać.U mnie w domu
> [...]

ja proponuje, wzorem mojego taty, piec bigos przynajmniej dwa dni w
piekarniku a na koniec dodac szklanice czerwonego-wytrawnego wina.
Mechcia

1. Data: 2001-09-19 07:50:09

Od: "Wkn" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik kris <k...@t...net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9o8abc$5v6$...@G...Gubernat.NET...
> [...]
> i dlugo trwa
> ale chce sprubowac czy mi cos z tego wyjdzie
> Prosilbym o jakies przepisy na te potrawe i skladniki

Przepisów na bigos jest zatrzęsienie. Przypuszczam, że każdy wyniósł z domu
inny. Zależy tez z jakiej częsci polski rodzinka pochodzi.
Dobry jest bigos poświąteczny, chudy raczej, bo robiony z pozostałości
pieczeni przeróżnych, z winem i jałowcem.
Bardzo mi smakuje bigos robiony z pół na pół kapusty świeżej i kiszonej
+suszone grzybki +z przypraw tylko sól i pieprz+boczek, kiełbaska, coś
podwędzanego, co się tam lubi+niedużo wody i zapieka się toto w brytwannie
metalowej w piekarniku przez trzy, cztery dni. Wychodzi pycha.
No i jeszcze można zrobić coś, za co mi zaraz pewnie pourywają głowę na
liście co poniektórzy, czyli dodać parę łyżek przecieru pomidorowego
(uciekam za słup do Krysi)

Pozdrawiam
Wkn

1. Data: 2001-09-25 21:20:17

Od: "Mrowka" <m...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja gotuje kapuche kiszona na kostce wolowej,dorzucam jedna kostke Knorra
wolowa lub z kuraka,jaka akurat mam.Potem wrzucam listek laurowy,pare
ziarenek pieprzu,ziela angielskiego.Nastepnie cebulke pokrojona w kosteczke.
Smaze na patelni miesko wolowe i wieprzowe pokrojone w kostke posypuje
majerankiem i jak sie podsmazy wrzucam do kapuchy.Nastepnie namoczone
wczesniej grzyby suszone i sliwki suszone kroje w plaserki i wrzucam do
gara.Do tego kielbaske pokrojona w kosteczke.Gotuje,gotuje,gotuje,dodaje
pieprz czarny mielony,cukier,sol,magge,i koncentrat pomidowowy i gotowe.
Pzodrawiam.Magda

kris napisał(a) w wiadomości: <9o8abc$5v6$1@Gambit.Gubernat.NET>...

1. Data: 2001-09-29 08:41:49

Od: "mysza" <p...@f...hoga.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Wkn" <w...@w...pl> wrote in message news:9o9im1$or$1@news.tpi.pl...

> [...]
> No i jeszcze można zrobić coś, za co mi zaraz pewnie pourywają głowę na
> liście co poniektórzy, czyli dodać parę łyżek przecieru pomidorowego

Nie uciekaj za żaden słup!!!! Ja nie wyobrażam sobie bigosu bez przecieru,
który dodaje i smakowitego kolorku, i tej odrobiny niezbędnego smaczku.
Robiła w ten sposób moja mama i babcia, więc i ja w ten sposób działam.
Głowa do góry, a górą.... przecier pomidorowy !!!

mysza

chorizo w sloiku - UDALO SIE !!!!
kurki :)
ile za remont kuchni