Dieta sródziemnomorska - Witam

1. Data: 2001-08-02 06:58:40

Temat: Dieta sródziemnomorska - Witam
Od: "Sebastian Hałucha" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich grupowiczów, od paru dni przeglądam grupę i chyba tu
zostanę.
Jako ze po raz pierwszy to wypada się przedstawić. Mam na imie Sebastian, 24
lata, kawaler (jeszcze tylko miesiąc).

Gotuję od dawna, a więc od momentu kiedy mój żełądek się zozchorował na
studenckiej/stołówkowej kuchni.

Czego nie lubię to jak kobiety mówią że gotowanie jest męczace i spędzają
cały dzień przy garach. Ja w kuchni spędzam maksymalnie pół godziny, na
przygotowaniu potrawy. Lubię ryż (bo nie trzeba go obierać jak ziemniaki),
potrawki z kurczaka, zupy przecierowe, sałatkę szopską.

Słyszałem bardzo dużo o kuchni śródziemnomorskiej - że ponoć zdrowa i się po
niej nie tyje, a ludzie tak się odżywiający dożywają sędziwego wieku. Nie
znalazłem natomiast człowieka który by wyjaśnił czym ona właściwie jest i co
jest dla niej typowe - oprócz wina :-).

Może jest jakaś godna polecenia książka kucharska, strona www, na temat
kuchni śródziemnommorskiej?

_________________________

S...@p...fm
http://www.dvt.pl
ICQ: 52655514
_________________________

1. Data: 2001-08-02 08:57:16

Temat: Re: Dieta sródziemnomorska - Witam
Od: "Barbara" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sebastian Hałucha" <s...@p...fm> napisał w
wiadomości news:9katj4$5s7$1@sunsite.icm.edu.pl...
> [...]
> zostanę.
> Jako ze po raz pierwszy to wypada się przedstawić. Mam na imie Sebastian,

Witaj ;-))

Lubię ryż (bo nie trzeba go obierać jak ziemniaki),
> potrawki z kurczaka, zupy przecierowe, sałatkę szopską.

mozna prosić o kilka słow na temat tej sałatki?

> [...]
> znalazłem natomiast człowieka który by wyjaśnił czym ona właściwie jest i

z pewnościa typowe jest mnóstwo oliwy z oliwek, warzyw i owoców.

pozdrawiam
Basia, lat ileś, mężatka(lat 7 ) ;-)))

1. Data: 2001-08-02 10:53:56

Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Sebastian Hałucha" <s...@p...fm> wrote:

> [...]
>jest dla niej typowe - oprócz wina :-).
>
>Może jest jakaś godna polecenia książka kucharska, strona www, na temat

Witaj.

Oni tam jadają bardzo dużo morskich stworzeń ( od ryb przez
kalmary, ostrygi i krewetki). Jedza mało tłustych mięs. Mnostwo
oliwy z oliwek ( na zimno - do chleba, do warzyw), natkę
pietruszki, czosnek. Popijają w umiarze winem. Zagryzają melonami. Na
bazarach handlują bakłażanami, cukiniami, paprykami, kolorowymi
cebulami. I oddychają zapachem morza, lawendy, drzew oliwnych i
cytrusów.

AgataW.

1. Data: 2001-08-02 13:23:57

Od: "Sebastian Hałucha" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Czy twój opis odnosi się do grecji czy do jakiegoś innego konkretnego kraju?
Miałaś okazję zasmakować takiej kuchni, gdzie?

1. Data: 2001-08-02 13:30:23

Od: "Sebastian Hałucha" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> mozna prosić o kilka słow na temat tej sałatki?

Szopska jest przepisem przywiezionych przez znajomych z bółgarii.
surowe obrane ze skórki: ogórki, pomidory pokrojone w kostkę, posiekana
natka pietruszki, oliwa z oliwek, twaróg. Musi troszkę postać abu się
wszystko przeżarło.

Niektórzy zamiast twarogu wrzucają FETĘ - może być. Ponoć nie powinno się
łączyć pomidorów z ogórkami. Ale na lato nie ma lepszej sałatki do obiadu.

> Basia, lat ileś, mężatka(lat 7 ) ;-)))

no to szczęśliwy jubileusz, gratuluję mam nadzieję układnego pożycia z tym
ciężkim gatunkiem, który reprezentuję.

1. Data: 2001-08-02 13:40:48

Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Sebastian Hałucha" <s...@p...fm> wrote:

>Czy twój opis odnosi się do grecji czy do jakiegoś innego konkretnego kraju?
>Miałaś okazję zasmakować takiej kuchni, gdzie?

konkretnie do Chorwacji ale Grecja (pomijając ich Tureckie
przyzwyczajenia mięsne) spełnia powyższą charakterystykę kuchni.
Chorwaci oczywiście też jedzą mięsa ale ja będąc np. 3 tygodnie
jadłam wszystko poza mięsem (polecam Makrelę z grilla, kalmary
prażone albo "na żaru", dobrze zrobiona sałatkę z ośmiornicy i
koniecznie oliwę jedzoną ze świeża bułką i solą ewentualnie z
kroplą cytryny). Po powrocie zanikły rożnorodne problemy ze
zdrowiem( nawet po takim krotkim okresie). Morskie storzenia są
jednym z najzdrowszym wynalazkiem na świecie. Zapach morza wzmaga
apetyt jak diabli na takie rarytasy ( a wszystko świeże) Polecam.

.czy jeszcze coś? Jadę na kolejną kurację wkrotce.

AgataW.

1. Data: 2001-08-02 13:52:21

Od: "Sebastian Hałucha" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Pytałem o grecję bo wybieram się na urlop we wrześniu. Jeszcze nie wiem
gdzie
ale podejrzewam że grecja. Ważne dla mnie są podruże kulinarne. Już nieraz
wydawaliśmy z moją narzeczoną ostatnie pieniądze na fajne jedzenie zamiast
na muzeum :).

Nigdy nie zapomnę kebabów w Wiedniu na tureckim targowisku !

ale od jutra koniec z dobrym jedzeniem - będzie tylko zdrowo. Dzisiaj
zerwałem
już z cukrem do herbaty. I poję sie cały dzień mineralką.

a może i dobre i zdrowe - dlatego szukam śródziemnomorkich przepisów.

seba

1. Data: 2001-08-02 19:38:29

Od: "Ewa" <n...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Sebasiu... uwazaj na ortografie....

Ewcia

(Jedyny Prawdziwy Straznik Czystosci Jezyka
Jedyny Ayatollah Dyplomowany z Filologii Pololskiej i Staroslowianskiej
Ktory Juz Niejednego KUBUSIA Z Kuchni.pl.rec Przeploszyl)

--
Niesz !

Ps. feta kozia...
Ps II. Gdzie Wladyslaw L. ?

1. Data: 2001-08-02 19:41:21

Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> cytrusów.
>
> AgataW.
>dokladnie i jeszcze duzo ziol - przewaznie swiezych - oregano, bazylia,
tymianek, majeranek, lisc laurowy ( to akurat nie ziolo), estragon, czaber.
No i pomodore :-) Spora ilosc warzyw jest najczesciej jadana na surowo lub
poddawana krotkiej obrobce termicznej.
Herbatka

1. Data: 2001-08-03 05:38:19

Temat: Re: Re: Dieta sródziemnomorska - Witam
Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

"Sebastian Ha"ucha" <s...@p...fm> wrote:

> S"ysza"em bardzo dużo o kuchni śródziemnomorskiej - że ponoć zdrowa i się
> po niej nie tyje, a ludzie tak się odżywiający dożywają sędziwego wieku.
> Nie znalaz"em natomiast cz"owieka który by wyjaśni" czym ona w"aściwie
> jest i co jest dla niej typowe - oprócz wina :-).
Nie ma nic takiego jak "kuchnia srodziemnomorska". Wystarczy spojrzec
na mape -- wylacznie na wybrzezu europejskim musialaby ona obejmowac
kuchnie srodziemnomorskiego wybrzeza Hiszpani, Francji, Turcji, krajow
dawnej Jugoslawii, calej Grecji i prawie wszystkich krain Wloch. A
zostaje jeszcze wybrzeze afrykanskie -- Algieria,Maroko, Tunezja.

W jednej z moich lepszych ksiazek o kuchni, wydane w Holandii jest
rozdzial "Wschodnia Europa" i opisana jest tam kuchnia Polski,
Czechoslowacji i Rosji. Mysle ze kuchnia tych krajow ma wiecej
wspolnego, niz kuchnia krajow lezacych nad Morzem Srodziemnym.

Oczywiscie moznaby twierdzic, ze wspolna dla tej kuchni jest pewna grupa
surowcow -- ryby z morza srodziemnego, oliwki i oliwa, wino, wysokiej
jakosci pszenica, niektore warzywa i owoce, ale to jednak troche zbyt
malo by mozna kuchnie tylu krain wspolnie zaszufladkowac.

Czy nie tuczy -- przypomnijmy sobie stereotyp wloskiej gospodyni
domowej. Czemu kuchnia uzywajaca obficie bialej maki i oliwy nie
mialaby tuczyc. Zreszta ostatnio podobno wsrod mlodych Wlochow powstala
tendencja do porzucania kuchni tradycyjnej, ze wzgledu na to, ze jest
tuczaca.
Czy ludzie z krajow srodziemnomorskich zyja dluzej niz inni? Tez
watpliwe. A jezeli nawet to trudno udowodnic, ze jest to wynik sposobu
odzywiania. Dlaczego zreszta kluski i biala bulka mialyby byc zdrowsze
niz kartofle i zytni chleb? A co z goralami z Kaukazu? ;-)

Tak czy inaczej "kuchnia srodziemnomorska" to tylko kolejna moda
rozpowszechniana przez pisma kobiece itp media.

Wladyslaw

Nowa -stara;-)
placek ze sliwkami
pomidorki w sloikach