Dokument 'Ukryte życie naszych genów'

następny post »
From: zażółcony <r...@x...pl>
Newsgroups: pl.sci.biologia,pl.sci.psychologia
Subject: Dokument 'Ukryte życie naszych genów'
Date: Mon, 28 Feb 2011 10:17:07 +0100

http://www.otopr.pl/pr/dokument-ukryte-zycie-naszych
-genow-w-planete,art,17179.html

"Ukryte życie naszych genów" - ostatnio na "Planette" się pojawia - polecam.
Nakreśla
obrazowo rolę epigenetyki w rozwoju (a także w śmierci ...) organizmów.
Wymienia
podstawowe mechanizmy regulacji ekspresji genów (acetylacja, metylacja,
wyciszenie
w centrach telomerowych) i pokazuje 'o co chodzi' na bardzo sygestywnych
symulacjach
komputerowych (swoją drogą: widok wielokrotnie poskręcanej w wielostopniowe
struktury
2m nici DNA - zoom out - to naprawdę robi wrażenie :)

Przy okazji - dokument przypadkiem odpowiedział mi na pytanie, które kiedyś
zadałem
na grupie i odpowiedzi nie dostałem - a brzmiało ono "w którym momencie
dochodzi
do deaktywacji jednego X'a" i czy wszystkie komórki mają wyłączony ten sam
X.
Odpowiedź: dopiero po cześciowym rozwoju embrionalnym komórki zaczynają go
wyłączać
i jest to potem dziedziczone do komórek potomnych.
Oznacza to też (choć pewien nie jestem), że w różnych komórkach, tkankach
ciała
żeńska nacja ma aktywną inną wersję chromosomu X - raz jedną, raz drugą (no
chyba,
że jest mechanizm synchronizujący, ale nic takiego wyłowić mi się nie
udało).

Temat epigenetyki jest niezwykle ciekawy o tyle, że wyraźnie pokazuje, iż
dzięki
mechanizmom epigenetycznym wchodzącym w interakcję ze środowiskiem
organizmy są w stanie dużo elastyczniej na bieżąco się przystosowywać,
nie muszą czekać na 'złotą mutację'. Muszą jedynie trzymać pamięć
przeszłości
i utrzymywać mechanizmy kojarzące parametry/bodźce środowiska z odpowiednimi
mechanizmami aktywacji/deaktywacji genow, które sprawdziły się w podobnych
warunkach w przeszłości.

Oznacza to także, że nawet najlepszy zestaw genów można łatwo ...
zmarnotrawić
- przez niewłaściwą dietę, wystawienie na zanieczyszczenia i toksyny itp -
ponieważ
poprzez mechanizmy epigenetyczne środowisko ma niejako bezpośredni dostęp
do naszych genów już od chwili poczęcia (co najmniej ...). Na każdym kroku
rozwoju
każda komórka podejmuje szereg decyzji dot. tego, które geny mają zostać
aktywowane,
a które dezaktywowane - i tę informację powiela. Całe tkanki i organy
dziedziczą
te wcześniej podjęte decyzje.

Wiedza ta jest rozwijana, ponieważ ma kluczowe znaczenie w medycynie -
epigenetyka
ma ścisłe powiązania z wieloma chorobami (rak, alzhiemer) i procesem
starzenia.