Grill - moja szkola

From: Zbyszek <m...@z...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Grill - moja szkola
Date: Sat, 28 Jun 2003 00:38:23 GMT

Szanowni listowicze...

czytam od dluzszego czasu rozmaite ciekawe propozycje na to, jak na
grillu przyrzadzic kure, karkowke, ryby, jarzyny... Bardzo ciekawe,
obiecujace, nawet na odleglosc pachnace przepisy...

Troszke mnie jednak niepokoi nadmiar dodatkow, ostrych przypraw,
musztard, kwasow, jakimi traktowane sa te wspaniale "dary Boze" zanim
trafia na kratke grilla i zaraz po zdjeciu z ognia...

Czy to wszystko aby konieczne?...

Moja szkola jest taka, zeby sprobowac po raz pierwszy jakis nowy
produkt, n.p. biala kielbase z nowego sklepu, jakas nieznana rybe,
kawalek jagnieciny, itd -- kazdy ten nowy produkt, mozliwie najswiezszy
sprobowac raz bez dodatkow, bez przypraw, tylko z sola i pieprzem,
minimalnie. Chce bowiem wpierw skosztowac, jaki jest zasadniczy,
oryginalny smak tej nowosci. Zastanawiam sie, jak jej smak zmienia sie
na grillu - pozytywnie lub negatywnie.

Jesli ten najglebszy smak danego kawalka miesa, ryby, kielbasy, jarzyny
itd wydaje mi sie atrakcyjny -- nastepnym krokiem bedzie analiza, w jaki
sposob mozemy go dopelnic albo uwypuklic. I wtedy zdecydujemy, czy n.p.
grillowanego lososia - juz na talerzu - warto polac koperkowym sosem, a
piers kurza przed grillowaniem nadziac czyms wilgotnym i kwaskowatym.

Nie chce byc niewolnikiem ksiazek kucharskich, ani tez tradycji, ktore
nakazuja sypac duzo przypraw na przyklad na cos tak ze swej natury
aromatycznego jak pieczona biala kielbasa.

Jasne, gdy chodzi o surowce z super-marketu, niezbyt swieze itd -- to
nie ma wyjscia, trzeba te usterke zagluszyc przyprawami. Ale jesli mi
sie trafi swieza ryba, swiezy stek, czy prawdziwa wiejska biala kielbasa
- to z przyprawami, sosami itd -- staram sie byc powsciagliwy.

Grill to przygoda kulinarna, ba, sztuka -- grillowanie jest czyms
odkrywczym - jesli podzielacie ten poglad, dajcie znac, napiszcie o
swoich odkryciach, wynalazkach, patentach.

Zbyszek