Jak upitrasić chleb żytni ?

31. Data: 2015-09-09 17:28:13

Temat: Re: Jak upitrasić chleb żytni ?
Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A taki zakwas, który już stoi w lodówce ze 2 miesiące, i na górze
> oddzieliła się taka szara ciecz - to jeszcze nadaje się do użycia, czy
> lepiej wyrzucić? Część mączna na dole w kolorze jasnym.

Próbować zawsze trzeba.

32. Data: 2015-09-09 23:04:17

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 9 Sep 2015 15:07:13 +0200, stefan napisał(a):

> O nie, moja droga, to wersja skrócona. wersja pełna:
> "Do pieszczot, kwiatów i chleba dobrą rękę mieć potrzeba"
> :)

A żebyś wiedział :-))

33. Data: 2015-09-10 07:59:18

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-09-08 o 18:57, s...@g...com pisze:
> Bliska mi osoba ma zdiagnozowaną boreljozę. Leczenie polega na strzelaniu
antybiotykami z GRUBEJ artylerii. I to na dodatek nie przez tydzień/dwa.
> No i tutaj jest niezbędna odpowiednia dieta, coby nie doprowadzić do grzybicy
układu pokarmowego. Duuużo na ten temat można gadać, ale wróćmy do tematu wątka..

> Nigdy tego nie robiłem, w kuchni daję se radę, więc proszę o wskazówki.
> Chlebuś ma być na mące żytniej, bez drożdży, na naturalnym zakwasie.
>
> Bardzo proszę o instrukcje KROK PO KROKU, zaczynając od owego "zakwasu
naturalnego". Drożdże i dodatki mąki pszennej nie wchodzą w rachubę.

> Z "góry" dzięki za wszelakie instrukcje !!

Borelioza, nie taki diabeł straszny, nie wymaga specjalnej diety.
Podczas antybiotykoterapii trzeba tylko uzupełniać tzw. dobre bakterie.
A co do chleba, słuchaj Qry.
--
B.

34. Data: 2015-09-11 00:32:51

Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pisze:
> [...]
ps.com...

> [...]
> i to z wielkim uporem, jak panowie tu pokazują.
> Wspólną cechą OBU fermentacji jest produkt uboczny - dwutlenek węgla. To on
> jest spulchniaczem w obu przypadkach.
>

> Rozróżnijcie wreszcie ZAKWAS i ZACZYN:
> ZAKWAS to matecznik węglowodanowy fermentacji mlekowej (czyli do kwasu
> mlekowego i dwutlenku węgla => kwaśny chleb), a matecznikiem fermentacji
> drożdżowej (czyli do alkoholu i dwutlenku węgla => brak kwaśnego smaku)
> jest ZACZYN.
> Tu i tu otrzymujemy dwutlenek węgla - o który chodzi w spulchnianiu.

Ikselko!

Zakwas piekarski jest tak naprawdę mieszaniną bakterii mlekowych i
drożdży. A proporcje zależą od ilości soli i temperatury - jeśli soli
mało a temperatura wysoka, będzie przewaga drożdży, jak mocniej posolić
i fermentować w chłodzie - wygrają bakterie mlekowe (i kwasem mlekowym
załatwią drożdże).

A zakwas na drożdżach też może skończyć się smakiem kwaśnym - jak
drożdże nie przekroczą stężenia alkoholu powyżej powiedzmy 10% (a w
zakwasie piekarskim nie przekroczą), to mogą dołączyć się (i jest to
pewne jak podatki) bakterie octowe - przerabiające etanol na ocet. Też
kwaśne, tylko zapach jakby nie ten...

--
Darek

35. Data: 2015-09-11 02:13:39

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 11 Sep 2015 00:32:51 +0200, Dariusz K. Ładziak napisał(a):

> [...]
> zakwasie piekarskim nie przekroczą), to mogą dołączyć się (i jest to
> pewne jak podatki) bakterie octowe - przerabiające etanol na ocet. Też

Z defnicji jednak ZAKWAS to środowisko opanowane przez bakterie kwasu
mlekowego, a zaczyn to namnażanie drożdży. Wszelkie mieszaniny tego to już
tzw niuanse, o których każdy średnio kształcony człek wie. O fermentacj
octowej wiele razy tu już pisałam - teraz nie, bo to nie jest właściwa
okazja, zeby ją w temat rośnięcia ciasta mieszać.

36. Data: 2015-09-11 13:18:03

Od: a...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

W dniu piątek, 11 września 2015 02:13:44 UTC+2 użytkownik Ikselka napisał:

> Z defnicji jednak ZAKWAS to środowisko opanowane przez bakterie kwasu
> mlekowego, a zaczyn to namnażanie drożdży.

No właśnie. Zaczyn robimy z zakwasu wskutek dodania mąki i wody.
Przy czym mnie zupełnie nie interesują szczegóły zachodzących procesów. Ja, po wielu
próbach i eksperymentach, razowce piekę na zakwasie z małym dodatkiem drożdży
piekarskich. :) Nie są takie kwaśne, jak na samym zaczynie z zakwasu.
--
Akarm

37. Data: 2015-09-17 09:31:55

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .09.2015 o 01:13 Pszemol <P...@p...com> pisze:

(...)
> Nigdy nie oglądałem pod mikroskopem swojego zakwasu
> (a mam żytni i pszenny, zupełnie inaczej pachną i smakują)
> więc nie mogę być pewny co w nich jest.
> A Ty oglądałaś swoje?
>
> Śmiem podejrzewać że są one bardzo zróżnicowaną
> mieszaniną wielu różnych mikroorganizmów i nie zdziwiłbym
> się gdyby były tam i drożdze i bakterie i pleśnie i co tam
> jeszcze wpadło z powietrza czy też mąki czy skórki chleba, itp...

Czym prędzej wywal te swoje "zakwasy", bo stanowczo Ci się zepsuły!
Mówię poważnie!

> Cała ta flora mikrobiologiczna nadaje zakwasowi unikalny
> charakter i dlatego każdy z nich pachnie i smakuje inaczej.

Twoje - smród i smak gorzkawy?

Niewielkie doświadczenie Pszemola w pieczeniu chleba (archiwum dowodem) i
jego kuchenny styl "chłopka-roztropka" powinny skutkować wielkim dystansem
do jego poradniczych wykwitów.

--
Trefniś

38. Data: 2015-09-17 13:15:48

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 17 Sep 2015 09:31:55 +0200, Trefniś napisał(a):

> [...]
> jego kuchenny styl "chłopka-roztropka" powinny skutkować wielkim dystansem

Dobrze to ująłeś.

39. Data: 2015-10-03 02:08:30

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Trefniś" <t...@m...com> wrote in message
> W dniu .09.2015 o 01:13 Pszemol <P...@p...com> pisze:
>
> (...)

> Czym prędzej wywal te swoje "zakwasy", bo stanowczo Ci się zepsuły!
> Mówię poważnie!

Co Ty możesz wiedzieć? Widziałeś je? Smakowałeś?

> Twoje - smród i smak gorzkawy?

Nic podobnego.

> Niewielkie doświadczenie Pszemola w pieczeniu chleba (archiwum dowodem) i
> jego kuchenny styl "chłopka-roztropka" powinny skutkować wielkim dystansem
> do jego poradniczych wykwitów.

Dystans do wszelkich porad to bardzo dobra rzecz :-)

Wszechobecne alu.
Cukinia na "bigos" - na zimę.
Kto tu śpiewa?
Wielkie Konfitowanie!