Kruche ciasto na tarty, inne na ciastka lub mazurki

Data: 2003-10-14 19:15:25
Temat: Kruche ciasto na tarty, inne na ciastka lub mazurki
Od: Magdalena Bassett <m...@o...com>

"walkie!" wrote:
> Problem tkwi w tym ze ja chyba nie mam reki do kruchych ciast, albo mam
> jakis piekarnik skaszaniony. Ciasto kruche mi nie wyrasta, jest cienkie
> i gniotowate. Moze masz jakis sprawdzony przepis?

Ciasto kruche nie ma prawa wyrastac. Powinno byc plaskie, cienkie i kruche.

Dobre nie-slodkie kruche ciasto robi sie tak:
100 gram masla
160 gram maki (1 szklanka)
3 ugotowane na twardo zoltka
1 lyzka kwasnej smietany
1-2 lyzki wody
Maslo schlodzic. Zoltka utrzec widelcem az beda jak mokry piasek, lub
przetrzec przez sito. Schlodzic miske (metalowa najlepiej), noz, i
widelec. W misce umiescic make, maslo poszatkowane na drobno zimnym
nozem, dodac zoltka, smietane i widelcem "ucierac" o boki miski, jakby
robilo sie platki. Gdy wszystko jest polaczone jak bardzo gruby zwir,
pokropic jedna lyzka wody i szybko zarobic czubkami palcow, zeby jak
najmniej ciepla przekazac ciastu. Skropic druga lyzka wody, jesli jest
za suche. Ciasto nalezy zarabiac palcami tylko tyle, zeby nie bylo widac
suchej maki i wygladalo, jak kruszonka. Schlodzic 20 minut w lodowce lub
5 minut w zamrazalniku. Rozkruszyc na dnie formy i szybko wylepic tymi
kawalkami forme - powinno byc nie-gladko wyrobione i powinno byc widac
kawalki masla. Schlodzic znow. Wstawic do bardzo goracego pieca na
najwyzsza polke i pilnowac. Jak tylko brzegi zmienia kolor, ciasto jest
gotowe. Schlodzic przed wlaniem nadzienia. Mozna z tego robic quiche lub tarty.

Slodkie kruche na mazurki czy ciastka robi sie z dodatkiem cukru pudru,
te sama technika jak wyzej, tyle ze bez wody, w nastepujacych proporcjach:
140 gr masla
140 gr cukru pudru
160 gr maki
3 ugotowane zoltka
Zeby zrobic z tego ciastka, mozna zrolowac w kielbaske i po schlodzeniu
kroic w plastry, kazdy posypac cukrem waniliowym. Mozna dodac starta
skorke pomaranczowa czy cytrynowa do ciasta.

Magdalena Bassett