O mikołajowej polskiej tradycji

następny post »
From: XL <i...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: O mikołajowej polskiej tradycji
Date: Fri, 13 Nov 2009 17:55:36 +0100

http://rzeszow2.tvp.pl/wedrowki/inc/rozwiniecie.asp?
art=10

" O czym można pisać w dniu tak radosnym , kiedy przychodzi do naszych
domów święty Mikołaj z długą białą brodą, w towarzystwie aniołków, które
pomagają starcowi dźwigać ciężkie paczki z prezentami dla grzecznych
dzieci. Oczywiście święty Mikołaj odziany jest w strój biskupi, ma na
ramionach kapę spiętą złotą klamrą, na głowie wysoką, ozdobną infułę i
podpiera się bogato rzeźbionym pastorałem. Ten opis dałem, aby przypomnieć
polskie tradycje mikołajowe - nie mikołajkowe - jak próbuje nam się w
mediach wmawiać. Szanujący się święty nie ubrałby się w żaden czerwony
kaftan z czerwoną czapką z pomponem. Byłaby to raczej maskarada
przypominająca czasy już minione, choć nie odległe, kiedy tego dobrotliwego
starca nazywano "Dziadkiem Mrozem", "Gwiazdorem", "Czarodziejem", a On jest
po prostu Świętym Mikołajem i już! Nawet w krajach protestanckich, gdzie
nie uznaje się kultu świętych, nazywa się On "Santa Claus" co po naszemu
dokładnie znaczy Św. Mikołaj."
--

Ikselka.