Odp: biohumus dobry na wszystko

Data: 2000-01-08 23:34:30
Temat: Odp: biohumus dobry na wszystko
Od: Sławomir Siudziński <s...@w...com.pl>

Użytkownik Rafal Wolski <r...@p...com> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:kqHd4.30610$N...@n...tpnet.pl...
> Jaja, jajami, ale ja bym sie chetnie dowiedzial na czym polega fenomen
> biohumusu. Osobiscie nie widze mozliwosci uchronienia roslin przed
grzybami,
> nawet na tak nadzwyczajnym podlozu. Wystarczy tylko odpowiednia
temperatura
> i wilgoc.

Witam.
Aby nie zanudzać grupy miałem zamiar odpowiedzieć Krzyśkowi M.na priv,ale
skoro zostałem wywołany przez Ciebie "do tablicy"odpowiem wszystkim.Żeby
mieć silny argument pozwolicie,że się posłużę cytatami z broszury autorstwa
dr Krzysztofa Kasprzaka pt.:"Dżdżownica Twój przyjaciel"wydanym przez Polski
Związek Działkowców.Recenzent:doc.dr hab.Mieczysław Górny,redaktor
merytoryczny:mgr inż.Dorota Kurpińska.(Polecam wszystkim zainteresowanym
tematem).
"Substrat ten (chodzi o biohumus-moja przyp.)użyźnia glebę i poprawia jej
strukturę.Umożliwia szybsze i lepsze ukorzenianie się roślin,a także
przyspiesza ich rozwój,dzięki czemu są one bardziej odporne na choroby
bakteryjne,wirusowe i grzybowe.Poprawia smak warzyw,jednocześnie obniżając w
nich zawartość szkodliwych azotanów i metali ciężkich."(koniec cytatu)
Tyle ogólnie,a teraz bardziej "naukowo"(moja przyp.)
(............)
"Występują wyraźne różnice między właściwościami biologicznymi i
fizykochemicznymi wydalanych przez dżdżownice koprolitów i gleby pobranej z
tych samych miejsc bez udziału dżdżownic.W stosunku do gleby pola
uprawnego(warstwa 0-6 cm) w koprolitach dżdżownic znajduje się np.więcej
azotanów(do 5x),przyswajalnego fosforu(do7x),magnezu(do3x),potasu(do11x)i
wapnia(1,5x).W koprolitach żyją bakterie beztlenowe,wiążące wolny azot.
Licznie rozwijające się w jelicie dżdżownic promieniowce hamują rozwój
bakterii tlenowych i ich przetrwalników.Ilość związków próchnicznych w
pochłoniętym przez dżdżownice substracie wzrasta kilkakrotnie po przejściu
przez przewód pokarmowy,a azot zawarty w resztkach roślinnych zmieniany jest
praktycznie bez strat w azot związków próchnicznych.Obecność koprolitów w
glebie sprzyja rozwojowi mikroflory,tym bardziej im uboższa jest ta gleba w
próchnicę i tworzące ją mikroorganizmy".(uff, koniec cytatu)
Dodam jeszcze od siebie,że badania te były prowadzone na"zwykłych",polnych
dżdżownicach.Pisząc na grupę w swoich postach odnosiłem się do dżdżownic
kalifornijskich-bardziej "pracowitych"i "wydajnych".
Oczywiście nie jestem taki naiwny i nie twierdzę,że biohumus jest panaceum
na wszystkie choroby roślin w tym i grzybowe,ale myślę,że je w poważnym
stopniu ogranicza.Pryskając Miedzianem czy innym świństwem też nie zwalczymy
zawsze choroby.Często jest już za późno.
To tyle.
s...@w...com.pl