Odp: niewiernosc a geny

From: "Diana" <a...@a...net>
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.sci.biologia
Subject: Odp: niewiernosc a geny
Date: Mon, 10 Jan 2000 11:39:30 +0100

Użytkownik Ronan <r...@d...uni.wroc.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3...@n...ict.pwr.wroc.pl...
<a...@a...net.pl>
> wrote:

Hej,

> Dla większości współczesnych biologów od momentu włączenia tez
socjobiologii
> Wilsona w ramy paradygmatu ewolucjonistycznego, jest to zupełna
> oczywistość,. Dla większości psychologów (i zwykłych ludzi) oczywiście
nie.
> Dla mnie TAK :-)

Jak napisalam powyzej, moje doswiadczenia i obserwacje znajomych dowodza
przynajmniej rownej liczby zdradzajacych kobiet i mezczyzn :) Czy nie
uwazasz, ze istotnym czynnikiem moze tu byc sytuacja spoleczna, w jakiej
kobiety pozostawaly przez stulecia? IMO znaczny wplyw na zachowania, takze
na sklonnosc do zdrady ma takze kultura. W kulturze islamu Arab moglby dojsc
do wniosku, ze kobiety w ogole nie maja w genach zapisanej sklonnosci do
zdrady, poniewaz w praktyce bardzo rzadko zdradzaja. A wynika to przeciez
tylko z ram kulturowych: mezczyzna moze miec kilka zon oraz niezliczona
liczbe kochanek, natomiast kobieta za zdrade karana jest nawet smiercia,
przy szerokim przyzwoleniu spolecznym.

Statystyki, ukazujace wieksza sklonnosc mezczyzn do zdrady obejmuja ludzi w
wieku 30-40 lat, ale poczekajmy jeszcze kilka lat, kiedy dzisiejsi
dwudziestoparolatkowie zdaza sie pobrac i pozyc ze soba. Uwazam, ze odsetek
pan zdradzajacych panow bedzie zdecydowanie wiekszy niz obecnie.

Poza tym, czy teorie socjobiologii rzeczywiscie dadza sie naukowo i
niepodwazalnie udowodnic? Twierdzenia jakoby rzekoma wieksza sklonnosc
mezczyzn do zdrady mozna bylo tlumaczyc uwarunkowaniami
biologiczno-ewolucyjnymi jest niesprawdzalna, poniewaz ewolucja juz zostala
dokonana i takie twierdzenia moga byc tylko domniemaniem, proba wyjasnienia.

Pozdrawiam serdecznie,
Diana