Pieczeń duszona z pręgi.

1. Data: 2010-05-23 13:23:08

Temat: Pieczeń duszona z pręgi.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziś.

2,5 kg pręgi wołowej (foremny prostopadłościenny kawałek, ścinki poszły na
rosół) zabajcować 2,5 doby (tak wyszło, to znacznie lepiej niż kilka
godzin) w worku foliowym (z atestem!) w lodówce, obracając kilka razy. Dla
wygosy torebka oczywiście szczelnie zawiazana po wyparciu powietrza,
wstawiona do głębszej miski.
Marynata:
- ocet winny biały 1 część
- olej 2 części
- pieprz zielony, czarny, trochę soli (reszta soli będzie dodana do
duszenia) i pół łyżeczki czosnku granulowanego
- 2 łyżki sosu sojowego jasnego
- cebula w piórkach, plasterki marchwi i pietruszki
W sumie szklanka bajcu.

Mięso wyjąć, obsmażyć w rondlu na oleju na złocisto razem z połową sporej
cebuli grubo pokrojoną, wlać pozostały bajc z torebki po mięsie wraz ze
wszystkimi dodatkami warzywnymi, posolić do smaku (soli było dosyć mało w
marynacie), podlać wrzątkiem aby płyn prawie przykrył mięso, przykryć,
dusić na małym ogniu pod przykryciem ok. 3 godziny od zawrzenia,
przewracając 2-3 razy w trakcie, dolewając wrzątku (nie zimnej wody!), aby
sosu było powyżej połowy wys. mięsa.

Po uduszeniu mięso pokroić w grube plastry, sos zostawić "ałnaturel" albo
jeszcze doprawić i zagęścić wg uznania. Dodatki - ziemniaki młode lub
kopytka, co kto lubi.
Pyszne mięso, ekstra, polecam! Rozpływa się w ustach. Zwłaszcza pręga, bo
można zrobić tę pieczeń i z udźca, ligawy itp, tylko wtedy godzinę dłużej
trwa duszenie.

2. Data: 2010-05-23 14:22:37

Temat: Re: Pieczeń duszona z pręgi.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 23 May 2010 15:23:08 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
> można zrobić tę pieczeń i z udźca, ligawy itp, tylko wtedy godzinę dłużej

...Po pokrojeniu w plastry dobrze jest wlożyć mięso jeszcze na chwilę do
sosu i podgrzać znów, aby mięso przeszło sosem - jest wtedy wspaniałe.

3. Data: 2010-05-25 19:54:58

Od: Diabełson <"hellboyNO SPAM"@satan.org> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pisze:
> Dziś.

pręga jest wypasiona, ale spróbuj rozbratel z młodego bydła...

--
INVINCIBLE LIKE VALLEY OF ROSPUDA...LIKE GRACIE'S...LIKE GOLDEN
ORDA...LIKE MROCZEK BROTHERS...

4. Data: 2010-05-25 20:14:07

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 25 May 2010 21:54:58 +0200, Diabełson napisał(a):

> pręga jest wypasiona, ale spróbuj rozbratel z młodego bydła...

Rozbratel próbowałam, przecież to klasyczne mięso na pieczeń. Generalnie
używam tylko młodej wołowiny, więc każdy jej kawalek ma swój urok.

5. Data: 2010-05-27 12:04:31

Od: "Barbara K." <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dnia Tue, 25 May 2010 21:54:58 +0200, Diabełson napisał(a):
> Rozbratel próbowałam, przecież to klasyczne mięso na pieczeń. Generalnie
> używam tylko młodej wołowiny, więc każdy jej kawalek ma swój urok.

Ech, szczęściara z Ciebie. Ja jeszcze nie trafiłam do dobrą wołowinę, a tym
bardziej młodą :-( Ale na ten temat dyskusja już była, więc pozostaje mi
pogodzić się z losem...

Pozdrawiam
Barbara, może jednak kiedyś zrobię jeszcze jedno podejście do wołowiny z
tego właśnie przepisu...

6. Data: 2010-05-27 12:10:10

Od: Panslavista <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka wrote:

> Dziś.

WOK
Warzywka z patelni ryż z gulaszem z schabu, kawałka wołowiny i mięsz
obranego z korpusu kuczawęckiego ugotowanego w warzywach jak na rosół (zupa
pomidorowa), Na WOK - przyprawy - pięć smaków, czublica czerwoina i
zielona.

TANIO I SMACZNIE
ZDROWO.
I MOJE !!!

7. Data: 2010-05-27 12:25:07

Od: "E." <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Barbara K. pisze:

> Ech, szczęściara z Ciebie. Ja jeszcze nie trafiłam do dobrą wołowinę, a
> tym bardziej młodą :-( Ale na ten temat dyskusja już była, więc
> pozostaje mi pogodzić się z losem...

W dużym mieście nie ma szans - kupuje się taką, jaką akurat mają w sklepie.

> Pozdrawiam
> Barbara, może jednak kiedyś zrobię jeszcze jedno podejście do wołowiny z
> tego właśnie przepisu...

Mi zawsze wychodzi:
kawał wołowiny zrazowej, pokroić na steki, rozbić tłuczkiem.
Obsypać przyprawami (jakie lubisz - ja wrzucam do młynka liście laurowe,
pieprz, ziele angielskie - zemleć na proszek, obsypać mięso).
w brytfance ukladać warstwami: na dół ciut oleju, potem warstwa mięsa,
warstwa cebuli pokrojonej w piórka i znów mieso, na wierzch cebula.
Podlewasz wodą lub bulionem tak do połowy.
Pakujesz pod przykryciem do piekarnika i dusisz ok. 1,5 do 2 godzin
zaglądając i przekładając mięso, by to z wierzchu nie wyschło.

Dobrze upieczona wołowica jest krucha tak, że rozpada się w ustach i
noża nie trzeba używać do jedzenia :)
Już kilka osób zrazonych do wołowiny z powodu podeszwy pozytywnie się
przekonalo do niej po takiej uczcie.

E.

8. Data: 2010-05-27 12:31:36

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 27 May 2010 14:04:31 +0200, Barbara K. napisał(a):

> Ech, szczęściara z Ciebie. Ja jeszcze nie trafiłam do dobrą wołowinę, a tym
> bardziej młodą :-( Ale na ten temat dyskusja już była, więc pozostaje mi
> pogodzić się z losem...

Aż się zaczęłam zastanawiać, czy ja przypadkiem rzeczywiście nie mieszkam w
jakimś dziwnym rejonie Polski, bo dotąd na podstawie tego, co obserwuję u
nas (Kielce i okolice), myślałam, że wszędzie problemy z kupieniem świetnej
wołowiny się skończyły wraz z komuną... No ale widać nie.
Kupuję wołowinę albo w jednej z kieleckich hurtowni (lub w jednym ze
sklepów mięsnych) moich dobrych znajomych, zawsze zresztą jako anonimowa
klientka przy okienku, żeby nie było, bo tam pracownicy "seryjnie"
obsługują klientów i zresztą nie ma potrzeby powoływania się na znajomość,
bo to świetna firma i mięso mają pierwsza klasa - i zawsze dostaję świetne
mięcho, sama zresztą widzę, co mi niosą. Albo kupuję też w najbliższym,
pierwzym z brzegu w granicach miasta, zwykłym osiedlowym sklepie spożywczym
"Społem", w dziale mięsnym... Mogę w tym sklepie (jak i w poprzednio
wymienionych) zamówić sobie jakiś konkretny kawałek mięsa, np polędwicę czy
pręgę, czy cokolwiek, bylebym tylko nie zawiodła z odbiorem, bo panie wtedy
mają kłopot. A że obu stronom zależy, no to kłopotu nikt nie ma - i tak już
od paru lat :-)
No i nie zamawiam mało, więc jestem dobrą klientką, bo jeśli już, to parę
kilogramów biorę od razu - i do zamrażarki, spokój na jakiś czas :-)

> Pozdrawiam
> Barbara, może jednak kiedyś zrobię jeszcze jedno podejście do wołowiny z
> tego właśnie przepisu...

Szczerze radzę. Nawet gorsza wołowina po zabejcowaniu jak w przepisie
zyskuje "o niebo"!

9. Data: 2010-05-27 12:36:42

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 27 May 2010 14:10:10 +0200, Panslavista napisał(a):

> [...]
> obranego z korpusu kuczawęckiego ugotowanego w warzywach jak na rosół (zupa
> pomidorowa), Na WOK - przyprawy - pięć smaków, czublica czerwoina i

Zupa pomidorowa z lanymi kluseczkami. Też moja, he he :-)
Reszta dziś będzie w mieście, o zgrozo!!!! - pójdziemy do Mc Donalds, bo
nam prąd raniutko wyłączyli, włączyli dopiero przed chwilą i kurczę, mięsa
nie miałam czym zemleć, a trza jechać już-już :-)

PS. Czyżbym musiała pomyśleć o zakupie ręcznej małej maszynki do mięsa???
Tia... i tak oto przymusowo wraca człek do przeszłości. Ten młyn domowy do
mąki mi chodzi po głowie nadal ;-)

10. Data: 2010-05-27 14:20:15

Od: Panslavista <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka wrote:

> [...]
> Tia... i tak oto przymusowo wraca człek do przeszłości. Ten młyn domowy do

I maszynka 32 - można ostrym nożykiem przemleć całą świnkę na kiełbasy bez
zbytniego zmęczenia, z czasem można kupić motoreduktor do 1,5kW 100 - 120
obrotów na min. Zrobić sprzęgło i mieć super maszynkę do przetworów za małe
pieniądze.

Nóż elektryczny - ostrze do mrożonek
Marynata na grila
mrożenie szpinaku - pilne
smacznego!
syfon do bilej smietany - co jeszcze da sie ubic?