Strona główna Grupy pl.soc.edukacja Przyroda Przyroda

Grupy

Szukaj w grupach

 

Przyroda

następny post »
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mail
From: "locke" <l...@a...pl>
Newsgroups: pl.sci.fizyka,pl.soc.edukacja,pl.soc.edukacja.szkola
Subject: Przyroda
Date: Sun, 22 May 2005 14:52:42 +0200
Organization: news.onet.pl
Lines: 41
Sender: l...@a...pl@tktelekom.tkchopin.pl
Message-ID: <d6pvac$1ap$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: tktelekom.tkchopin.pl
X-Trace: news.onet.pl 1116766348 1369 213.199.249.254 (22 May 2005 12:52:28 GMT)
X-Complaints-To: a...@o...pl
NNTP-Posting-Date: 22 May 2005 12:52:28 GMT
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1106
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1106
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.fizyka:130485 pl.soc.edukacja:22757
pl.soc.edukacja.szkola:41574
Ukryj nagłówki

W zamyśle wprowadzenie do szkół podstawowych przyrody zamiast poszczególnych
przedmiotów było pomysłem świetnym. Niestety, zawiodła jak zwykle praktyka.
Jakie plusy miało mieć nauczanie przyrody? Jeden zasadniczy: miała uczyć o
świecie jako całości, nie poprzez kontekst określonej dziedziny wiedzy, ale
wskazując powiązania między różnymi procesami. I tak, gdy mówimy np. o
morzu, to powiemy o właściwościach fizycznych wody morskiej i ich wpływie na
warunki życia w morzu i nad morzem, powiemy o oddziaływaniu Ziemi i Księżyca
i jego wpływie na ruchy pływowe, powiemy o rozmieszczeniu mórz na kuli
ziemskiej itd., itp. W tym jednak celu nal;eży spełnić da warunki. Po
pierwsze konieczne jest odpowiednie skonstruowanie programów nauczania,
które będą skupiały się właśnie wokół tego, co uczeń może zaobserwować
(czyli obiektów i zjawisk), a nie wokół określonych treści nauczania.
Tymczasem - jak zaobserwowałem w kilku programach tego przedmiotu,
realizowanych w szkołach - stanowią one zlepek niemal niepowiązanych ze sobą
tematów i tylko inwencja i odpowiednie przygotowanie nauczyciela może
stworzyć z tego spójną całość. I tu docieramy do drugiego ważnego warunku,
jakim jest odpowiedni nauczyciel tego przedmiotu. Szkoła nie była
przygotowana kadrowo do wprowadzenia nauki przyrody! Nie było nauczycieli,
którzy mieliby odpowiedniąwiedzę merytoryczną i pedagogiczną, by uczyć tego
przedmiotu. Do tego liczba godzin na przyrodę była mniejsza od sumarycznej
liczby godzin dla poszczególnych przedmiotów, więc pojawił się nadmiar
nauczycieli. Co więc zrobiono? Zwolniono nauczycieli najmłodszych i
pozostawiono tych o wieloletnim (często ponad 20-letnim) stażu. I to był
kolejny gwóźdź do trumny przyrody. Nie ujmując nic doświadczonym pedagogom,
muszę jednak stwierdzić, że nie byli oni najlepszymi kandydatami do
zdobywania kolejnej specjalności. Większość z nich zaczynała pracę, gdy nikt
nie wymagał od nich interdyscyplinarności treści nauczania. I tak
powtarzając przez lata te same wiadomości grzęźli w koleinach rutyny.
Tymczasem szkoła nie wykorzystała, ale zwolniła tych nauczycieli, którzy
mieli jeszcze młode (więc chłonne) umysły i bez większych problemów mogli
się przekwalifikować. A nawet bez formalnych kwalifikacji łatwiej im było
uczyć treści nie ze swojego przedmiotu. I tak przyroda - z ujęcia
całościowego - stała się biologią, geografią, chemią czy fizyką (dwoma
ostatnimi chyba najmniej) "z elementami" pozostałych przedmiotów. A skutek?
Ano taki, że uczniowie przychodzący do gimnazjum mylą masę z ciężarem,
wrzenie z parowaniem, topnienie z rozpuszczaniem i uważają, że olej ma
większą gęstość niż woda, bo olej jest taki "gęsty", a woda - "rzadka".

A co myślą o tym inni grupowicze?


 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
22.05 perseusz
22.05 A.L.
22.05 Jacek Skowroński
22.05 locke
23.05 Ja
23.05 locke
23.05 Ja
23.05 locke
24.05 Ja
24.05 pior
24.05 locke
24.05 Harun al Rashid
24.05 locke
25.05 Ja
25.05 Harun al Rashid
UwB sprzedał dawny Dom Partii, który w 1990 roku "w brawurowej i happeningowej akcji" przejęli studenci filii UW
Instytut IDEAS może zacząć działać: "Ma to być unikalny w europejskiej skali ośrodek badań nad sztuczną inteligencją."
Instytut IDEAS może zacząć działać: "Ma to być unikalny w europejskiej skali ośrodek badań nad sztuczną inteligencją."
U nas propagują modę na SI, a w Chinach naukowcy SI po kolei umierają w wieku 40-50lat
Uniwersytet Jagielloński zawiesza protestujących studentów
Mentzen marzy o płatnych studiach - co na to Master?!?
Prusy - Powstanie i Upadek 1600-1947 - komentarz
Przypomnienie: Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych wer. 3.2.2
Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
9. Raport Totaliztyczny: Sprawa moich pomysłów na pracę doktorską które przekazałem PW, a które sprzedano do WB
Libre Office Krok Po Kroku - Komentarz
Ideologia Geniuszy-Mocarzy wer. 9420
Sztuka Edukacji wer. 6462
September the 10-th. International Silver Cleaning Day
Blog edukacyjny
Ma 102 lata i wciąż prowadzi auto. Profesor ds. żywienia zdradza siedem zasad długowieczności
Medicine, medicine - 199 Live videos
Domowa medycyna - ależ to bardzo proste
Kanałowe leczenie zęba dużą wiertarkÄ
Kanałowe leczenie zęba dużą wiertarkÄ
Protokół Rehabilitacji Pacjentki Długoterminowej w Śpiączce 1. Cel protokołu
Schemat terapii pacjentki długoterminowej w śpiączce - krok po kroku 1. Stała obecność i kontakt emocjonalny
Córka Ewy Błaszczyk jest w śpiączce od 25 lat.
Nowy zestaw ćwiczeń odmładzających na piątek
Ewa Błaszczyk pokazała córkę w telewizji. "Ola, masz gości" https://www.msn.com/pl-pl/rozrywka/gwiazdy/ewa-b%C5%82aszczyk-pokaza%C5%82a-c%C3%B3rk%C4%99-w-telewizji-ola-masz-go%C5%9Bci/ar-AA1DI5Nn?ocid=BingNewsSerp&cvid=4c4c1c20f5d94529aa2dfde5f155fc3f&ei=
Pomagamy wybudzić córkę Ewy Błaszczyk, Olę ze śpiączki Sprowadzimy najlepszy na świecie zrobotyzowany egzoszkielet
Histotrypsja - Innowacyjna Metoda Leczenia Nowotworów za pomocą Ultradźwięków
Tytul: Infradźwieki, stymulacja mózgu i zdrowie człowieka: Znaczenie twardego kontaktu stóp z podłożem w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym i poprawie długowieczności
Zostań zębologiem - kup sobie latarkę UV i naprawiaj ubytki zębów
50 naukowych publikacji medycznych, badawczych, analitycznych dla każdego