Re: Ach ten dyktator!

From: "Pszemol" <P...@P...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Ach ten dyktator!
Date: Tue, 8 Dec 2015 18:26:22 -0600

news:slrnn6erbk.sgu.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

> [...]
> jednej płycie. Ustawił ekspozycję do jednego zdjęcia, wyznczył
> przysłonami światła wiodącego miejsce padania wiązki rtg. Cyknął.
> Na ten moment wyszliśmy za ołowiową szybę zrobić strzał. Czas był
> rzędu setnej sekundy, jak w aparacie fotograficznym. Konkretnych
> napięć i energii nie pamiętam. Potem odwróciliśmy płytę i druga
> ekspozycja. Pytam, czy nie trzeba czymś zasłaniać tej drugiej
> części płyty, na której aktualie nie robi się zdjęcia. -- A skąd,
> kiedyś trzeba było kłaść blache połowianą, teraz światło wiodące
> dokładnie pokrywa się z wiązka rentgenowską.

A ja miałem prześwietlenie stopy w 2011 roku i użyto kliszy
fotograficznych, takich jak za dawnych czasów, i doktor jednak
przysłaniał połówkę kliszy nieużywaną przy jednej fotografii
aby użyć ją ponownie przy drugiej (stopa fotografowana była
z góry i z boku).

> Morał z tego taki, że teraz już nie sieje na boki, więc ani pacjent,
> ani obsługa (co ważniejsze, bo oni to robią codziennie przez kilka
> godzin), nie dostaje *niepotrzebnej* dawki. A ja pamiętam jak robili
> mi RTG płuc -- goła lampa "oświetlała" całe pomiesxczenie (i mnie
> całego), a pani zza drzi krzyczła "nie oddychać", wtedy jakiś
> transformator buczał przez kilka sekund. Potem jescze kazali czekać
> na wywołanie klisz, bo gdyby zdjęcie było poruszone, to trzeba
> powtarzać. O te mSv moge dokładnie dopytać, ale już an oko widać,
> że różnica znacząca.

Też pamiętam ten transformator, ale buczenie to było jedno
krótkie bzzz, może 1/10-1/4 sekundy a nie "kilka sekund".
Ciężko mi to ocenić ale napewno nie kilka sekund.

Tak czy inaczej - wartałoby gdzieś pogrzebać o te dane...