Re: Chińszczyzna

Data: 2006-06-03 04:12:29
Temat: Re: Chińszczyzna
Od: b...@m...pl (Barbara Czaplicka)

From: "Kinga 'Słowotok'" <k...@b...gazeta.pl>

Kup - ale musisz dobrze poszukac - ksiazke napisana przez Katrarzyne
Pospieszynska - Kuchnia chinska - wydana jeszcze w latach 80.tych, czy byly
wznowienia - nie wiem.
Ksiazka jest swietna, bowiem pani Katarzyna w Chinach byla i swoje wie :)

Ponadto podaje w tej swojej ksiazce zamienniki na rzezy, ktore wowczas byly w
Polsce nie do zdobycia..

Byly kiedys takie dobre czasy, ze pani Kasia pokazywlaa jak i co sie gotuje w
tej naszej TVP - ale komus najwyrazniej przeszkadala [nie posluguje sie poprawna
polszczyzna - to wyglada na dlugie przebywanie poza granicami Polski] - szkoda -
bowiem pokazywala tajniki potraw.. a to wlasnie, wg mnie, jest najwazniejsze..
Ja w akzdym razie z wielkim upodobaniem polowalam na tej audcyje o gotowaniu..
byly nie tlyko na temat kuchni chinskiej, byly kuchnie z roznych czesci swiata,
byly ciasta, byly nowinki techniczne.
jednym slowem to co poczatkujacemu kucharzowi zawsze sie przydaje..

Ostatnio ogladalam "Duze dzieci" Wojtka Mana i wydaje mi sie, ze zauwazylam
pania Kasie na widowni..
sprobojcie opisac do tej naszej telewizji .. moze namowia pania Kasie na powrot.
bo naprawde - tylko ona zdradzala tajniki kuchni .. to byla rewelacyjna
kobitka...

Wracajac do 'chinszczyzny':
musisz miec zawsze w domu zamrozone szerokie na dwa palce protokaty miesa
dowlnej dlugosci i dowolnej jakosci tudziez rodzaju - kazdy rodzaj miesa nadaje
sie do chinszczyzny... wybor nalezy do czlowieka..

sos sojowy - jaki - tu trzeba poprosic naszych Debskich z listy o omowienie tych
sosow.. bowiem znaja sie na tym .. zreszta nie tylko na tym dodatku .. prowadza
we Wrocku Pachnaca ksiegarnie przy Wita Stwosza...

imbir suszony zamiennie ze swiezym

mile widziana papryka roznokolorowa

ja jak mam fantazje, kroje na cieniusienkie paseczki biala lub wloska kaouste -
ale b. niewielka ilosc..

puszka kielkow sojowych, chyba, ze masz kielkownice i rosna Ci w domu normlanie
..

cebula pokorjona w paski

jak masz robic te potrawe, to wyjmujesz taki pasek 1 czy dwa czy trzy i kroisz
na bardzo cienkie plasterki ostrym nozem..[mieso kroisz na samym koncu]
w ogole w chinszczyznie najwiecej czasu zabiera przygotowanie skladnikow,
natomiast samo przygotowanie potrawy to zaledwie kilka minut lacznie z jej
podaniem ..

marchewki nie daje w ogole.. nigdy nie dodawalam..
pieczarki daje albo nie - zalezy od humoru .. ale jesli juz daje, to grubo
pokrojone..

chinskie grzyby mam - ale wlasnie tak jest - ze to zalezy od mojej fantazji -
raz daje, a raz nie..

poza tym reszta sztuki gotowania chinszczyny polega na bardzo krotkim obsmazeniu
poszczegoncyh produktow OSOBNO ! czyli:
musi byc b. goracy tluszcz, i sporo ma go byc ..coby wrzucic skladnik - tluscz
go otoczyl - skladnik do wyjecia..
oczywiscie wyjmujemy go tak, by tluszcz byl odcedzony..
lopatka do mieszania - zadne tam widelce czy lyzka .. musi byc dluga raczka, bo
mozna sie poparzyc ..

ja zaczynam od przesmazenia cebui - zeszklila sie - to lyzka cedzakowa wyjmuje
do odrebnego naczynia - potem papryka pokorjona w paseczki
potem grube pieczarki.. maja sie przyrumienic..

na samym koncu wrzucam pokrojone cieniutko mieso.. czasem otaczam je wczesniej w
mace kartoflanej..wtedy jest go wiecej ..
mieszam, daje 2-3 lyzki sosu sojowego, 50 gram moznej wodki - znakomicie
poprawia smak miesa poprawia trawienie tegoz.. nastepnie lyzeczka, lub plaska
lyzka mielonego imbiru [suchy] ..ta czynnosci zabiera nam 2-3 minuty ..acha,
jeszcze sol na tym etapie ..
no i miesa juz nie wyjmujemy, a dodajemy do niego to wszystko, co wczesniej bylo
poddawane obrobce cieplnej....

mieszamy . podlewamy niewielka iloscia wody - ktora zamienia sie w sos..

jesi nie otaczalismy miesa wczesniej w mace, to nalezy oprszyc maka skladniki w
woku i dopiero wtedy podlac to woda.. jak robie chinszczyne to nie rozadniam
maki z woda.. tylko juz jakos tak wlasnie, jak napisalam, robie ..

nie dodaje marchewki, ani koperku, ani zielonej pietruszki..
podaje z ryzem, a ryz nakladam taka plastykowa lyzka - wyoisz-wymaluj - lody sie
kiedys czyms tkaim naklado, tyle ze te do lodow byly metalowe..

oczywiscie mozna dodac pieprze..

ale najlepiej poszukac ksiazki, pocztac o roznorodnosci kuchni chinskiej, o
stsowanych tam przyprawach.. bo teraz z glowy to ja tez nie pamietam, a dawno
nic nie gotowalam ..

Chinszczyna za kazdym razem bedzie inna - bowiem to zalezy od skladnikow inaszej
fantazji,.. natomiast tych mrozonek kupowac nie nalezy - wyrzucone pieniadze..

Smacznego
Barbara