Re: Cos greckiego

Data: 2000-03-24 21:50:00
Temat: Re: Cos greckiego
Od: "Herbatka" <b...@d...com.pl>

Ja wprawdzie z dala od Grecji niestety i żadnego znajomego kucharza też nie
mam, ale za to wspaniałą książeczkę sobie niedawno kupiłam "Musaka pod
Akropolem" Janiny Pałeckiej i Oskara Sobańskiego. Dużo sympatycznych gawęd
na temat Grecji i jej kultury, zwłaszcza zaś na temat greckiej kuchni
(autorzy zresztą twierdzą, że tak naprawdę coś takiego jak oryginalna grecka
kuchnia nie istnieje, bo to wszystko, co tam podają znaleźć można w
Bułgarii, Turcji, Jugosławii, we Włoszech i Libanie - po prostu historia
trochę w kuchni namieszała :-) Do tego w książeczce jest dużo fajnych
przepisów. No i kosztowała 2,50 zł (dwa pięćdziesiąt !!!). Że też coś
takiego jeszcze można kupić. Ale do adremu, jak to mówią ;-) Przepisiki
bardzo warzywne i bardzo greckie:
BRIMI
50 dag cukini
50 dag bakłażanów
50 dag obranych ziemniaków
2 strąki zielonej papryki
50-70 dag pomidorów
1/6 l oliwy z oliwek
2 średnie cebule
sól, pieprz
natka pietruszki
Wszytskie warzywa kroimy w plastry grubości 1 cm. Wkładamy do dużego rondla,
mieszamy i oblewamy oliwą, dodajemy szklankę gorącej wody. Posypujemy
garścią siekanej natki pietruszki, solimy i doprawiamy pieprzem. Przykrywamy
i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 190 stopni Celsjusza na godzinę.
Następnie odrywamy i pieczemy jeszcze pół godziny.
POTRAWKA WARZYWNA W OLIWIE (lachanika thiafora me lathi)
50 dag fasolki szparagowej
50 dag bakłażanów
50 dag cukinii
2 duże strąki zielonej papryki
50 dag ziemniaków
20 dag pomidorów
3 średnie cebule
sól, pieprz
1 łyżeczka cukru
1/6 l oliwy
natka pietruszki
Fasolkę myjemy i kroimy. Bakłażany myjemy, kroimy w plastry (cienutkie).
Cukinię obieramy, kroimy wzdłuż na połówki a następnie w plastry o grubości
2,5 cm. Paprykę kroimy w cieniutkie paseczki. Ziemniaki obieramy i kroimy w
plastry. Pomidory obieramy ze skórki i kroimy w kawałki. Cebulę drobno
siekamy. W dużym garnku układamy warstwami warzywa, przesypując solą,
pieprzem i cukrem. Wlewamy szklankę gorącej wody, następnie po całej
powierzchni rozlewamy oliwę. Przykrywamy, stawiamy na małym ogniu i dusimy
1,5 godziny, albo w odkrytym naczyniu wstawiamy do piekarnika (190 stopni)
na ok. 2 godziny. Cały płyn powinien wyparować.
SAŁATKA Z BAKŁAŻANÓW (melitsano salata)
2 duże bakłażany
2 ząbki czosnku
duża szczypta soli
1/2 łyżki białego octu winnego
2 łyżki oliwy
natka pietruszki
1/2 łyżki oregano
1 duży pomidor
oliwki
Rozgrzewamy piekarnik i wkładamy do niego bakłażany na ok. godzinę. Gdy będą
miękkie, wyjmujemy, obieramy ze skórki, kroimy w kawałki i wkładamy do dużej
miski. Dodajemy czosnek, sól, ocet i oliwę. Wszystkie składniki rozcieramy
na jednolitą masę. Wykładamy na szklany półmisek, posypujemy oregano
zmieszanym z posiekaną natką pietruszki. Dekorujemy ćwiartkami pomidora i
oliwkami. Podajemy do małych kanapek z bułki i z białym winem. Bakłażany
trzeba piec tak długo, aż zewnętrzna skórka sczenieje (nada to miąższowi
przyjemny dymny smak). Obieramy, gdy są jeszcze gorące.
Smacznego
Herbatka