Re: Czy uzywanie mydla ma sens

From: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Czy uzywanie mydla ma sens
Date: Thu, 05 Feb 2009 19:11:19 +0100

tornad napisał/a:

> Odsylam Cie do mojego artykuliku na ten temat (tornadosolution.com).

Nie ma takiej strony. Jest natomiast jakaś tornadosolutions.com, a to
jest już rożnica.

> Na biezaco; to chyba jestesmy zgodni co do tego, ze przynajmniej od czasu jak
> ktorys tam starozytny cwaniaczek wykradl bogom ogien, ludzie palili ogniska.
> I popiol z tego ogniska to jest to czym myli sie ludzie. On, ten popiol
> zawiera niejako w naturalnych proporcjach zestaw soli o odczynie zasadowym,
> ktore laczac sie z lojem na skorze czy kazdym innym tluszczem, normalnie na
> biezaco wytwarzaja czasteczki mydla. A jak one dzialaja napisalem wczesniej.
> Zreszta nazwa jedego z lugow sluzacych do produkcji mydla brzmi "potaz".

A nie "potaż" przypadkiem?

Potaż (historyczna, regionalna pisownia również potasz) --
zanieczyszczona postać węglanu potasu K2CO3, rozpuszczalna w wodzie
część popiołu pochodzącego ze spalania węgla drzewnego, zawierająca
również zmienne ilości innych związków potasu. Nazwa potaż używana jest
czasami na określenie dowolnego minerału zawierającego potas, zwłaszcza
w krajach anglojęzycznych (potash[1]).
Potaż produkowano z popiołu pochodzącego ze spalania drewna i węgla
drzewnego[2], a także przez wypalanie skał o znacznym stężeniu soli
potasu[potrzebne źródło]. Potaż był od starożytności powszechnie
stosowany przy produkcji mydła, szkła, wyrobów ceramicznych, bielenia
tkanin oraz jako nawóz. Polska była dość długo eksporterem potażu.
Szczyt produkcji potażu w Polsce miał miejsce w XVII i XVIII w.[2]
Z potażu, w procesie kaustyfikacji, wytwarzany był potaż kaustyczny
(inaczej potaż żrący), zawierający głównie wodorotlenek potasu.
Manufakturowy zakład wyrobu potażu to potasznia lub potażarnia. W Polsce
istnieje wiele nazw geograficznych, których etymologia najpewniej
związana jest z wytwórstwem potażu (potaszu): Potasznia, Potaszniki,
Potasze, Potażnia, Potażniki.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Potaż

Papirus składa się z mydła?

Bredzisz cały czas.