Re: Do Leotara 2

From: LeoTar <L...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Do Leotara 2
Date: Fri, 15 Apr 2016 13:15:49 +0200

CookieM pisze:

> Podejmowanie dyskusji ze spamerami/trollami, które chcą tylko wydrwić
> rozmówcę, jest wbrew pozorom prostsze niż podjęcie rzeczowej debaty.
> Czytając Twoje batalie na grupach z lat 90., natknąłem się na pewien
> wątek, kiedy ktoś zadał Ci konkretne pytanie i wydaje mi się, że
> uchyliłeś się od odpowiedzi (wątek się urwał). Chodziło o Twoją teorię
> ,,wychowania dziecka bez zakazów". Ktoś zadał Ci pytanie, jak to
> zrealizować w praktyce, biorąc pod uwagę poszczególne etapy rozwoju
> osobniczego dziecka. Google Groups ma praktykę ,,rwania" wątków na części
> [...]

Rzeczywiście, zdarzały się kiedyś pytania, które sprawiały mi kiedyś
pewną trudność. Np. jak wychowywać dziecko bez zakazów żeby nie pchało
palców do kontaktu z prądem elektrycznym lub do piecyka gazowego?
Odpowiem więc teraz tym wszystkim, którzy czuli/ją niedosyt.

Dzieci uczą się przez obserwowanie, naśladowanie i doświadczanie z
rodzicami, w pierwszym okresie a następnie uzupełniają "braki" w
edukacji czyniąc to samo z bliższym i dalszym otoczeniem. Co do kuchenki
i kontaktu, które są koronnymi zapytaniami wątpiących w sensowność i
fizyczną możliwość wychowywania bez zakazów odpowiem w ten sposób.
Jeżeli już dziecko sięga do kontaktu by zaspokoić swoją ciekawość to
robi to by zaspokoić swoją ciekawość albo na przekór rodzicowi, który
zakazał czegoś innego. Najprostszym sposobem uniknięcia zagrożenia
unikając dalszego zakazywania jest zabezpieczenie kontaktów a w
przypadku piecyka wyprzedzające pokazanie dziecku, że zbliżając się do
pieca będzie samo odczuwało coraz wyższą temperaturę by w końcu zaczęło
się samo obawiać następstwa kontaktu z piecem.

Zbudowaliśmy niebezpieczny świat, świat pełen zagrożeń by uczyć się
pokonywać... strach. Strach wynikający z nieświadomości i
nieodpowiedzialnego dążenia do ułatwiania sobie życia. Przykład dziecka
poznającego ten świat to wskazówka na przyszłość, że powinniśmy coraz
bardziej myśleć o bezpiecznym (a więc i wolnym od przemocy) urządzaniu
tego naszego świata.

--
LeoTar

Świat według LeoTar'a @ http://leotar.net/