Re: Empatia w obrzezku??

From: "vonBraun" <i...@s...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Empatia w obrzezku??
Date: 19 Jan 2005 10:25:13 +0100

> pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia,pl.soc.prawo
>
> Czy to PRAWDA, że osoby pozbawione empatii są obrzezane
>[...]
> REdaktor Edward Robak

Odniosę się do ostatniego pytania:

> PS. czy były gdzieś na świecie robione takie badania?
> [...]
Zajrzałem w siec - jest taka książka
CIRCUMCISION: THE HIDDEN TRAUMA- R. Goldman
uważa że redukcja empatii może być następstwem
obrzezania - niestety nie mam żadnych danych empirycznych
które by to potwierdzały. (Sprawdziłem dość
dokładnie w dostępnych mi bazach bibliograficznych).
Obrzezanie wykonuje się
u chłopców zazwyczaj (??) w wieku objętym
amnezją dziecięcą, co więcej sądząc ' z objawów'
niektóre niemowlaki mogą też cierpieć - często
bardziej - z innych powodów (choćby 4 tygodnie
kolki jelitowej non stop). To pierwsza wątpliwość.
Druga dotyczy metodologii badań. Badania przeprowadzić tu
trudno ponieważ obrzezanie może wiązać się silnie
ze środowiskiem wychowawczym, zatem różnice w dowolnym teście czy innej
'mierze' empatii pomiędzy obrzezanymi i nieobrzezanymi mogą odzwierciedlać
równie dobrze różnice w późniejszych trwających przz całe życie
oddziaływaniach wychowawczych (np. ortodoksyjnie religijni rodzice vs.
rodzice o umiarkowanych postawach religijnych)

Na zdrowy rozum, można tego oczekiwać u dziewcząt
masowo poddawanych w krajach takich jak Egipt wycięciu części zewnętrznych
narządów płciowych. Zabieg ten, (żeńska forma obrzezania)
wykonywany jest u ponad
5500 osób na świecie dziennie,
najczęściej w wieku 11-12 lat
zwykle bez znieczulenia
(gdzieś o tm pisaliśmy na grupie).

pozdrawiam
vonBraun
PS.Nie dziala mi czytnik więc odpowiadam z onetu