Re: Gabitril

Data: 2007-04-26 10:42:07
Temat: Re: Gabitril
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid>

On Thu, 26 Apr 2007 12:29:51 +0200, Angels wrote:

> Dziekuje Panie Marku. A mam pytanie. Czy to jest lek na padaczke
> lekooporna?

Biorąc pod uwagę rejestrację w polsce, to tak.

> Z tego co mowil lekarz mam padaczke lekooporna. Bral bym
> go razem z Orfiril'em. Oraz czy teraz jak biore Orfiril i Lamitrin to
> tez mozna juz powiedziec ze jest lekooporna?

Jeśli nie ma wystarczającej kontroli napadów na tych dwóch lekach, to
lekarz ma prawo ją tak określić. Na dobrą sprawę wiąże się to głównie z
refundacja leku, jako że zarówno kontrola napadów, jak i lekooporność
padaczki są w dużej mierze pojęciami subiektywnymi (zwłaszcza to
pierwsze).

> Oraz mam pytanie. Czy jesli byly w zyciu kilka atakow a dokladniej
> (status epilepticus) ostatni po probie odstawienia lekow 10 lat temu,
> od tego czasu nie bylo napadow (bralem najpierw tylko Tegretol poter
> Trileptal, w Koncu przez rozne zmiany lekow i dawki gdyz bralem juz
> maksymalne skonczylo sie na Orfiril i Lamitrin. Podobno leki
> wstrzymuja grand mal, ale mam petit mal. Czy to oznacza ze gdybym nie
> bral lekow to z petit mal by przeszlo na grand mal?

Leki mają to do siebie, ze mają różny profil działania. Są leki, które
lepiej działają na napady uogólnione (pierwotnie lub wtórnie) - czyli
takie, które kiedyś określało się terminem petit mal, a są takie, które
działają lepiej w napadach częściowych (prostych i złożonych), kiedyś
określanych jako petit mal. Napady częściowe leczą się trudniej, to
fakt.

> Czy gdy sie bierze
> leki i od proby odstawienia lekow chocby ponad 10 lat nie bylo ataku
> jak u mnie mozna mowic o padaczce ze jest w remisji czy jak dokladnie?

Jeśli były napady, choćby i częściowe, to nie może być mowy o remisji.
Przyjmuje się, że remisją określa się okres minimum 3 lat (niektórzy
mówią o 5) bez żadnych napadów; można wtedy myśleć o odstawieniu leku -
stopniowym, bardzo powolnym, w ciągu wielu tygodni czy miesięcy - ale
nie zawsze i nie we wszystkich postaciach padaczki.

> Wczesniej gdy bralem Trileptal z Lamotrigina byly w zapisie eeg
> notowane zmiany napadowe, teraz Orfiril + Lamitrin"zmiany uogolnione
> bez cech napadowych" czy to znaczy ze padaczka ustapila . wyleczona
> czy jak? mam 28 lat.

EEG jest cennym badaniem, ale nie leczy się zapisu EEG.

> co oznacza zapis "czynnosc podstawowa alfa 10c/s o ampl. do 40 uV,
> symetryczna, synchroniczna, przecietnie zroznicowana przestrzennie z
> narzutem niskonapieciowej czynnosci szybkiej (polekowej). W
> odprowadzeniach czolowych obecna czynnosc beta. FS nie wplywa na
> zapis. Wodzenie przecietne. Podczas HV podnosi sie ampl zapisu do 70
> uV, oraz w odprowadzeniach czolowo-skroniowych bez przewagi stron
> obserwuje sie synchronicznie wystepujace grupy kilku fal o wyostrzonym
> rysunku wyzszych od tla.: (to moj ostatni zapi)

Nienajgorszy zapis:)

> Co to jest fala beta i kiedy wystepuje oraz te grupy fal o wyostrzonym
> rysunku?

Fale beta to jeden z rodzajów fal czynności bioelektrycznej mózgu; jeśli
chcesz o tym poczytać, to w Sieci są dobrze zrobione strony o tym. Nie
chcę przepisywać tu książki.

> Czy jak reka drzy na od kilkunastu sekund do ok. 1,5 minuty i spokoj,
> to jest petit mal? Jesli tak to jaki?

To może być napad częściowy prosty.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)