Re: Instalacja fotowoltaiczna w domu.

Newsgroups: pl.rec.dom
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Instalacja fotowoltaiczna w domu.
Date: Sun, 14 Jun 2015 23:12:44 +0200

Pan Pszemol napisał:

> Nie bardzo więc jest sens wydawać 40 kafli na FV, nawet z 90% upustu.

Do podlewania ogrodu? Na pewno nie ma sensu.

> Pamiętaj, że człowiek nie jest zwykle bardzo racjonalny w swych
> decyzjach i wyborach...

Ja jestem dobrym przykładem osoby nader często kierującej się pobudkami
nieracjonalnymi w decyzjach i wyborach. Tylko trzeba odróżnić motyw "bo
tak chcę" od "zaoszczędzę dwa złotę" (wydając na to pięć dych).

> Jesteś pewny że FV ma sens w zastosowaniu *domowym*?
> Przy uwzględnieniu konwersji energii z aku na prąd 230VAC?
> Przy uwzględnieniu kosztów obsługi, wymiany akumulatorów itp, itd?
> Do czego to potrzebne Ci w domu jednorodzinnym?

Jestem pewny, że FV ma sens głównie w zastosowaniu *domowym*. Wtedy
na przykład, gdy się rozważa kupno działki pod budowę. I jak ktoś
chce i tak mieszkać w uroczysku na odludziu, to sobie może wybrać
jeszcze tańszy grunt bez dostępu do elektryki. Dzisiejszy stan
techniki pozwala na urządzenie się bez elektrowni, a zaoszczędzone
na transakcji kupna pieniądze zostaną nawet po zainstalowaniu tych
wszystkich paneli, falowników itp. Drugie pole, gdzie się opłaca,
to klimatyzacja. Ale przy tym wszystkim trzeba myśleć, wspomnałem
już o tym.

> Energia słoneczna - tak, jak najbardziej, ale chyba większy sens
> ma odbieranie energii słonecznej w formie energii cieplnej, do
> ogrzewania wody i potem tą gorącą wodą ogrzewania czegoś innego.
> Ale FV to zwykle również drogie i zawodne regulatory, baterie
> akumulatorów, przełączniki, okablowanie - i jeśli się na tym nie
> znasz samemu, to za każdą pierdółkę zabulisz technikowi sporo.
> Nie jestem jakoś przekonany że FV w domu ma dużo sensu...

Jako proste zastępstwo prądu z gniazdka -- nie ma. W szczególności nie
ma "do oświetlenia posesji" (chyba że ktoś lubi w dzień oświatlać),
ani do "ogrzewania wody do mycia" (żeby wpaść na taki pomysł, to już
trzeba całkiem nie mieć pojęcia o fizyce i nie potrafić wykonać prostych
rachunków).

> Już prędzej w małym biznesie rolniczym, szklarnia, hydroponika itp.
> Gdzie i tak musisz mieć już jakieś zaplecze techniczne albo
> w postaci własnych umiejętności/smykałki naprawczo/technicznej
> albo jakieś kontrakty z zewnętrzną firmą na utrzymanie techniki
> w należytym porządku za jakiś miesięczny ryczałt - wtedy jakoś
> to widzę.

Czas złotych rączek w tej branży minął, to jest całkiem dojrzały
biznes. Za 40 kafli można mieć około 20 kW mocy zainstalowanej
(on grid), a to w polskich warunkach insolacji oznacza około 20MWh
rocznie. Czy to jest dobra inwestycja -- każdy musi sam rozsądzić.
Ale na pewno nie w kategorach, czy to ma sens dla domu (bo to nie
jest "zastosowanie domowe", tylko zwykła produkcja prądu do sieci).

--
Jarek