Jak ugotować?

11. Data: 2007-11-29 08:50:45

Temat: Re: Jak ugotować?
Od: "wolim" <t...@n...pisz> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> napisał

> Moze inni sie wypowiedza, kiedy nalezy dodawac ktore warzywa (czy do
> zimnej wody, czy dopiero krotko przed koncem gotowania).

Chcąc ugotować esencjonalny wywar z mięsa i warzyw, należy je wrzucić do
zimnej wody i zagotować. Po zagotowaniu zmniejszyć płomień tak, żeby wywar
się nie gotował, tylko delikatnie "pyrkał". Nie jest to przesąd i ma bardzo
proste uzasadnienie.
Jeśli wrzucisz mięso do wrzątku, to jego zewnętrzna warstwa zetnie się
błyskawicznie i nie pozwoli na wydostanie się wszystkich odżywczych
składników do wywaru. A dlaczego nie po zagotowaniu zmniejszyć płomień? Otóż
jak się będzie mocno gotować, to wywar zrobi się mętny.

Na wrzątek natomiast wrzucamy mięso, jeśli chcemy przyrządzić tzw. "sztukę
mięsa".

Pozdrawiam,
/\/\\/\/

12. Data: 2007-11-29 08:59:38

Od: "wolim" <t...@n...pisz> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "panta_rei" <j...@c...znajdzie> napisał

> IMHO o najważniejszej grupie zapomniałeś ;) Jest też tak grupa, która
> unika wrzucania świństwa do gara, w kostce "świństwem" jest glutaminian
> sodowy, który jako związek sodu nie jest obojętny dla zdrowia,

Masz rację, dlatego warto jak najmniej używać produktów w postaci
przetworzonej. Nie można jednak popadać w histerię. W przeciwnym razie
musielibyśmy sobie odmawiać bardzo wiele smacznych rzeczy. A jak ktoś raz na
jakiś czas zje trochę glutaminianu, to nic mu nie grozi. Zresztą, zwykła sól
też podnosi ciśnienie.

BTW. Szkodliwość glutaminianu sodu bardziej polega na odkładaniu się w
nerkach, a nie na podnoszeniu ciśnienia.

Pozdrawiam,
/\/\\/\/

13. Data: 2007-11-29 09:01:36

Temat: Re: Jak ugotowac?
Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

wolim wrote:
> [...]
> zimnej wody i zagotować.

> Jeśli wrzucisz mięso do wrzątku, to jego zewnętrzna warstwa zetnie się

A warzywa kiedy? Kiedy marchewke, pietruszke, cebule...?

Ludek

14. Data: 2007-11-29 09:03:42

Od: "wolim" <t...@n...pisz> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> napisał w wiadomości

> A warzywa kiedy? Kiedy marchewke, pietruszke, cebule...?

Razem z mięsem. Cebulę dodatkowo opalam nad gazem (aż zewnętrzna warstwa
zacznie puchnąć i czernieć).

15. Data: 2007-11-29 09:07:45

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marta" <m...@w...pl> wrote in message

> Nie rozumiem tego zdania. Co to znaczy? I dlaczego te kostki, uzywane
> w świecie od dziesięcioleci maja być takie złe, że w tej grupie wzdrygacie
> sie na wspomnienie o nich?

Ja się nie wzdrygam - jedni lubią inne bodźce smakowe, inni nie używają
z różnych powodów - jednym zdaniem - co kto chce i toleruje...
Nie używam np. kostki czosnkowej lub paprykowej - mam czosnek i paprykę
w naturze...

16. Data: 2007-11-29 09:09:02

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marta" <m...@w...pl> wrote in message

> Użytkownik "panta_rei" <j...@c...znajdzie> napisał w wiadomości
>
> Przecież sól to też zwiazek sodu, a nie wyobrażam sobie zupy bez
> soli. Jeśli natomiast uzuwam kostki rosołowej, wtedy już prawie nie solę
> albo daje soli bardzo mało.

Młoda i zdrowa...

17. Data: 2007-11-29 09:12:04

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> wrote in message

> Tez robie ze skrzydelek. Ale tutaj na tej grupie kiedys przeczytalem, ze
> wazny jest tez sposob gotowania. Ze jest lepsze dac skrzydelka do zimnej
> wody i te powoli zagotowac i tez gotowac na malym plomienu, natomiast nie
> wskazane jest zagotowac szybko wode i dopiero do gotujacej wody wrzucic
> mieso. Raz nawet zrobilem eksperyment i naprawde zupa przyrzadzona
> pierwsza metoda byla smaczniejsza (o ile nie chodzilo o efekt placebo).
>
> Moze inni sie wypowiedza, kiedy nalezy dodawac ktore warzywa (czy do
> zimnej wody, czy dopiero krotko przed koncem gotowania).

> [...]

Na rosół do zimnej wody - mieso się nie zasklepia - następuje ikstrakcja
smaków i zapachów. Gotowanie na wolnym ogniu, z namiarem wody - do rosołu
nie dolewa się... Solenie na końcu.

18. Data: 2007-11-29 09:20:34

Od: "yapann" <y...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "wolim" <t...@n...pisz> napisał w wiadomości

> Cebulę dodatkowo opalam nad gazem
zawsze zastanawiałam sie, po co się cebulę do zupy opala /przysmaża

19. Data: 2007-11-29 09:24:17

Od: Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> szukaj wiadomości tego autora

wolim wrote:
(...)
> Problem z kostkami na tej grupie jest taki, że jest tu kilku "purystów
> kuchennych", którzy używanie kostek, czy w ogóle chodzenie na łatwiznę w
> gotowaniu jest be. Czasami jest to dobre podejście, propagujące
> tradycjonalizm i klasycyzm w kuchni, jednak nie można się dać zwariować.
> Druga sprawa, że uzywanie kostek rosołowych nie jest uważane przez dużą
> część użytkowników za "trendy", mimo, że śmiem podejrzewać, że sami często
> takich kostek używają ;)

Nie używają :) Mają duży pęczek ususzonego lubczyku.
Jeżeli chcę sobie ułatwić życie to kupuję całe gotowe danie. Strata
czasu na gotowanie i ryzyko, że i tak w jedzeniu znajdzie się jakiś
alergen zupełnie się nie opłacają. BTW, podobno "trendy" już nie jest
trendy ;)

Najpiękniejszą muzyką przed snem

20. Data: 2007-11-29 09:32:40

Od: panta_rei <j...@c...znajdzie> szukaj wiadomości tego autora

Świadomie, albo i nie Marta napisał(a):

> Przecież sól to też zwiazek sodu, a nie wyobrażam sobie zupy bez soli.
> Jeśli natomiast uzuwam kostki rosołowej, wtedy już prawie nie solę albo daje
> soli bardzo mało.

A ja daje bardzo mało soli bez dodatkowego glutaminianu ;) Gości zawsze
uprzedzam, że może być mało słone ale domownicy się przyzwyczaili i nie
dosalają.

Wszystkie związki sodu szkodzą, dlatego unikam tych które nie są
konieczne ;)

Pozdrawiam.
--
Sławomir Frąc- Braniewo LRU #271189 *Polska Grupa Freesco*
http://foto.sztrandek.int.pl jid:panta_rei(at)jabber.org

PROCES PANSLAVISTY
Sałatka owocowa
prażonki