Re: Jak zwalczyc Przyplaszczka granatka ?

From: "Leszek Serdyński" <l...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Jak zwalczyc Przyplaszczka granatka ?
Date: Fri, 12 Jan 2007 01:19:35 +0100

wiadomości news:45a64bcd$0$5803$4c368faf@roadrunner.com...

> Ciekawostka. Rozumując w podobnie logiczny sposób, jeżeli np.
> stosowałeś na brukselkę środek do stosowania na brukselkę, ale
> mszysc Ci nie wytępił, to nie możesz tego powiedzieć, bo na
> etykiecie jest napisane, że on mszysce na brukselce tępi.

No nie. Chodzi tylko o stosowanie na określone rośliny, w określonej dawce..
Nie wolno stosować na rośliny, które nie są wymienione w instrukcji.
Możesz powiedzieć, że u Ciebie w jakichś określonych warunkach preparat nie
zadziałał, np. pół godziny przed deszczem :), albo, że była wysoka, czy też
niska temperatura, że zastosowałeś już po raz piąty ten sam preparat.

> Ja jednak podejrzewam, że poza przypadkami tajemmnicy takiej i owakiej
> podawanie informacji zgodnych z prawdą nie jest nielegalne.

To nie tak. Jeżeli zastosowałeś preparat na rośliny nie wymienione w
instrukcji i było wszystko w porządku, robactwo wyginęło, a rośliny czują
się swietnie, to nie znaczy, że u kogoś innego będzie tak samo. Ty
zastosowałeś w ściśle określonych warunkach i akurat dobrze trafiłeś.
Polecisz komuś, a on zastosuje w innych warunkach, np w temperaturze o 10
st.C. wyższej. Roślinki mu szlag trafi i kogo poda do sądu? Producenta,
sprzedawcę? Inspektor Ochrony Roślin mandat jeszcze mu wlepi.
Producent przebadał preparat dla danych roślin w różnych warunkach i daje
gwarancję bezpiecznego stosowania, ale tylko w stosunku do tych roślin.
Chodzi też o okresy karencji. Jedne rośliny mogą dezaktywować preparat w
trzy dni, inne w dwa tygodnie, a jeszcze inne w dwa miesiące. Jeżeli coś
jest nieprzebadane w danej roślinie, to nie wiadomo jak długo np. po oprysku
spożycie rośliny jest szkodliwe.

> Z tym, artykuł 67 jest skierowany wyraźnie do sprzedawców i jeśli
> takim jesteś, to może faktycznie w tym konkretnym przypadku masz
> rację.

Ustawa dotyczy nie tylko sprzedawców i producentów, ale także użytkowników.
Mówi o tym wstęp:

Art. 1. Ustawa reguluje sprawy:
1) ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi;
2) dopuszczania środków ochrony roślin do obrotu oraz substancji aktywnej
do stosowania w środkach ochrony roślin;
3) zapobiegania zagrożeniom dla zdrowia człowieka, zwierząt oraz dla
środowiska, które mogą powstać w wyniku obrotu i stosowania środków ochrony
roślin;

"I STOSOWANIA ŚRODKÓW OCHRONY ROŚLIN".

> Przy okazji - ciekaw jestem jak jest stosowany punkt 2 artykułu 68:
> Zabiegi środkami ochrony roślin wykonuje się z uwzględnieniem stosowania w
> pierwszej kolejności metod biologicznych, agrotechnicznych,
> hodowlanych lub integrowanej ochrony roślin.
> Czy wynka z tego, że każdy, który wziął się za chemikalia nie próbując
> wcześniej innych metod, działa nielegalnie? Taka interpretacja mnie
> osobiście się podoba :-)

Praktycznie, to chodzi o zobligowanie służb fitosanitarnych i doradców
rolniczych do takiego doradzania rolnikom, aby zużycie środków chemicznych
było jak najmniejsze.

Pozdrawiam
Leszek